Connect with us

Jazykové okénko

Koupit, či nekoupit? Trend #GirlMath mění pravidla matematiky

Věděli jste, že pokud si koupíte kabát za tři tisíce a následně se rozhodnete ho vrátit, je to v podstatě to samé, jako byste si právě tři tisíce vydělali? Na druhou stranu, rozhodnete-li se, že si kabát necháte a vynosíte ho alespoň 30x, máte kabát zadarmo. Jedno nošení vás totiž vyjde na pouhých sto korun, […]

Věděli jste, že pokud si koupíte kabát za tři tisíce a následně se rozhodnete ho vrátit, je to v podstatě to samé, jako byste si právě tři tisíce vydělali? Na druhou stranu, rozhodnete-li se, že si kabát necháte a vynosíte ho alespoň 30x, máte kabát zadarmo. Jedno nošení vás totiž vyjde na pouhých sto korun, a co stojí do stovky je v podstatě zadarmo. Tyto počty jsou jedním z učebnicových příkladů trendu Girl Math, který v posledních měsících ovládl sociální sítě.

Kde se Girl Math vlastně vzala?

Girl Math, neboli holčičí matematika, je zcela novou vědeckou disciplínou. Poprvé jsme o ní mohli slyšet začátkem léta 2023 od novozélandské moderátorky Hayley Sproull v jejím pořadu na rádiu FVHZM. Hayley tehdy volala posluchačka a chtěla se s ní poradit o koupi vlasových příčesků za 400 dolarů, které chtěla použít na svůj svatební účes. K překvapení ostatních (mužských) moderátorů pořadu jí Hayley vysvětlila, že si příčesky určitě musí pořídit, protože touto koupí vlastně ušetří peníze. Jak? Pokud by si posluchačka příčesky nekoupila, je velmi pravděpodobné, že by následně nebyla na svatebních fotografiích spokojená se svým účesem, což by ji sžíralo natolik, že nejen že by si časem stejně příčesky pořídila, ale také by musela uspořádat zcela nové svatební focení, a platit nejen za příčesky, ale i za fotografa a stylistku. Tento způsob smýšlení se posluchačům zalíbil natolik, že mu rádio v rámci pořadu moderátorky Hayley byla téměř okamžitě zasvěcena samostatná rubrika.

Holčičí matematika: virální trend ale i útěcha v období inflace

Rádiem to však neskončilo. Netrvalo dlouho a Girl Math se stala virálním trendem sociálních sítí, především na TikToku, kde momentálně najdeme tisíce videí dívek, ve kterých uvádějí další příklady holčičí matematiky. V komentářích si pak navzájem přikyvují nad její logikou.

„Cokoliv, co platím hotovostí, je v podstatě zadarmo“, nebo taky „pokud má Sephora 20% slevu, ztrácím peníze, pokud si nekoupím to, co v tu chvíli potřebuji“. Dalším z argumentů může být i to že „když neutratím dostatek peněz, abych měla nárok na poštovné zdarma, prodělávám“.

Jednoduše řečeno, holčičí matematika se dá chápat jako hravý koncept, smýšlení, kterým si především mladé ženy ospravedlňují nepřiměřené utrácení peněz. Podle pravidel holčičí matematiky se totiž dá obhájit koupě téměř všeho, nehledě na cenu produktu a finanční stav kupujícího. Může tedy působit jako splněný sen každého marketéra a není divu, že se tohoto trendu chytla spousta světových značek, například Sephora nebo MAC Cosmetics. 

https://www.tiktok.com/@milkmakeup/video/7297620520017710379

Spousta lidí vnímá nakupování jako formu terapie, způsob, jak odměnit sebe sama, není tedy divu, že se trend holčičí matematiky ujal právě v časech vysoké inflace. Do určité míry se jedná o jakýsi kolektivní vtip, který lidem pomáhá vypořádat se s ekonomickou nestabilitou, a dodává jim pocit, že v tom nejsou sami. 

Trend, který polarizuje společnost a vzbuzuje obavy

Pokud se rozhodnete zapojit do trendu Girl Math, můžete si tím ulehčit cestičku na TikTokový kanál „Pro tebe“ a ukázat potenciálním zákazníkům, že máte smysl pro humor. 

Najdou se však i lidé, kteří varují lidi před užíváním této logiky v reálném životě, a zejména pak apelují na marketéry, aby se do tohoto trendu raději vůbec nezapojovali. Maxine McCreadie, hlavní dluhová poradkyně největšího britského poskytovatele osobních insolvencí, se vyjádřila v článku pro Vogue Business, kde podotýká, že značky by v rámci své společenské odpovědnosti měly jednat zodpovědně a nenabádat své zákazníky, aby si kupovali něco, co si reálně nemohou dovolit. Pro jiné je Girl Math jakýmsi důkazem, že se mezi zástupci generace Z ujala myšlenka, že peníze nejsou reálné. Je pravda, že toto heslo můžeme zaslechnout ve spoustě videí o holčičí matematice, výzkumy však neprokazují, že by se finanční návyky generace Z nějak razantně lišily od předešlých generací, třebaže o nich rádi vtipkují na sociálních sítích. Ve skutečnosti se jedná o poměrně ekonomicky vyzrálou a finančně gramotnou generaci.

A co si s tím počít?

Zdá se tedy, že není třeba panikařit. Zapojení se do tohoto trendu může mít výhody i rizika, a je na zvážení každého jednotlivce, jestli je to dobrý způsob jak zaujmout své publikum. Ať už se rozhodnete jakkoliv, z fenoménu Girl Math si všichni marketéři mohou odnést nějaké poznatky, minimálně tedy pochopit myšlenkové procesy zákazníků, a to nejen těch dívčích, a nabízet jim služby, díky kterým jim ulehčí rozhodování při věčné otázce: Koupit, či nekoupit?

Jak citovat?

BEČÁKOVÁ, Nikol. Koupit, či nekoupit? Trend #GirlMath mění pravidla matematiky. PLEVÁKOVÁ, Michelle, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/trend-girlmath-meni-pravidla-matematiky

ZDROJE

https://www.marketing-interactive.com/why-jumping-on-the-girl-math-trend-might-not-be-the-right-marketing-move-for-you

https://www.gobankingrates.com/money/financial-planning/gen-z-and-millennial-spending-and-saving-habits/

https://honey.nine.com.au/money/girl-math-explained-what-it-is-and-why-it-could-do-more-harm-to-your-finances-than-good/9ee9b7b0-f348-4b97-9d85-943fe68c9ea0

https://www.voguebusiness.com/fashion/girl-math-is-pushing-consumers-to-buy-luxury-should-brands-weigh-in?

https://openinfluence.com/how-brands-can-integrate-products-with-girl-math/

https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/girl-math-is-going-viral-on-tiktok-but-it-has-a-cost_uk_64ddf1d5e4b0f4cf3ed719eb

Continue Reading

More in Jazykové okénko

To Top