Connect with us

Komunikace

Nové logo Footshopu rozbouřilo vody on-line světa

„Měníme se navenek, posouváme se uvnitř“, tak zní hlavní message, kterou jeden z nejpopulárnějších domácích brandů změnou vizualizace vysílá. Že se podle vás jedná o čmáranici na poslední chvíli? Ani omylem. Za tímto kontroverzním počinem stojí několikaletý příběh.

Tvrdý start

Footshop byl v českém prostředí nápaditý v podstatě ještě předtím, než oficiálně vznikl. Peter Hajduček, zakladatel a CEO Footshopu, ho totiž nejprve předvedl v podobě své bakalářské práce. Jako fanoušek skateboardingu se původně snažil zaměřit na boty určené pro skateboardery, nechtěl ovšem prodávat pouze černé pogumované tenisky, které skateboardeři v té době vyžadovali. Aby mohl prodávat zboží barevné i nápadité, rychle se přeorientoval na pole streetwearu a lifestylu.

Začátky byly krušné, první rok se e-shopu nedařilo vůbec. Vytrvalost košického rodáka se ovšem vyplatila, od roku 2011 se Footshop pořádně rozrostl a nyní již působí na několika evropských trzích. V roce 2014 zbořil hranice on-line světa, když otevřel svou první kamennou pobočku v Praze. A postupně k ní v průběhu let přibyly ještě další v Praze, Bratislavě a Budapešti. Nově se také Footshop vrhl do „pouličního boje“ v Bukurešti.

Původní logo, zdroj: Facebook Footshop

Černobílá teniska s nápisem – symbol CZ & SK streetwear

Úspěšný brand jde ruku v ruce s úspěšným logem. V ideálním případě by mělo logo s brandem souznít a vyjadřovat jednoduchým způsobem jeho podstatu či hlavní myšlenky. Původní logo Footshopu toho bylo jasným důkazem.

Ikonická teniska s nápisem „FOOTSHOP“ byla symbolem, který značku provázel téměř 10 let. Za tu dobu si Hajduček společně s černobílou teniskou prošli několika zlomovými momenty. Ať už šlo o vstup do rodiny Adidas Consortium, první oděvní kolekci vytvořenou ve spolupráci se značkou Bornbane nebo říjnovou kolaboraci Footshop x Adidas Superstar odkazující na techniku modrotisku. (Aby se zákazník mohl vůbec přiblížit koupi jednoho z jejích 520 párů, musel nejprve projít slosováním.)

Kolaborace Footshopu a adidasu.
Footshop x adidas Supertar ,Blueprinting’, zdroj: Footshop

Navzdory všem těmto nostalgickým chvílím, které Footshop se sneakers logem zažil, se již posledních pár let podle Hajdučka snažili logo obměnit. Značka svou původní podobu i záměr jednoduše přerostla. Všechny pokusy o správné vyjádření nových hodnot, a tudíž i o novou vizualizaci značky, ovšem dopadaly neúspěšně. Zlom přinesla spolupráce se Studiem Najbrt.

„Žhavte stroje lidi, dem to dělat jak Fůtšop“

I když zákazníci růst působnosti a širší spektrum produktů v průběhu let jistě zaznamenali, změna loga většinu zaskočila. Své o tom říká i poprask, který se kvůli novému logu Footshopu strhnul. Livesport.cz, Alza, GLS nebo CZC.cz – ti všichni se pokusili na úkor nového loga streetwear e-shopu pobavit své publikum. Ne že bychom to vyloženě čekali, spíš jsme s tím tak trochu počítali,“ okomentoval Footshop reakce internetu. Nezůstal ovšem jen u slov, nejpovedenější výrobky si dokonce vyvěsil na svůj blog.

Zdroj: Twitter Livesport.cz
Reakce e-shopu CZC.cz
Zdroj: Facebook CZC.cz

(Ne)přijetí společností?

Po uvedení nového loga se publikum názorově rozdělilo na dva tábory. Zatímco jedna část společnosti novou vizuální identitu značky přijala a oceňuje ji, druhá část se k ní naopak staví velice kriticky (stačí se podívat na vášnivou debatu pod naším příspěvkem na Facebooku). V mnoha případech se logo setkalo se značným nepochopením. Faktem totiž je, že by jako takové mělo primárně stát samo za sebe, a to i bez hlubší znalosti jeho významu – což rozhodně není případ nového loga Footshopu.

Některé reakce také narážejí na znesnadnění čtení. Vzhledem k charakteru nové komunikace značky, kterou budou nejspíše několik následujících let provázet právě ony čmáranice, bude možná pro publikum náročnější dostat se k hlavnímu obsahu sdělení.

Když se chaos skloubí s logikou

Nová vizuální identita může skutečně na první pohled působit poměrně zvláštně – tvoří ji v podstatě jen nápis „FOOTSHOP“, pokaždé nějakým způsobem počmáraný. Šlo o to zachytit určitou spontaneitu a bezprostřednost jako hodnoty, které současná generace digitální okamžitosti staví nad dokonalost. Street smart drzost, se kterou můžete něco škrtnout, na něco se podepsat, ale zároveň to jen punkově nenegovat,staví se ale ke čmáranicím Studio Najbrt. Nápis pod nimi je navíc podle autora vytvořen na základě profesionální expertízy. Písmo Foot Medium, které studio vytvořilo exkluzivně pro toto logo, má dodat kontroverzní vizualizaci stabilitu.

Outdoorová kampaň Footshopu.
Outdoorová kampaň Footshopu, zdroj: Najbrt

Rebranding a změna komunikace dává smysl, pokud se značka nějakým způsobem mění či vyvíjí. Přesně to je také případ Footshopu. „Zaměření se na prémiovější a exkluzivnější sortiment, zároveň logo využitelné pro tvorbu vlastních produktů,“ tak popisuje hlavní důvody změny loga Hajduček. Stačí například zhlédnout editorial, který na podporu rebrandingu vznikl. Influenceři, umělci či celebrity v něm vystupující rozhodně nemají na nohách pouze sneakers.

Editorial Footshopu, zdroj: YouTube Footshop

„Čo robiť keď Vám firma rastie pod rukami?“ Tak zněla jedna z prvních vět diplomové práce Petera Hajdučka z roku 2016. Nejedná se sice o jednoduchou otázku, mladý podnikatel na ni ovšem odpověď nejspíš našel. Pod rukama už mu neroste firma, ale streetwearové impérium. Zatím dost úspěšné.

Jak citovat tento článek:

ŘEZÁČOVÁ Natálie. Nová vizuální identita Footshopu rozbouřila vody on-line světa. Jan VOHRALÍK, editor. In: Markething [online], 2020 [cit. rok-měsíc-datum].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/footshop

Zdroje:

https://www.footshop.cz/cs/

https://www.najbrt.cz/detail/footshop

Diplomová práce Petera Hajdučka

https://www.czechcrunch.cz/2019/01/peter-hajducek-nebyt-justina-biebera-footshop-by-uz-nebyl-loni-jsme-prodali-boty-za-pul-miliardy-korun/

https://forbes.cz/splneny-sen-a-modrotisk-footshop-ma-vlastni-adidas-tenisky-jako-jediny-ve-stredni-evrope/

Zdroj náhledového obrázku:

https://www.footshop.cz/cs/

Continue Reading

Studentka prvního ročníku MKPR.

More in Komunikace

To Top