Marketing
Pražské metro aneb Jak udělat z mapy reklamu
Pražané to vědí, dojíždějící to vědí, dokonce i turisté to vědí. Dostat se v Praze z bodu A do bodu B tramvají či autobusem (a nedej bože automobilem) bývá často nadlidský úkol. Všude jsou samé uzavírky, omezení a jiné komplikace a z cesty na 20 minut se může vmžiku stát hodinka a půl. V tomto ohledu je nejjistější metro. Je rychlé, dostupné a když nepočítáme občasného skokana, docela spolehlivé – v podzemí je chráněno před venkovními vlivy. V tunelu pod zemským povrchem toho ale není nic moc k vidění, tedy kromě ostatních cestujících, tmy a… reklamy! Je tu ale vůbec nějaká souvislost mezi reklamou a mapou tohoto dopravního prostředku?
Dopravní podnik nabízí mnoho míst, kam lze umístit v metru reklamu. Od rámečků nad hlavami pasažérů, přes vitríny až po schody. Aby však byla reklama účinná, musí splnit jednu důležitou věc. Musí cestujícího zaujmout natolik, že si ji zapamatuje. A právě mapa pražského metra se k tomu náramně hodí. Když Pražanovi nakreslíte zelenou, žlutou a červenou čáru, které se uprostřed protínají a vytváří pomyslný trojúhelník, zaručeně vám řekne, že se jedná o metro. Mapa naší podzemní dopravy je jednoduchá a díky praktickému využití snadno zapamatovatelná – rozhodně jednodušší než mapy metra jiných světových metropolí.
Mapami vstříc finanční gramotnosti!
Nápad využít mapu naší podzemní dráhy k reklamě byl zrealizován již minulou dekádu, konkrétně v roce 2009. V době, kdy v USA zvolili prezidentem Baracka Obamu, kinosálům dominoval film Avatar a na internetu se zběsile sdílelo vystoupení Susan Boylové, přišel provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher s nápadem kreativně využít jednotlivé stanice ke zvýšení finanční gramotnosti Pražanů. Spojil Dopravní podnik hlavního města Prahy s tehdejšími bankami (konkrétně mBank, GE Money Bank, LBBW Bank a Raffeisenbank), které dohromady vytvořili brožurky a průvodce s informacemi, na jaké zastávce se nachází jaký bankomat.
O dalším oživení pražského metra ze strany DPP se můžete dočíst zde.
Z Řezníka na Ajťáka? Jedině přes Zahradníka!
V prosinci roku 2016 se na stanicích a v soupravách metra objevily plakáty se standardní mapou podzemní dráhy, ale s jedním rozdílem. Všechny stanice byly přejmenovány na různá povolání. Tento pozoruhodný výtvor měla na svědomí Schola Pragensis – výstava středních a vyšších odborných škol. Motto tehdejšího veletrhu znělo: „Kde vystoupíš ty?“, což mělo ukázat na různá povolání, kterých je možné skrze vzdělání na vystavovaných školách dosáhnout. Reklama, cílená především na obyvatele Prahy, byla jistě zamýšlena s dobrým úmyslem, ovšem pro turisty se tím z metra stalo doslova bludiště. Ač standardní mapy ze souprav a stanic nezmizely, měli cizinci o „zábavu“ postaráno, jelikož netušili, že se plakát nevztahuje k orientaci po Praze, ale právě k veletrhu. Magistrát argumentoval, že se reklamní plakáty nacházely na jiném místě než mapy a neměly žádné zavádějící popisky.
Třikrát Chodov za jednu Malostranskou
Co mají společného letáky se slevami a mapy? Oboje nám ulehčuje život. S letáky jednoduše porovnáme cenu dvou produktů a s mapou máme přehled o tom, kde se co nachází. A když se to spojí, vznikne něco jako mapa cen bytů nacházejících u metra. Tento nápad využila mimo jiné Cenová mapa a Valuo. Obě stránky se zabývají výpočtem cen nemovitostí a právě pomocí mapy metra ukazují cenu bytů za metr čtvereční u jednotlivých stanic. Jelikož ceny však nezůstávají stejné, mapy se po čase aktualizují. Je zajímavé se porovnat mapu z roku 2015 a mapu z roku 2018, na kterých je vidět zdražení na naprosto všech stanicích, někdy téměř o dvojnásobek (viz Vyšehrad nebo Petřiny).
Když stačí : – )
Za poslední reklamou, která využívala mapu pražského metra, stojí Komerční banka. V listopadu a prosinci roku 2018 měli cestující možnost mimo normálních map vidět v rámečcích nad hlavami i linku A, B nebo C (záleželo, na které lince se zrovna nacházeli). U jednotlivých stanic však nebyly napsané jejich názvy ani náhodná povolání. Namísto toho KB označila všechny stanice pomocí tzv. emoji. Ze stanice Českomoravská se tak stala česká vlajka a sklenice vína, ze zastávky Hloubětín černá díra a ze Střížkova nůžky. Pozorní cestující si tak mohli krátit čas luštěním názvů stanic. Jediným nedostatkem této reklamy byly občasné obtíže ve vyjádření některých stanic pouze pomocí těchto ideogramů. Na internetu se objevovala kritika například stanic Petřiny či Jinonice, kvůli jejich neadekvátnímu „smajlíkovému“ vyjádření.
Z Tondy Blaníka až na Konec Světa
Mapu metra nevyužívají jen firmy k reklamě. Bývají i terčem vtipálků. Každý už určitě slyšel buď alternativní název nějaké stanice, nebo vysvětlení, že Vltava na mapě je přece linka D. S kompletní transformací stanic přišel v říjnu loňského roku i Jindřich Šídlo ve svém pořadu Šťastné pondělí. Reagoval tak na pražský magistrát, který mimo rozšíření tratí a počtu linek navrhoval i přejmenování některých stanic. Z Malostranské by se tak mohl stát Klárov a z Pražského povstání Náměstí Hrdinů. Šídlo přišel s vlastním konceptem, v němž by se všechny stanice jmenovaly úplně jinak. Muzeum a Můstek by se zjednodušilo na Václavák Nahoře a Václavák Dole, linka B by začínala a končila stanicí IKEA 1 a 2. A jak by se jmenovala Skalka? To je jedno.
Světová metra a reklamy
Ač by si to všichni přáli, nápad udělat z mapy metra reklamu není českým unikátem. S podobným nápadem přišly již například firmy Axe nebo Absolut. Druhý jmenovaný k reklamě využil londýnské metro, jehož prostředek s trochou fantazie připomíná láhvi. Firma Axe si pro svou kampaň zase vytvořila celý vlastní ostrov ve tvaru ležící ženy rovnou i s infrastrukturou.
Pro hráče akčních her a milovníky apokalyptických příběhů je ještě samozřejmě nutností vzpomenout na mapu v knize Metro 2033.
Pragocentrismus vs. pragmatismus
Zdá se, že mapa nejen pražského metra je dobrým nástrojem pro reklamu především díky své jednoduchosti. Mapy ostatních prostředků MHD jsou zkrátka moc spletité, roztáhlé a komplikované. Nespornou nevýhodou je však omezený dosah reklamy. Všechny příklady výše jsou cíleny pouze na osoby, jež tento dopravní prostředek používají. Samozřejmě je možné rozšířit dosah pomocí jiných map, ale čím větší je záběr a cílová skupina, tím je vytváření reklamy složitější.
Jak již bylo psáno v úvodu, dobrá reklama by měla být jednoduchá, aby si ji lidé zapamatovali. Zároveň zmíněné reklamy pracují s tím, že lidé tuto mapu již znají. Dobře podanou reklamou pak mají právě tito lidé tendenci si vytvořit asociaci s danou značkou. A není pro firmu nic lepšího, než když si spojí jejich značku s něčím, co používají každý den.
Jak citovat tento článek?
THEIN Filip. Pražské metro aneb Jak udělat z mapy reklamu. Martin HONC, editor. In: Markething [online], 2019. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/metro-reklama
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_metra_v_Praze
https://www.penize.cz/ucty-karty/58267-jak-v-metru-najit-svuj-bankomat
https://www.hypoindex.cz/clanky/mapa-cen-bytu-za-blizkost-metra-si-priplatite-i-10-procent/
https://www.valuo.cz/catalog/360701
Náhledový obrázek:
Zdroje obrázků:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_%C5%A0anghaji
https://tfl.gov.uk/maps/track?intcmp=40400
http://berlin.poznej.com/mapy/berlinske-metro-a-jak-na-nej/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Metro_v_Mnichov%C4%9B
https://js.pencdn.cz/acimage/w-h-q100/58265.jpg
https://www.hypoindex.cz/clanky/mapa-cen-bytu-za-blizkost-metra-si-priplatite-i-10-procent/
https://www.metro.cz/foto.aspx?r=metroh&c=A181125_182542_metro-praha_hyr
https://www.facebook.com/stastnepondeli/photos/a.1939933982985124/2083023848676136/?type=3&theater