Connect with us
třpytky

Komunikace

Vánoce bez třpytu? Co říká nové nařízení Evropské unie

Evropská unie se dlouhodobě snaží hledat nástroje k řešení klimatické krize. Tentokrát se zaměřila na mikroplasty a vydala novou regulaci, které se kvůli soustředění na třpytky začalo anglicky říkat „EU Glitter Ban”. Co to znamená pro firmy a spotřebitele? 

V boji za záchranu našich oceánů a našeho zdraví vydala Evropská komise (EK) nové nařízení, které zakazuje prodej samostatných mikroplastů nebo produktů, kam byly záměrně přidány. Tato kritéria splňují právě třpytky, které se nachází v mnoha různých produktech, od dekorací po kosmetiku.

Terčem Evropské komise 

Jako syntetické polymerové mikročástice třpytky značně přispívají ke znečištění naší planety. Vyskytují se ve vysokém množství nejen ve volné přírodě, ale byly také nalezeny v pitné vodě a potravinách. Toto znepokojující zjištění hodlá EK řešit pomocí postupně zaváděných restrikcí, které zastřešuje nařízení REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals). Regulace začaly u sypkých třpytek, jejichž zákaz vešel v platnost 17. října 2023. 

Co je vlastně zakázané?

Sypké třpytky se dají koupit buď samostatně, například pro nějakou tvůrčí činnost, nebo jako součást produktu –⁠ tak, že nejsou přímo uvnitř něj (jako třeba v třpytivém lepidlu), ale na jeho povrchu. To zahrnuje právě mnoho vánočních dekorací, na které jsou třpytky pouze přilepené, a při běžném používání tak hodně opadávají. Tento třpyt pak končí v našem odpadu, a následně i v odpadních vodách. Pokud ale přece jen po takové ozdobě toužíte, nezoufejte – produkty vyrobené před zavedením regulace mohou být nabízeny až do vyprodání zásob. 

třpytivá vánoční dekorace, která je terčem zákazu
Třpytivá vánoční dekorace, která spadá pod regulaci, zdroj: mojeparty.cz

Evropská komise zároveň stanovila odlišné deadliny pro různé typy produktů. Ty nejvzdálenější se týkají třpytivých kosmetických výrobků, které mohou být prodávány minimálně do roku 2027. I ty se dál rozlišují podle specifických vlastností jako například omyvatelnost. Make-up produkty obsahující třpytky tedy budou alespoň po nějaký čas zatím dostupné jako doposud. 

Význam zákazu pro marketing a beauty průmysl

Podle informací z Bruselu regulace nemá v úmyslu zakázat jakoukoliv existenci třpytu, ale týká se pouze mikročástic z biologicky nerozložitelných, ve vodě nerozpustných materiálů. Třpytky tedy z trhu kompletně nezmizí, bude ale nutný přechod k jejich ekologičtější alternativě.

Samozřejmě tranzice s sebou přináší jisté obavy, například z její cenové či výrobní náročnosti, se kterou se většina kosmetických značek bude muset vypořádat. Existují však firmy, které s konceptem přírodního třpytu přišly už dřív, když tyto mikroplasty zakázané nebyly. Například start-upová společnost Bioglitz prodává třpytky vyrobené z eukalyptové celulózy už od roku 2016. Její zakladatelka Saba Gray měla kdysi ke třpytkám odpor, protože ztělesňovaly tradiční pojetí ženskosti, a byly tzv. „girly”. Ovšem při pobytu v New Yorku, kde přicházela do styku s tamními undergroundovými umělci, si ke třpytkám cestu našla, protože viděla jejich různorodé využití v módě a líčení. Zároveň si ale uvědomovala ekologický dopad těchto lesklých částeček, a rozhodla se je vyrábět z přírodního materiálu.

Svůj marketing staví právě na šetrnosti k přírodě a odmítání genderových stereotypů v líčení, což ukazuje jejich instagramový profil i webová stránka. Slogany značky „take the litter out of glitter” a „blurring gender lines through shine” představují její hlavní filosofii.

Instagram bio značky Bioglitz, která vyrábí přírodní třpytky
Instagram feed značky Bioglitz
Instagram feed značky Bioglitz, zdroj: Instagram

Naproti tomu značka The Unseen, která používá třpytky z očím-bezpečných skleněných mikrokuliček, komunikuje svoje přednosti trochu jinak. Ve svém marketingu se zaměřuje na propojení vědy, umění a přírody. Pomocí jejich spojení tak přichází s „intelligent beauty”, tedy chytrými beauty produkty. Ty se vyznačují například schopností reagovat na teplotu, sluneční svit nebo i blesk fotoaparátu. Pro společnost je také důležitá udržitelnost. Tvrdí, že jejím cílem bylo prvně ukázat dopady svojí činnosti na životní prostředí a následně neustále produkty inovovat tak, aby se postupně jejich negativní impakt zmenšoval.

Příspěvek značky The Unseen zobrazující make-up produkt SPECTRA
Post @theunseenbeauty zobrazující make-up produkt SPECTRA, který reaguje na blesk kamery, zdroj: Instagram

Osud třpytu v budoucnosti

Regulace třpytek ze strany Evropské komise cílí na mikroplasty, jejichž dopad na přírodu tím chce zmenšovat. Zatím se zaměřila na sypké třpytky a bude se rozšiřovat o další produkty. I přesto, že regulace pro kosmetiku zatím neplatí, jsou některé firmy napřed a přírodní třpytky vyrábí.

Na jejich inovativním přístupu lze vidět, že není třeba se nových regulací obávat, ačkoliv se mohou na první pohled zdát limitující. Je očekávatelné, že se po zavedení zákazu plastových třpytek objeví více firem s obdobným přístupem. Jejich úspěch tak bude pravděpodobně záležet na dalších inovacích a marketingu, jelikož přírodní třpytky už nebudou předností, ale nařízením. 

Jak citovat?

ČERNOŠKOVÁ, Linda. Vánoce bez třpytu? Co říká nové nařízení Evropské unie. ROHLÍČKOVÁ, Františka, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/vanoce-bez-trpytu-co-rika-nove-narizeni-evropske-unie

Zdroje

https://single-market-economy.ec.europa.eu/commission-regulation-eu-20232055-restriction-microplastics-intentionally-added-products_en

https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/2055/oj

https://echa.europa.eu/cs/regulations/reach/understanding-reach

https://www.bioglitz.co/about-1

https://theunseenbeauty.co.uk/pages/about

https://www.instagram.com/p/C0mZogHMRXx/?hl=en

https://www.instagram.com/bioglitz/?hl=en

Continue Reading

More in Komunikace

To Top