Komunikace
Značky stojí za Ukrajinou
Dění na Ukrajině se promítá do každodenního života lidí nejen ve zprávách a obsahu na sociálních sítích, ale také do chování značek. Vytvořili jsme pro vás malý souhrn toho, jak se některé společnosti za poslední měsíc u nás, ale i ve světě, rozhodly vyjádřit podporu a solidaritu právě Ukrajině a tamním obyvatelům. Ke společnostem, které uvalily sankce na Rusko, se přidaly už IT společnosti jako Deli nebo Intel, automobilky jako Audi, Jaguar a BMW nebo velikáni módního průmyslu jako Chanel. Proti invazi se ale aktivně postavili i uživatelé sociálních sítí, denně píší příspěvky o nejnovějších aktualitách a snaží se tak informovat i své blízké okolí.
Zatímco na Ukrajině zuří válka, značky podnikají kroky. Seznam společností, které odmítají obchodovat s Ruskem, roste každým dnem. Přinášíme vám přehled opatření, která přijaly velké zahraniční společnosti, ale i jednotlivé ukázky pomoci, jež se rozhodla udělat řada českých brandů.
Značky proti válce
Způsobů, kterými společnosti, ať už české nebo zahraniční, zareagovaly na aktuální situaci na Ukrajině, jsme zaznamenali hned několik. Na protest proti ruské invazi například některé firmy přestaly úplně nakupovat ruské zboží, jiné společnosti zase (dočasně) ukončují v Rusku provoz nebo zastavují jakékoliv reklamní kampaně v zemi. Mnoho značek také přímo dělá peněžní sbírky nebo rovnou posílá prostředky či hmotnou pomoc. V neposlední řadě značky vyjadřují kromě zasílání finanční a hmotné podpory také solidaritu skrze barvy ukrajinské vlajky na sociálních sítích.
Světové brandy říkají válce NE!
Módní domy Hermés a Chanel uzavřely všechny svoje prodejny pro ruský trh. K luxusním módním domům se přidaly další jako Burberry, všechny značky pod společností Kering i Louis Vuitton. Módní přehlídka značky Balenciaga se nesla v duchu podpory Ukrajiny.
Herní společnost EA odstranila ze svých her fotbalové FIFA týmy Ruska i Běloruska, to samé udělala i v NHL.
Microsoft, Dell, Samsung a Apple zastavily prodej svých produktů pro ruský trh, Apple se také vyjádřil, že dočasně na Ukrajině zablokoval v Apple mapách funkci „traffic”, aby tak ochránili ukrajinské občany před sledováním.
Automobilky BMW, Toyota, Hyundai a Volkswagen pozastavily činnost svých výrobních linek v Rusku. Volkswagen také pozastavil činnost některých výrobní v Německu, aby reagoval na nedostatek sankcí a humanitární pomoci ze strany Německa. Porsche, Audi, Škoda a Bentley zastavily export aut do Rusk
Netflix, i přes nová pravidla pro streamerské služby v Rusku, odmítl od 1. března vysílat ruské státní stanice a nakonec v Rusku úplně pozastavil fungování.
Pantone Color Institute, který vydává každý rok report s předpovědí barevných trendů publikoval příspěvek s barvami Ukrajiny.
Objevily se i hoaxy o tom, že Pornhub zobrazuje místo videí ruským uživatelům ukrajinskou vlajku nebo že Apple maps smazalo Rusko z mapy světa, ani jedna informace však není pravdivá.
Randící appka Bumble oznámila, že přerušuje v Rusku a Bělorusku svoje působení.
Airbnb na webu uvádí, že dodnes zablokovalo více než 100 000 možností k ubytování v Rusku a Bělorusku. Více než 100 000 imigrantům poskytne zdarma krátkodobé ubytování v zahraničí.
Na samém začátku pak také přes 60 000 lidí vyjádřilo solidaritu tím, že si rezervovalo ubytování na Ukrajině, na které samozřejmě v přítomném stavu ubytování nebylo možné, a přenechalo výdělek pronajímatelům a pronajímatelkám se vzkazy v recenzích.
Elon Musk a jeho technologie Starlink ohlásili pomoc Ukrajině a poskytují bezplatně všem obyvatelům satelitní připojení k internetu.
Novinářské společnosti jako Washington Post plánují skrývat jména žurnalistů z Ruska i termíny zveřejnění publikovaných článků. Chtějí tak chránit novináře od hrozby vězení. Rusko vyhrožuje, že za šíření „fake news” o tom, co se děje na Ukrajině, pošle své obyvatele na 15 let do vězení.
České značky na pomoc Ukrajině
Pomoci Ukrajině se rozhodlo hned několik bankovních institucí v Čechách. Například Česká spořitelna darovala 10 milionů korun a spustila vlastní sbírku.
A podobně učinila i třeba Airbank.
Pozadu nezůstaly ani doručovací služby jako třeba Rohlik.cz, který ve spojení s firmou RegioJet dopravoval na Ukrajiny potravinovou sbírku balíčků a stále vybízí na webu zákazníky k pomoci Ukrajincům a Ukrajinkám postiženým válkou.
Řetězce BILLA a Penny Market spojily síly a také poslaly potravinovou pomoc.
Restaurační skupina Ambiente Tomáše Karpíška založila vlastní sbírku a transparentní účet.
Alza.cz, největší obchod s elektronikou v ČR, poslal finanční podporu a vypravila kamiony se zásilkami materiálu pro ukrajinské neziskové organizace.
České dráhy se zapojily do pomoci a ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR přepravovaly ženy a děti přímo z Ukrajiny.
Služba Liftago zase vyjádřila podporu na sociálních sítích.
A dokonce přímo v aplikaci vyzvala svoje zákazníky, ať s ní jedou na pražskou demonstraci proti válce na Ukrajině.
Slovenské internetové knihkupectví Martinus kromě finanční pomoci třeba změnilo na e-shopu u titulů, ve kterých se objevuje slovo „válka” na „speciální operace.” Tak totiž označuje válku na Ukrajině ruský prezident Putin.
Internetový obchod s teniskami a oblečením Footshop vytvořil sérii speciálních triček. Veškerý výtěžek z prodeje jde na účty organizací SOS Ukrajina a Člověk v tísni.
Zoot.cz, tuzemský e-shop s oblečením a doplňky, dělal charitativní bazárek pro Ukrajinu, na kterém se vybralo přes 1 milion korun.
Česká Prima přejmenovala svou proslulou Ruskou zmrzlinu na Ukrajinskou, aby vyjádřila Ukrajině solidaritu. Na sociálních sítích tento krok vyvolal mnohopočetné reakce.
ZÁVĚR
Nedělat si z války marketing
U podobné situace samozřejmě také nutně vyvstává otázka, zda mají značky zůstat neutrální a zda se mají vůbec přidávat do konverzace o tom, co je správné a co ne. Rozhodně by ale neměly zapomínat na to, že parazitovat na úkor tragédie není vhodný směr, kterým se vydat. Dělat si marketing z války není etické za žádných okolností a brandům se to nejen z pohledu dlouhodobého vnímání uživatelů může hrubě nevyplatit. Proto jsme rádi, že většina výše zmíněných společností k tomu přistupuje doposud stále citlivě.
Podobných případů těm, které můžete vidět v článku a které ukazují solidaritu značek s Ukrajinou, neustále přibývá. Jedno je však jasné, celá situace je stále velmi citlivá. O tom, jak vhodně reagovat a jak se i z reklamy může stát určitá forma protestu proti tomu, co se na Ukrajině děje, psal například před nedávnem New York Times.
Jak citovat tento článek?
VOKOUN, Michal & PLEVÁKOVÁ, Michelle. Značky stojí za Ukrajinou. Filip THEIN, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/znacky-stoji-za-ukrajinou
Zdroje obrázků:
https://www.nytimes.com/2022/03/08/business/mcdonalds-russia.html
https://www.instagram.com/p/CbAztATqKbX/
https://www.independent.co.uk/life-style/fashion/balenciaga-fashion-refugee-ukraine-russia-b2029934.html
https://www.instagram.com/p/Capf4kOICVG/
https://www.voguebusiness.com/companies/ukraines-fashion-community-supporting-the-information-war
https://cz.linkedin.com/company/ceskedrahy
https://www.instagram.com/p/CakTbvmKMQ4/
https://www.instagram.com/p/Ca4ilc2hNyS/
https://www.theverge.com/2022/3/4/22961673/ea-halting-sales-games-content-currency-russia-belarus
https://twitter.com/pantone/status/1499461783509164035?s=20&t=KMF3qJNGx4imTaKZzK0YGw
https://www.theverge.com/2022/3/4/22961673/ea-halting-sales-games-content-currency-russia-belarus
https://twitter.com/bchesky/status/1498214180674965504
https://www.instagram.com/p/CaXiuIqM9wq/