Komunikace
Markethingové Z-hodnocení: Všichni máme různý zadky
Vítejte v novém vydání naší měsíční rubriky, kde vám představíme to nejzajímavější z české reklamní scény očima generace Z. Ponořte se s námi do světa marketingových strategií, které se snaží oslovit právě mladou generaci. Každý měsíc přinášíme unikátní pohledy a hodnocení zkušených členů naší redakce. Tentokrát o Pilsner Urquell, Českých dráhách a Iniciativě Nebuď Pařez.
Pilsner Urquell spouští kampaň „Umění neměnit“
Plzeňský pivovar koncem měsíce přichází s novou komunikací „Umění neměnit“, která má podtrhnout tradiční kvalitu a chuť jejich ležáku od roku 1842. Kampaň, vytvořená B&T, oslavuje hodnotu stálosti v rychle se měnícím světě a zdůrazňuje, že některé věci stojí za to zachovat. Značka tím chce oslovit svoje spotřebitele a připomenout jim radost z neměnných okamžiků.
Kampaň, která patří k největším v historii značky, s mířením komunikace na následujících několik let, zahrnuje televizní spoty, digitální grafické vizuály i OOH reklamu. Hlavní tváří první vlny se stala herečka Zuzana Stivínová a režie spotů se ujal Martin Krejčí. „Naším cílem bylo autenticky ztvárnit nadšení z chuti plzeňského ležáku,“ říká Ondřej Peša, executive creative director B&T. Nový koncept se propíše do všech komunikačních aktivit značky a má posílit její prémiovou pozici na trhu.

Barbora Pernekrová: Na první dobrou mě hned zaujala tonalita a dvojsmysl v umírání, to bych v reklamě na pivo nečekala. Celý spot je za mě ale hodně povedený. B&T se podařilo přesně zachytit odpočinkovou atmosféru po dlouhém dni, a to vlastně jenom ve dvou záběrech. Vizuály statik mě nějak neuchvátily, ale vlastně je dobře, že to berou jednoduše a tradičně, vzhledem k cílům kampaně. Za mě celkově super, jsem zvědavá, jak bude kampaň pokračovat.

Ema Němcová: Velmi se mi líbí nápad kampaně a důraz na tradici, sama jsem velkým milovníkem Plzně a reklama ve mě vyvolává nostalgii, pocit klidu a pohody. Dvojsmysl se smrtí jistě zaujme, ale přijde mi to lehce depresivní – působí to na mě velmi rutinně, což podle mě není něco, co by mělo být s brandem spojováno. Tradice je od rutiny hodně daleko. Ale i přes to se mi komunikace líbí a jsem zvědavá na další vývoj.

Linda Černošková: Hned mě zaujal začátek spotu, který se odehrává na prknech divadla, protože jsem to od reklamy na pivo nečekala. Líbí se mi klidná a uvolněná atmosféra reklamy, čímž se pro mě odlišuje od ostatních spíše dynamických spotů. Důraz na stálost a tradici mi přijde velmi chytrý, protože je dnešní svět hodně nepředvídatelný a lidé často nalézají komfort v neměnnosti. Vizuály kampaně mi nepřipadají nijak výjimečné, ale vzhledem k produktu a značce mi to nevadí.
České dráhy bez Trojana
V hlavní roli vlaky a cestující. České dráhy přicházejí po několika letech s novou komunikační kampaní, tentokrát bez herce Ivana Trojana, který byl dlouhodobě jejich tváří. Nový komunikační koncept sází na lásku k vlakům, které údajně v lidech vyvolávají pocity štěstí a nostalgie. Tuto lásku ztělesňuje slogan „Milujeme vlaky. Zamilujte si je taky.”

Linda Černošková: Zaměření na vlak a cestující mi přijde jako zajímavý koncept, který hezky a přirozeně ukazuje důležité funkce vlaku. Líbí se mi dynamičnost a délka spotu, protože se nezdržuje u ničeho nepodstatného a sděluje jen to, co cestují opravdu chtějí slyšet. Píseň v pozadí mi ze začátku lehce vadila, ale už jsem si na ni zvykla a musím uznat, že je poměrně chytlavá. Jsem jen zvědavá, jak budou lidé reagovat na reklamu na ČD bez Ivana Trojana.

Ema Němcová: Kampaň se mi líbí vizuálně, je originální, barevná a zábavná. Díky rychlým střihům jsem opravdu celou dobu dávala pozor. Bohužel zvuk mi přijde vyloženě nepříjemný a připomíná mi rachot v rušném vlaku.

Barbora Pernekrová: Kampaň je vizuálně zajímavá, barevná a díky dynamickému střihu dokáže udržet pozornost. Jsou to prostě typické spoty Českých drah. Hezky a přirozeně ukazuje atmosféru cestování vlakem. Moc se mi líbí moment, kdy si mladí cestující fotí západ slunce z okna, myslím, že pro naší generaci to je velmi relatable. Ale reklama na ČD bez Ivana Trojana? Jsem zvědavá na reakce veřejnosti.
Iniciativa Nebuď Pařez: Boj za respekt ve zdravotnictví
Velkou vlnu reakcí vyvolal příspěvek porodníka a anesteziologa Antonína Pařízka, působícího ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Na svých sociálních sítích zveřejnil fotografie dvou nahých rodiček, které měl ve své péči, s cílem upozornit na problematiku obezity v těhotenství a při porodu. Tento krok však vyvolal značnou kritiku.
Jeho příspěvek rozpoutal diskusi o ponižujícím zacházení se ženami v českém zdravotnictví. Mnoho žen začalo sdílet své zkušenosti s bodyshamingem, zesměšňováním jejich problémů a neuctivým jednáním ze strany zdravotníků. Pro řadu z nich je návštěva gynekologické ordinace stresující, často až traumatizující záležitostí.
V reakci na tento problém vznikla iniciativa Nebuď Pařez, kterou založilo šest žen s cílem zvýšit povědomí o respektujícím přístupu k pacientkám ve zdravotnictví. Kampaň si rychle získala pozornost veřejnosti a podpořilo ji mnoho žen. V centru Prahy se objevily odvážné billboardy s chytlavým sloganem: Všichni máme různý zadky, respekt chtějí nejen matky.
Mluvčí iniciativy Markéta Čermáková uvedla, že se do kampaně aktivně zapojilo více než 100 žen. „Naším cílem je ukázat, že na tomto problému veřejnosti záleží. Nejde jen o ‚pár hysterických ženských‘, ale o téma, které se dotýká obrovského množství lidí bez ohledu na pohlaví, věk či BMI,“ dodala.
Financování kampaně zajišťuje Zdeňka Šíp Staňková, přičemž se uvažuje o možnosti veřejné sbírky pro její další rozvoj. Jaký je váš názor? Připojili byste se k této iniciativě nebo ji podpořili finančně?

Ema Němcová: Kampaň se mi velmi líbí, reaguje na problém, jemuž čelí spousta lidí. Tato reakční kampaň přišla v nejlepší moment. Naplno využila boom a diskusi, kterou chování MUDr. Pařízka rozpoutalo. Nejenže upozorňuje na velmi důležité a tabuizované téma, ale billboardy, slogan i název iniciativy jsou navíc velmi odvážné a určitě zaujmou pozornost. Osobní příběhy dodávají iniciativě obrovskou moc a sílu téma opravdu zviditelnit a časem třeba takovému nedůstojnému zacházení s pacienty zamezit. Jen tak dál!

Linda Černošková: Tato kampaň mi přijde skvělá, protože rozvířila diskusi o špatném zacházení s ženami v českém zdravotnictví. Oceňuji, že vznikla iniciativa, která dokázala tak rychle reagovat na nevhodný příspěvek MUDr. Pařízka. Myslím si, že to dostává problém na světlo a ukazuje pacientům, že v takových situacích nejsou sami. Líbí se mi také slogan a billboardy, které svou odvážností hned upoutají pozornost a donutí člověka se nad událostí zamyslet.

Barbora Pernekrová: Hned jak jsem viděla, že máme na agendě nekomerční kampaň a ještě s tak silným tématem, měla jsem radost. Komunikace skvěle reaguje na problém, který ovlivňuje spoustu lidí, a načasování je přesně trefné. Odvážné slogany a vizuály okamžitě upoutají pozornost a pomáhají otevřít důležitou diskusi. Nejvíc oceňuji osobní příběhy, které dodávají celé iniciativě sílu a ukazují, že lidé v takových situacích nejsou sami. Takové projekty mají obrovský smysl a je skvělé, že se jim věnuje prostor.
Jak citovat?
PERNEKROVÁ, Barbora. NĚMCOVÁ, Ema. ČERNOŠKOVÁ, Linda. Markethingové Z-hodnocení: Všichni máme různý zadky“ In: Markething [online], 2025. ISSN 1805 – 4991. PERNEKROVÁ, Barbora, editor. Dostupné z: https://markething.cz/markethingove-z-hodnoceni-vsichni-mame-ruzny-zadky
Zdroje
https://www.mam.cz/novinky/kreativita-a-kampane/2025-02/umeni-nemenit-pilsner-urquell-predstavuje-novou-komunikacni-platformu
https://medium.seznam.cz/clanek/pavla-cechova-nebud-parez-nastvane-zeny-v-praze-vyvesily-billboardy-se-svym-pozadim-121722?utm_campaign=abtest244_hpdop_comments_varCC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=blogy.sznhp.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&source=hp&seq_no=1
https://ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/milujeme-vlaky-zamilujte-si-je-taky-ceske-drahy-spousti-novou-kampan?language=cs
Náhledový obrázek vytvořila Barbora Pernekrová
