Connect with us

Komunikace

Všechno nejlepší! Markething.cz slaví 10 let

Markething.cz: spolek studentů, absolventů a přednášejících na oboru Marketingové komunikace a public relations na FSV existuje již přesně deset let. Jak ale vznikl a co přinesl za první dekádu své existence?

Markething je médium, které se pyšní redakcí tvořenou výhradně studenty oboru Marketingové komunikace a PR a oboru Strategické komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Již léta tak funguje samoudržující se systém, kdy noví členové jsou zaučováni staršími, ostřílenějšími kolegy a sami se mohou v oblasti marketingu profilovat. I přesto, že projekt zakládala hrstka nadšenců, dodnes si Markethingem prošlo několik set členů a vyšší desítky jej i dnes udržují v chodu.

Jak to všechno začalo?

Vznik a začátek nám ze stran tehdejšího studentstva blíže okomentovali někteří zakládající členové. „Jednou jsme si i sedli v kabinetu s Denisou Hejlovou a Vojtou Pohůnkem a vlastně jsme tam všechno dali dohromady a nadchli dalších pár lidí, ze kterých se stalo první jádro projektu. Nápad, grafika, web, pak první články, editoři, redaktoři, byl to první velký výtah MKPR do pozornosti širší veřejnosti. Několik následujících let jsem o Markethingu slýchal od úplně cizích lidí, kteří se mě ptali, jestli ten projekt znám,” vzpomíná spoluzakladatel Štěpán Soukeník. 

Další ze zmiňovaných zakladatelů, Vojtěch Pohůnek, se také vyjádřil k začátkům Markethingu: „Markething existuje skoro třetinu mého života, to je celkem nářez! Začátky si tedy pamatuju už velice matně, ale samozřejmě to obsahovalo nezanedbatelné množství „hustlu” ve všech směrech. Přesněji řečeno: hustlu, ale pod odborným pedagogickým dohledem. Budovali jsme na koleně komplet brand, dávali dohromady redakci, vymýšleli strategický rozvoj. Většinu času jsme podle mě nevěděli, co děláme, ale tak to má být pokaždé při vzniku něčeho nového.”

Oficiálně však otcem, respektive matkou, myšlenky byla docentka Denisa Hejlová, která chtěla poskytnout prostor mladým studentům na poli marketingu a PR. „Cílem bylo dát hlas studentům, aby se zapojili do odborné komunity, aby mohli formulovat své názory, diskutovat s odborníky v oboru. Zároveň se tím naučili psát, měli možnost chodit na konference a hlavně získali praxi pro budoucí zaměstnání. Už vlastně mohli tomu zaměstnavateli ukázat, co všechno mají za sebou,” říká Hejlová.

Úplně první článek dohledatelný na stránkách patří právě jeho zakladatelce Denise Hejlové, která se zabývá regulací reklam na automobily. To však ještě web běžel v beta verzi. Článek, který se tedy považuje oficiálně za první nese název „Markething je naostro!” a vyšel 3. 4. 2012, přesně 10 let nazpátek.

A proč vlastně Markething? „Původně jsem chtěla, aby to v jednom vyjadřovalo přemýšlení o trhu –⁠ Markethink. Ale tato doména už byla zabraná a nechtěli jsme za ní utrácet kdovíjaké částky, tak jsme zvolili Markething. A myslím si, že to hezky ladí ke katedře Marketingové komunikace a PR. Je to taková slovní hříčka, která podtrhuje náš claim – věci, které hýbou společností i trhem,” vysvětluje Hejlová.

Čísla a nejčtenější článek

Další články však na sebe nenechaly dlouho čekat. Za 10 let bylo na webu Markething.cz zveřejněno 951 článků, které byly čtenáři z České i Slovenské republiky zobrazeny více než 2 388 000krát. Celkově nejčtenějším článkem byl rozhovor s Alžbětou Trojanovou, ikonou česko-slovenské herní scény.

Top 10 článků na Markething.cz:

Sociální sítě, které představují svět marketingu

Kromě webu se studenti, absolventi a vyučující z katedry MKPR zaměřili i na další platformy. Na facebookové stránce, kterou aktuálně sleduje přes 35,5 tisíce lidí, Twitteru s více než 6 000 sledujícími a téměř pětitisícovém instagramovém profilu si mohou sledující udržovat přehled o aktualitách nejen ze světa reklamy. 

NEkonference i Hosté na Hollaru

Netradiční konference pořádaná studenty nejen pro studenty, to je NEkonference. 

Tradice NEkonfernce je o něco kratší než tradice samotného Markethingu. První ročník proběhl až v roce 2017, navíc ji v posledních letech též omezily koronavirová omezení, i přesto se těší velké oblibě. Návštěvníci akce si loni měli možnost poslechnout například Ondru Kolka, Martina Mikysku aka Mikýře, holky z podcastu Opravdové zločiny –⁠ Lucii Bechynskou a Barboru Krčmovou, Matěje Žáka (Satoshi Labs), Jaroslava Becka (Beat Saber) a Michala Ptáčka (CzechCrunch).

Kdy a kde se bude konat pátý ročník NEkonference je zatím tajemství, které vám ale již brzy odtajníme nejen zde na webu, ale i na našich sociálních sítích.

Kromě NEkonference má eventový tým Markethingu na starost cyklus s názvem Hosté na Hollaru, na kterém se představují různá témata v rámci diskuze se zajímavými hosty z marketingové praxe, médií i akademické sféry. Dosud proběhlo 19 těchto akcí, během kterých se o svých zkušenostech a znalostech podělili Daniel Stach, Janek Rubeš, Tomáš Třeštík, Eliška Podzimková, Karel Kovy Kovář, Lumír Kajnar, Kateřina Vacková, Jakub Železný a mnoho dalších.

Akce Hosté na Hollaru: Influenceři proběhla 28. 2. 2018

Všechno nejlepší do dalších dekád

Markethingu přeji, aby kolem něj vydržela ta dobrá parta lidí. Parta studentů, kteří to dělají rádi, zdarma, a kteří spolu vytváří společenský přesah.” –⁠ Denisa Hejlová, 2022

Za celkový úspěch projektu je třeba poděkovat všem bývalým i současným redaktorům, editorům, šéfredaktorům, grafikům, sockařům, evenťákům, webařům, korektorům a mnoha dalším, kteří dělají z Markethingu smysluplný a stále úspěšnější projekt.

Do dalších let Markethingu.cz přejeme mnoho zajímavých témat, nadšených autorů  a samozřejmě také čtenářů, bez kterých by celý projekt přestal dávat smysl a kterým též moc děkujeme za přízeň. Všechno nejlepší!

Jak citovat tento článek?

THEIN, Filip, HÁJKOVÁ, Karolína. ​​Všechno nejlepší! Markething.cz slaví 10 let. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/slavime_10_let

Continue Reading

More in Komunikace

To Top