Connect with us

Komunikace

Blue Monday marketing aneb když smutek prodává

Black Friday jistě všichni známe, ale slyšeli jste už o Blue Monday? Údajně se jedná o nejdepresivnější den v roce. Původně průlom z oblasti psychologie, nyní spíše marketingový fenomén. Pojďme se společně podívat, kde se Blue Monday vzalo, a jak jej lze v marketingu využít.

Známe to všichni

Máme tady druhou polovinu ledna. Vánoční radovánky a pohodové chvíle strávené s rodinou a přáteli už jsou dávno za námi a nezbývá, než se opět ponořit do reality všedních dní. Většina z nás už stihla vzdát svá novoroční předsevzetí, venku je zima, tma a záblesk slunce jsme viděli naposledy před týdnem. A jaro, na které se už tak těšíme, je stále v nedohlednu. Není tedy divu, že se leden u spousty dospělých umisťuje na předních příčkách v kategorii nejméně oblíbeného měsíce. Není však třeba věšet hlavu. Jak už to tak bývá, zima uběhne jako voda, a v mezičase si můžeme zlepšit náladu třeba starou dobrou nákupní terapií! Takhle jednoduše to v roce 2005 vymysleli marketingoví experti společnosti Sky Travel, když se rozhodli vyhlásit nejdepresivnější den v roce, známý jako Blue Monday. A světe div se, ono jim to vyšlo.

Původ Blue Monday

Psal se rok 2005 a britský odborník na psychologii Cliff Arnall vydal studii, ze které vyplývá, že třetí lednové pondělí je ten nejdepresivnější den v roce. Proč právě třetí lednové pondělí? Tento den nám údajně kazí náladu hned několik faktorů: pociťujeme nedostatek financí způsobený vánočními nákupy, doléhá na nás melancholie chladných a tmavých měsíců a zároveň pociťujeme zklamání ze sebe sama za nedodržování novoročních předsevzetí. Arnall tento den pojmenoval jako Blue Monday, neboli modré pondělí, protože právě modrá barva se v anglicky mluvících zemích často využívá jako metafora pro smutek a depresi.

Psychologie, nebo marketingový trik?

Arnallova studie se rychle dočkala silných odkazů, v akademickém prostředí však převážně negativních, pro nedostatek vědeckých důkazů. Když navíc vyšlo na povrch, že Arnall není jen odborníkem na psychologii, ale také placeným poradcem cestovní agentury Sky Travel, zrodila se otázka, zdali Blue Monday není spíše výtvorem marketérů, než psychologů.

Dnes už víme, že Blue Monday je smyšlený koncept, který není nijak vědecky podložený. Statisticky řečeno se leden řadí k těm méně oblíbeným měsícům, často i z důvodů, které Arnall jmenoval ve své studii, ale dávat jedinému dni nálepku „nejdepresivnějšího“ se zkrátka prokázalo jako pouhý pokus marketérů dělat to, co dělají nejlépe: prodávat.

V tomto případě se Sky Travel snažila vymyslet, jak nejlépe využít lednovou melancholii. Konstrukt nejdepresivnějšího dne v roce se tak stal skvělou příležitostí pro akční prodej dovolených, které „vydeptané“ cílovce zajistí tak potřebný útěk z reality. Termín Blue Monday se však i přes prozření Arnallovy strategie ve společnosti zakořenilo, a tak jej značky dodnes využívají.

Příklady Blue Monday marketingu 

Přestože Arnallovy způsoby jsou přinejmenším pofidérní, jedno se mu nedá odepřít. Díky němu dnes máme ve světě marketingu speciální příležitost k tomu, abychom se zaměřili na podporu duševního zdraví. Spousta společností tak třetí lednové pondělí využívá buďto k osvětě, nebo k tomu, aby v tento den své zákazníky rozveselili. Pojďme se společně podívat na pár ukázek Blue Monday marketingu.

Samaritans – Brew Monday

Samaritans je charitativní organizace, jejímž hlavním cílem je zamezit sebevraždám. Už přes 70 let nabízejí lidem emoční podporu a pracují na tom, aby rozvraceli mýty o duševním zdraví.  K příležitosti Blue Monday vyhlásili už poněkolikáté takzvaný „Brew Monday”, ve kterém vyzývají lidi, aby tento den využili k tomu dát si šálek čaje a popovídat si s někým blízkým.

Zdroj: Samaritans

Young’s Pubs – Young’s House of Happiness

Britský hospodský řetězec Youngs Pubs v roce 2017 proměnil své podniky v „domy štěstí“. Aby své zákazníky udělali šťastnější, kromě klasických drinků a jídla si pro ně ten den připravili celou řadu unikátních aktivit a zážitků, včetně stand up show nebo možnosti využít přítomného barbera a nechat si udělat nový účes.

Zdroj: Youngs

Aperol – Aperolivery, rozvoz drinků až k vašim dveřím

Značka Aperol si před pár lety připravila zajímavý marketingový tah, když k oslavě Blue Monday vyslala do ulic vozíky s jejich signifikantním drinkem. Jen tak, zadarmo. Využili tak příležitosti ukázat lidem, že Aperol Spritz je ideální nápoj k překonání špatné nálady.

Zdroj: Aperol

Může smutek prodávat?

Uvedené příklady jsou důkazem toho, že každá značka přebrala koncept nejdepresivnějšího dne roku po svém. Zatímco někteří proti němu bojují, jiní tento den využívají k tomu, aby své značce získali přízeň a vyšší tržby. Ocenili byste drink zdarma, nebo je podle vás marketovat alkoholový výrobek jako lék proti smutku nevhodné? A co sleva na dovolenou? Tu by ocenil nejspíš každý, ale je v pořádku kvůli ní v lidech podněcovat pocit smutku, tak jako společnost Sky Travel a Cliff Arnall v roce 2005?

Jak citovat?

BEČÁKOVÁ, Nikol. Blue Monday marketing: Když smutek prodáváČAPKOVÁ, Ema, editor. In: Markething [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/blue-monday-marketing-kdyz-smutek-prodava

Zdroje

https://www.campaignlive.co.uk/article/five-best-blue-monday-activations/1421358

https://creativepool.com/magazine/features/blue-mondayu002du002d-the-best-and-the-bluest-campaigns.26452

https://www.blog.shippypro.com/en/blue-monday

Continue Reading

More in Komunikace

To Top