Connect with us

Kreativita

Z kuchyně rovnou na fashion focení aneb kouzlo sensory marketingu

V reklamou zahlceném světě je klíčem k úspěchu zaujmout něčím neobvyklým – výjimečným, zajímavým nebo i lehce absurdním. Značky proto stále častěji využívají inovativní nástroje, jako je sensory marketing. Všimli jste si na sociálních sítích fotek kosmetiky naaranžované vedle jídla? Nebo kabelek barevně sladěných s ovocem? Takové příklady vídáme stále častěji – a není to náhoda. 

Jídlo jako nástroj prodeje

Značky jako Rhode, Gisou nebo Jacquemus vynikají právě díky kreativnímu přístupu k marketingu, kdy kromě udržování si pěkného obsahu na Instagramu také kombinují svět jídla s jejich produkty. Proč je tento přístup tak účinný? Odpověď leží v tzv. sensory marketingu. Kombinace jídla a módy vytváří v zákaznících určité napětí a pocit absurdity, který na sociálních sítích skvěle funguje. Například značka Rhode často používá konkrétní jídla, aby vyvolala určité emoce – ať už je to video-recept skořicových šneků ve spojitosti s jejich novou „cinnamon roll” kolekcí, nebo video pálivé papričky vedle tvářenky v odstínu „spicy“. Tyto vizuální prvky v nás nejen vyvolávají chuť na něco dobrého (a na koupi nového lip treatmentu), ale zároveň podporují vznik asociací mezi značkou a chutnými smyslovými prožitky.

Zdroj: Instagram / @rhode

Gisou již dlouhodobě vyniká svým unikátním stylem komunikace. Sází na prvky, které jsou pevně spjaté s jejich příběhem – vše se točí kolem medu a propolisu z jejich rodinné včelí zahrady. Jejich estetický feed je plný třpytivého medu, šťavnatého ovoce a teplých barev. 

Zdroj: TikTok / @gisou

Jacquemus se využívání jídla v komunikaci opravdu nebojí – místo klasických pozvánek na svoji show poslal hostům kus chleba s máslem. Za zmínku stojí i jejich slavné croissantové náušnice nebo písmenkové těstoviny, které dohromady tvoří jméno značky.

Zdroj: TikTok / @reginaanikiy

Jak sensory marketing funguje

Senzorický marketing využívá faktu, že lidský mozek reaguje na smyslové podněty velmi intenzivně – má tak za cíl vzbudit emoce, protože vedou k hlubšímu propojení spotřebitelů a značek. Vidíte lesklou, sladce vypadající polevu na donutu? Začínáte na ni mít chuť. Fotka svěžích pomerančů? Máte pocit, jako byste tu citrusovou vůni cítili. Tento princip vyvolávání smyslových asociací funguje obzvláště dobře u módních a kosmetických značek, kde jsou zákazníci často motivováni především emocemi. 

O roli lidských smyslů v marketingu mluvil i psycholog Charles Spence na letošním Forum Media a zdůrazňoval, jak důležité je pro značky vytvořit „nevšední zážitek“.

Absurdní kontrasty

Dalším aspektem tohoto druhu marketingu je použití kontrastu a absurdity. Jak často vidíte luxusní kabelku v troubě nebo balzám na rty ponořený ve šlehačce? Právě tyto nečekané vizuální prvky nás na první pohled zaujmou a okamžitě přitáhnou naší pozornost. Vytváří v nás pocit, že je něco tak moc zvláštní, až je to fascinující – a to je přesně to, čeho chcete dosáhnout ve světě, který je přesycený „obyčejnou“ reklamou. Takové prvky působí jako magnet pro oči a nutí nás se zastavit, podívat se zblízka a zamyslet se.

Zdroj: Instagram / @jacquemus

Lifehack pro značky

Značky tak pomocí smyslových podnětů mohou navázat silnější vztah se svými zákazníky – a navíc tím dokážou vyvolat pocit touhy po produktu, který vypadá tak dobře, že na něj začínáte „mít chuť“. Pro značky je proto zásadní, aby přemýšlely nejen o tom, jak jejich produkty vypadají, ale i o tom, jaké smysly stimulují. Čerstvé a hezky vypadajicí jídlo může sloužit jako symbol autenticity, péče a luxusu – což se přenáší i na vnímání značky. 

Jak citovat?

MIROSHKINA, Masha. Z kuchyně rovnou na fashion focení aneb kouzlo sensory marketingu In: Markething [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. ČAPKOVÁ, Ema, editor. Dostupné z: https://markething.cz/z-kuchyne-rovnou-na-fashion-foceni-kouzlo-sensory-marketingu

Continue Reading

Absolventka MKPR, studentka žurnalistiky a milovnice beauty trendů, módy a výběrové kávy. Ve volném čase se učí italsky.

More in Kreativita

To Top