Connect with us

Komunikace

Česká Gen Z na Twitteru ovlivňuje značky a rap

Na Twitteru nejsou jen novináři, politici, falešní politici a Elon Musk. Existuje i takzvaný „český Twitter” plný náctiletých mikrocelebrit. Jsou to normální holky a kluci (a ostatní), kteří dennodenně tweetují, že mají depresi, co říkají na MasterChefa a nový iPhone a koho zrovna poslouchají. Na jejich slova slyší desetitisíce sledujících, značky i rapeři.

Twitter české generace Z

Co se tu řeší? Vojtěch zaspal hodinu, v Kubově anketě podporuje 4200 uživatelů Joea Bidena a podle Anči iPhone 12 nic neváží, ale zase má nechutné hrany. Škola, politika, značky – vše formou vtipných a spontánních výkřiků. Své názory a postřehy si retweetují, lajkují a komentují společně s tisíci dalších uživatelů, což se vše objeví ve vašem feedu, i pokud sledujete jen jednoho z nich. Instantní, propojená, pomíjivá a autentická komunikace – charakteristická jak pro Twitter, tak pro generaci Z.

Velkou roli hraje retweetování. Vojtěchovi stačí retweet od Tomáše s 30násobkem sledujících (a od 412 dalších uživatelů) a i on může být na moment celebritou

Smrt, drogy, sex, dokonce i politika

Charakteristické je pro ně i téma deprese, smrti a nezvládání života – někým pojato vážně, někým formou ironických vtipů. Sophie nabízí pomoc lidem se sebevražednými myšlenkami, Rézie vzdává život fotkou své nohy. Podle průzkumů mladí zažívají podobné pocity i kvůli koronaviru a omezení kontaktů. Má to ale i svá pozitiva. Více se díky pandemii zajímají o problémy ostatních a svou komunitu, jak ukazuje průzkum společnosti Deloitte.

Není nic, z čeho by nešel udělat mem. Vtipkování o depresi může ale být jen způsob, jak zvládat skutečné problémy

Mladí na Twitteru tedy neřeší jen sebe. Zajímají se o sociální otázky, životní prostředí, progresivní témata. Retweetují příspěvky novinářů a médií, tweetují o covidu, volbách v USA, právech žen v Polsku, homofobii, nebo politické situaci v ČR. Často formou memů, vtipných screenshotů a poznámek, někdy ale hledají seriózní debatu.

Debata o blackface. Část diskutujících odmítala, že je nevhodný, část se snažila tento názor změnit

Pozornosti se těší ale i kontroverznější tweety. Někdy si tu velmi mladí puberťáci pochvalují život na drogách nebo se chlubí svými sexuálními zážitky, ať už textovou, nebo jinou formou. Sledující získávají také účty založené na sdílení a přeposílání cizích nahých fotek. Někteří mladí zkrátka udělají pro lajky a pozornost téměř cokoliv a Twitter je za to obojím odměňuje. Diskutabilní jsou třeba i příspěvky českého rapera Doriana, který před svými náctiletými fanoušky odmítá vládní opatření.

Pro spoustu mladých může být Dorian vzorem. Většinu svých tweetů o koronaviru už raději smazal

Autenticita hraje prim

Nestačí mít Instagram a TikTok? Čím je Twitter významný pro komunikaci s mladými Čechy? Svou menší, ale o to propojenější komunitou mikroinfluencerů a prostorem pro autentičtější interakce. Tweety lze veřejně retweetovat, komentovat a lajkovat, a tak se vedle klasických YouTuberů a hvězd z Instagramu, které tu také jsou, často proslaví i příspěvek běžného uživatele. Značky si tu proto mohou trefnými interakcemi získat fanoušky vlastně od nuly.

Vyjádřit se na Twitteru je navíc velmi nenáročné. To i díky novince „Fleets”, tedy twitterové obdobě Instagram Stories. Ještě pomíjivější a přístupnější – Fleets mají zvýšit spontánní aktivitu na síti a umožnit uživatelům na sebe lépe a osobněji reagovat. To se může zamlouvat právě mladým, kteří zde rádi reagují na vše možné. Pokud vás zajímají třeba ohlasy pusy Pavlíny a Romana ve finále soutěže MasterChef Česko, stačí do vyhledávače dát „pusu Romanovi” a můžete se rozčílit společně s tisíci dalších lajků hned na dvou virálních tweetech. No a nebo se k situaci taky nějak šikovně vyjádřit, nově už třeba i Fleetem.

Nemáte komu vylít svou frustraci v soukromých zprávách? Šup na Twitter!

Proč má český Twitter zajímat značky?

Není nutné s těmito mikroinfluencery navazovat přímo barterové spolupráce. Značkám může stačit, že je na Twitteru lákavá část mladých, a prostě tam za nimi jít. Toho si všiml například kulturní portál GoOut, který pochopil i to, jak na této síti komunikovat. Postuje zde sarkasticky, vtipně, autenticky a neformálně, aby zaujal právě takovou generaci Z. Tím se jeho vyjadřování na Twitteru liší od ostatních sociálních sítí, kde komunikuje profesionálněji a tematicky se drží svých produktů a služeb.

Značky tu interagují i mezi sebou, jak se děje třeba v zahraničí. Na obrázku tweet GoOutu retweetnutý Footshopem

GoOut v nedávné době na YouTube rozjel pořad HANGOUT, kde se ptá právě mladých mikrocelebrit z Twitteru na chytlavé otázky typu: „Jaká je tvoje nejlepší balící hláška?“ nebo „Jaká by byla tvoje ideální smrt?“ (na což několik respondentů vtipně uvedlo, že „rychle a teď hned”). Rozhovory s twitterovou scénou začal dělat i magazín Czechmag, který na to zase jde formou 50minutových „TWEETCASTŮ“.

Pořad pro GoOut natáčí Kuba Kohout, rovněž twitterová celebrita (a student MKPR, zdravíme). Videa tu zřejmě vzbudila ohlas

Twitterovou komunitu s GoOutem propojují i další osobnosti, především ředitel portálu Vojtěch Otevřel, jehož osobní profil tu také má několik tisíc sledujících. Tweety GoOutu tak často působí, jako že si zapomněl přepnout pryč z firemního účtu.

Volba songu bude věc vkusu, stejně tak volba tweetu na firemní profil. Podle Otevřela je ale marketing GoOutu „pure crazy shit nekompatibilní s uznávanými marketingovými experty“

Osobní vztah s mladými se snaží navázat i streetwearový obchod Footshop (rozhovor Markethingu s jeho CEO si můžete přečíst zde). Klasické interakce s fanoušky a debaty o novém logu tu střídá náhodná stížnost na klimatizaci v MHD. Pozornost vzbudily tweety Footshopu odsuzující body shaming jejich modelek nebo reakce na nenávistné komentáře pod virální fotkou dvou líbajících se mužů ve vizuálu jejich kampaně. V obou případech se ukazuje již zmíněná důležitost inkluzivity a progresivních témat pro cílovku značek, které chtějí být cool mezi mladými. 

Snaha být progresivní a inkluzivní může přinést ale i řadu nenávistných reakcí. Pak je potřeba to šikovně otočit ve svůj prospěch (třeba tweetem)

Twitter teens a česká rapgame

Článek o mladém Twitteru nelze zakončit bez širší zmínky o českých raperech. Ti totiž tomuto popisovanému zákoutí téměř velí. Jestli už neznáte Ca$hanovu Bulhara a Labella z týdeníku Respekt, Radia Wave nebo kvůli aféře kolem tracku Off Season, poznáte je na Twitteru. Oba umělci se s fanoušky vzájemně sledují a retweetují, a i proto tu vydání jejich alb strhlo vlnu podpory, reakcí a memů.

Aga má pouze několik set sledujících, stejně její tweet prorazil. Stačí jen napsat správnou věc ve správný čas – chválit Ca$hanovu Bulhara, když vydal album

Tvorba Labella a Bulhara pronikla do nejzazších sluchátek mladých uživatelů Twitteru, kteří se této spontánní a neplacené word-of-mouth propagaci nemohli vyhnout. Takové promo pak opouští hranice sociální sítě a šíří se dál různými on-line i off-line cestami.

Tato platforma se stává zásadní pro propagaci a networking umělců a interpretů cílících na generaci Z. Sám Ca$hanova Bulhar tweetuje o všem možném bez filtru, jako by psal kamarádům opilé zprávy ve tři ráno. Vlastně přesně to dělá. Labello zase vehementně komentuje fotbal, soutěž MasterChef nebo to, podle jaké písničky lze měřit cestu z domova do školy. Twitter tak oběma celebritám poskytuje široký prostor k vyjádření a výměně názorů s fanoušky. To se odráží i v jejich textech, podle nichž Bulhara „miluje půlka Twitteru”.

Žádný filtr, hluboká myšlenka ani diakritika. Proč ne?

Trapný korporát, nebo cool lovebrand?

I na Twitteru žije bujná, interaktivní a propojená komunita mladých. Pro značky a umělce tu proto dřímá potenciál na ně zacílit. Otázkou je, jestli to generace Z neprokoukne a neodsoudí jako trapný pokus korporátů působit cool. Je zkrátka potřeba komunikovat jinak. Brand image se tu buduje z náhodných poznámek, vtipů, reakcí na politiku a popkulturu, memů, progresivity a sázky na autenticitu. Prostě to, co na mladé zabírá, jen v mnohem koncentrovanější podobě.

Jak citovat tento článek:

LAUFER David. Česká Gen Z na Twitteru ovlivňuje značky a rap. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], 2020 [cit. 2020-11-27].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/cesky-twitter-generace-z

Zdroje:

Vyfocené tweety v náhledovém obrázku:
https://twitter.com/sophieouye/status/1326602962400108550 https://twitter.com/agikhnk/status/1326091842061004801 https://twitter.com/footshopcz/status/1318585904500510723
V článku:
https://twitter.com/vojtisekkulise1/status/1326812365078343686
https://twitter.com/nemamtt/status/1326635786394087425
https://twitter.com/AntoninJeKreten/status/1325843314751451136 https://twitter.com/Dorian22009994/status/1296780781554208768 https://twitter.com/kyojenej/status/1323729502799880200 https://twitter.com/fallenka_/status/1323728597866156037
https://twitter.com/gooutcz/status/1318909860604510208 https://twitter.com/sophieouye/status/1326602962400108550 https://twitter.com/gooutcz/status/1288034851959066624 https://twitter.com/footshopcz/status/1318585904500510723 https://twitter.com/agikhnk/status/1326091842061004801 https://twitter.com/SlavekBoura/status/1271153558013050881 https://twitter.com/cashanova_bg/status/1326137861490548737
Zdroje studií:
https://www.ipsos.com/sites/default/files/2018-02/ipsos_jak_na_generaci_z_unor_2018.pdf https://ct24.ceskatelevize.cz/specialy/koronavirus/3155940-v-dobe-nouzoveho-stavu-pribylo-lidi-s-depresemi-a-uzkosti-ukazala-nova https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/legal/Regenerace-Brochure_final.pdf (s. 68)

Continue Reading

Studuju už tři roky MKPR a žurnu a celkem se to dá. Denní dávku umění nacházím při psaní songů a v práci pro galerii, dávku neumění zas když jdu skejtovat.

More in Komunikace

To Top