Connect with us

Komunikace

#CatPeople a #DogPerson mezi prezidentskými kandidáty

S blížícím se prvním kolem prezidentských voleb běží kampaně kandidátů na plný plyn. Na konci roku 2022 jsme se tak na sociálních sítích mohli pokochat čtyřnohými miláčky kandidátů, i jejich známých. Jaký účel mají chlupáči na sociálních sítích politiků, a co mají společného s vanilkovými rohlíčky Danuše Nerudové?

Generál Petr Pavel sdílel 27. prosince na svém Twitteru fotku, ke které ironicky dodal, že je čas vytáhnout nejtěžší kalibr jeho prezidentské kampaně, kočku Micku. A tak začal prezidentský kočičí příběh. Netrvalo totiž dlouho a podobnou fotku sdílel také Andrej Babiš, akorát v saku a s kočkou, která není jeho, a která navíc na fotce působí trochu nešťastně.

Kočkování mezi generálem a expremiérem

Toho si všiml i první zmíněný kandidát a na sociálních sítích reagoval videem porovnávajícím výrazy chlupatých politických aktérů s poznámkou: “Tak co, pane předsedo, bude i flanelka? 😉”. Kočkování politiků pravděpodobně marketingový tým Petra Pavla původně nezamýšlel. Zveřejnění selfie s Mickou ale důvod určitě mělo.

Andrej Babiš a kočka
Andrej Babiš a kočka

Kočka, vanilkové rohlíčky nebo Čau lidi!

Fotky a příspěvky na sociálních sítích z běžného života politiků nemusí vždy nutně nést důležitou informaci. Přestože tento obsah na první pohled s politikou vůbec souvisí, má v politickém marketingu důležitou roli. Tvoří totiž narativy a image politiků, se kterým se voliči mohou lépe sžít. Politici mohou díky tomuto typu obsahu získat u svých voličů sympatie, a působit více jako obyčejní lidé. 

Nejde přitom pouze o příspěvky se zvířátky, ale také například o fotky s rodinou nebo jezení a vaření typicky českého jídla. U Danuše Nerudové jsme tak například mohli před vánočními svátky vidět fotky z rodinného pečení vanilkových rohlíčků. 

Příspěvek Danuše Nerudové o pečení rohlíčků
Příspěvek Danuše Nerudové o pečení rohlíčků

V komunikaci Andreje Babiše je motiv “člověka z lidu” zřejmý už několik let. Například s pořadem s familiárním názvem Čau lidi! se na jeho sociálních sítích setkáváme už od roku 2017.

Obrázek odkazující na video ze série Babišova Čau lidi!
Obrázek odkazující na video ze série Babišova Čau lidi!

…funguje to?

Fotky zvířátek neušly pozornosti nejen kočičím nadšencům. Ve Facebookovém postu se k fenoménu vyjadřoval například Petr Nutil, český žurnalista, spisovatel a zakladatel factcheckingového webu Manipulátoři.cz, který shrnuje tři body, proč fotografie (nejen) s koťátky fungují:

  1. Efekt snadného zpracování

Náš mozek je líný. Podle slavné publikace Myšlení rychlé a pomalé od Daniela Kahnemanna v rámci zpracování informací používáme Systém 1 a Systém 2. Ten pomalejší Systém 2 nechce pracovat. Mnohem víc preferuje, aby věci vyřídil rychlý a akční Systém 1. Čili informace, které jsou pro náš mozek jednodušeji zpracovatelné a pochopitelné “na první dobrou” aniž by se musel probouzet líný Systém 2, náš mozek preferuje. O tom, že jsou zvířátka milá, nemusíme příliš přemýšlet, a tak nás příspěvky s nimi více zaujmou.

  1. Efekt kontrastu

Nemůžeme si zapamatovat všechno, a to, co nějakým způsobem vyčnívá, je pro nás samozřejmě zajímavější. Jinak řečeno, co není nuda, to si zapamatujeme spíš. A to v záplavě politických slibů vyčnívající roztomilá koťátka splňují.

  1. Efekt dobrého pocitu

Emoce, i když to někteří z nás neradi přiznávají, jsou silnější než racio. Nikdo z nás se v základu nerozhoduje plně racionálně. Když vidíme, že kandidát na prezidenta má rád svoji kočku a pomazlí ji v náručí stejně jako my tu svou, zapůsobí to na naše city.

Danuše (proti proudu s pejskem) řeší tituly

Ale zpátky ke zvířátkům. Kočkovací kauza mezi dvěma kandidáty, totiž nezůstala bez odezvy ani v rámci sociálních sítí Danuše Nerudové. Kandidátky, která spolu s Pavlem a Babišem doplňuje TOP 3. Oproti nim se ale rozhodla vyfotit se se psem. Vzhledem k úpravě a popisku fotky jí ale nešlo o akceleraci odvěkých bojů mezi pejskaři a kočkaři, jako spíš o využití chlupaté přestřelky svých soupeřů k vysvětlení problémů vycházejících z kontroly Národního akreditačního úřadu, která ukázala několik sporných bodů z doby, kdy byla rektorkou Mendelovy univerzity. Více se ke kauze dočtete například v Respektu.

V příspěvku Danuše Nerudové není kočka ale pes
V příspěvku Danuše Nerudové není kočka ale pes

Tento post tak základní myšlenku příspěvků z běžného života bez hlubších informací o postojích a politice nenaplňuje a je otázkou, zda přítomnost chlupáče na fotce vedla k většímu šíření message příspěvku.

Irsko, Finsko, USA i Velká Británie 

Mazlíčci politiků nejsou pouze českou doménou, naopak jsou velmi populární i v zahraničí a často na sebe jednoduše strhnou pozornost.

Jako první příklad můžeme uvést psy irského prezidenta Michaela Higginse. Jmenují se Bród a Misneach a nejednou svého páníčka doplňovali při plnění pracovních povinností.

Příspěvek irského prezidenta s jeho psem
Instagramový příspěvek irského prezidenta s jeho psem

Lennu, “první pes” finského prezidenta Sauliho Niinistö svého pána pravidelně doprovázel na nejrůznější akce. O jeho úmrtí pak dokonce informoval největší finský zpravodajský server Yle.

Finský prezident Sauli Niinisto s manželkou Jenni Haukio a jejich psem Lennu
Finský prezident Sauli Niinisto s manželkou Jenni Haukio a jejich psem Lennu./ Zdroj: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva, via Associated Press

Abychom nezapomněli na kočky, do Bílého domu přišla společně s Bidenovými i Willow. Má dokonce svou stránku na Wikipedii včetně biografie. Willow se opakovaně objevuje třeba na Instagramovém profilu první dámy USA Jill Bidenové, a píší se o ní dokonce i články. V prosinci jí věnoval prostor například People Magazine.

Jill Biden a její kočka Willow
Jill Biden a její kočka Willow

A nesmíme zapomenout na Larryho, kocoura, který dokonce vlastní titul. Oslovován může být jako “Nejvyšší myšák britského kabinetu” (angl. Chief Mouser to the Cabinet Office). Jde o kočičího obyvatele prestižní adresy Downing Street 10, kde typicky bydlí britští premiéři. Kromě nich je stálým obyvatelem již od roku 2011 také Larry. Má dokonce svůj (neoficiální) profil na Twitteru, který rozhodně doporučujeme sledovat.

A pokud by vám nášup politického marketingu s kočkami nestačil, na Markethingu jsme o psali také o minulých prezidentských volbách. A nezapomněli jsme ani na ikonu prezidentských kampaní, Karla Janečka.

Jak citovat?

HÁJKOVÁ, Karolína. ROHLÍČKOVÁ, Františka. #CatPeople a #DogPerson mezi prezidentskými kandidáty. Filip Thein, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/prezidenti-kocky-pes

Zdroje

https://www.facebook.com/1257237308/posts/pfbid0orE4vNEneFAuRDpyyPJek6xzZPV1WR4w94K6bW8q8zwdLHY3xgM7kX4bTbbmuHXm

https://www.instagram.com/danusenerudova/

https://www.instagram.com/general_pavel/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D&fbclid=IwAR2xbT3pmy5dZKeKWe_T7-l_Jufql22S5TB55Qh17yNoPY9PKHxPeMe36u4

https://www.facebook.com/AndrejBabis

https://www.respekt.cz/kontext/problemy-nerudove-kvuli-univerzite-sili-kontrolor-plaga-je-oznacuje-za-systemove

https://www.instagram.com/p/COa4hf1nY6I/?utm_source=ig_web_copy_link

https://yle.fi/a/3-11944193

https://en.wikipedia.org/wiki/Willow_(Joe_Biden%27s_cat)

https://people.com/pets/willow-biden-family-cat-first-white-house-christmas/

https://www.instagram.com/p/Cmh7d2XOvWX/?utm_source=ig_web_copy_link

Continue Reading

Studentka 1. ročníku magisterské žurnalistiky, absolventka MKPR. Když ve volném čase nečte knížky nebo Twitter, stará se o pokojovky. Většinou neúspěšně.

More in Komunikace

To Top