Connect with us

Komunikace

Rozhovor: „Nezájem a nuda jsou tím nejhorším, co se může značce stát“ říká zakladatel Footshopu

Na pražském Mánesu nedávno oslavil jedenácté výročí lovebrand Footshop. Na výstavě však kromě bot mohli návštěvníci vidět i mnoho dalšího. S podporou značky Adidas a ve spolupráci s proslulým slovenským umělcem Martinem Lukáčem vznikly rukavice i pytel na thajský box, jedenáct jedinečných obrazů či kolekce unikátního merche. Zeptali jsme se zakladatele značky Petra Hajdučka a umělce Martina Lukáče, jak to celé probíhalo a zda by do spolupráce šli znovu.

Footshop nedávno oslavil 11. výročí. Při této příležitosti se konala výstava ve spolupráci s Martinem Lukáčem a značkou Adidas. Jak vznikl nápad oslavit výročí právě uměleckou výstavou?

Petr: Ten nápad vznikl už rok před naším 11. výročím, chtěli jsme hlavně udělat něco s naším novým logem a novou firemní identitou. Ta má blízko k Martinově práci, k jeho obrazům, a tak jsme si řekli, že bychom to mohli spojit. Martinovi se to moc líbilo, vzal to do svých rukou a nakonec byl hlavním „hybatelem” toho, jak konečný výsledek vypadal. 

Martine, jak probíhala vaše spolupráce s Footshopem? Měl jste při tvorbě uměleckých děl volnou ruku, nebo jste se musel řídit nějakými nastavenými pravidly a cíli?

Martin: Díky bohu to Footshop nechal zcela na mně, takže mě to hrozně bavilo. Bylo to dokonce tak volné, že jsme ani nevěděli, že ten projekt vlastně vyjde jako velká výstava. Footshop procházel tou dobou reorganizací a já jsem to vlastně dělal sám pro sebe jako svůj projekt, a nakonec to bylo přesně to, co se Footshopu líbilo, což bylo to skvělé.

Vlevo umělec Martin Lukáč, vpravo zakladatel Footshopu Peter Hajduček.

Součástí merche z vernisáže je také kolekce boxerských pytlů a rukavic, proč spojení mezi Footshopem a thajským boxem?

Martin: Dělám thajský box a líbí se mi to, takže jsem chtěl přinést něco nového a zajímavého, zároveň ta taška vypadá jako totem, když visí. Loni jsem maloval totemy, tak jsem si říkal, že by bylo fajn to udělat. Footshopu se to líbilo a lidem se to líbilo, je to takový refresh, osvěžení v tom, co prodávají. 

Petr: Chtěl jsem jen dodat, že Martin je takový bojovník a my ve Footshopu se také cítíme jako takoví bojovníci. Rádi trochu překvapujeme, přinášíme boxovací pytle a rukavice a něco, co primárně nesouvisí s Footshopem, do prestižní, seriózní galerie. Jsme rádi, že je to trochu nečekané a že to lidi překvapí.

Zhodnotili byste výstavu jako úspěšnou? Myslíte si, že se vám podařilo předat vaši message?

Petr: Za mě určitě. Už jen to, že jsme se po dvou letech boje s covidem potkali, je úspěch. Jsme rádi, že jsme mohli udělat dobrou párty a spojit lidi, kteří mají rádi Footshop a mají rádi Martina. Přišla velká škála lidí, spousta našich přátel, styloví mladí lidé i starší pánové, kteříjsou našimi investory. Také lidé, se kterými dlouhodobě spolupracujeme. Program byl zajímavý, samotný den byl skvělý a odezva na sociálních sítích byla dobrá, zároveň jsme navrhli trička a mikiny, které jsou téměř vyprodané, takže tam vidíme zájem.

Ceníme si, že jsme udělali něco smysluplného. Přeci jen byznys může být nudný, je o prodeji, reklamě na Googlu, ale tohle je něco, kde se můžeme vyjádřit díky novým aspektům, jako jsou Martinovy obrazy, program, atmosféra. Je těžké předat emoce jinou cestou, takhle s námi mohli lidé strávit pár hodin, poznat nás a zjistit, že jsme skuteční lidé, kteří něco tvoří, kteří mohou i někdy něco pokazit, kterým na tom záleží.

Jádrem uměleckého díla je nové logo od studia Najbrt. Na blogu jste uvedl, že jste chtěl smazat hranici mezi uměleckým dílem a produktem; kdy přišel prvotní impuls spojit identitu Footshopu s uměním?

Peter: Fakt, že logo vypadá tak, jak vypadá, a že se do něj vnesl kreativní aspekt, nebyl začátek. Byla to spíše reakce na to, jak logo vypadalo před lety. Byla tam určitě nekonzistence s identitou, a tak jsme to chtěli změnit. Tím se nám otevřel prostor pro další práci, například Hotel Kyjev v Bratislavě, kde jsme v centru města vytvořili obrovské pouliční umění. Tam nikde není logo Footshopu, protože jsme nechtěli zasahovat do umění, nechtěli jsme ho omezovat. Naopak. Nové logo nám otevřelo možnost mít prvek, který je dostatečně kvalitní na to, aby se stal součástí umění.

Další novou úrovní je pro nás to, že se tak talentovaný a úspěšný umělec, jako je Martin, rozhodl umístit logo do svých obrazů. Že nemá pocit, že by to byl nějaký plakát nebo reklama, nebo že by se musel prodat, ale že je to pořád autentické.

Ještě bychom se přesunuli od výstavy k rebrandingu. Vy jste to staré logo používali přes 10 let, během kterých se Footshop pro mnohé stal lovebrandem. Proč jste se tedy rozhodli pro tak radikální změnu?

Petr: Těch faktorů bylo víc. Prvním je, že Footshop už prodává více oblečení a doplňků než bot. Náš název je Footshop, blízkost obuvi je tu zřetelná, ale vizuální identitou už ji posilovat nemusíme. Chtěli jsme ukázat, že už neprodáváme jenom boty, ale i další produkty.

Dalším faktorem je, jakým způsobem lidé dnes konzumují obsah na sociálních sítích. Někdy máme jen sekundu na to, abychom zaujali, a naše staré logo jakoby nemělo žádné vizuální prvky, které by se daly použít v obrázcích a dalších formátech. Buď jsme museli přidat čistě logo, nebo nic. Teď máme i něco navíc, kromě samotného nápisu máme další rozpoznatelný prvek. Na fotce ani nemusí být slovo Footshop, protože lidé vidí naši křivku a je jim to jasné. 

Dalším velkým tématem pro nás je, že chceme vytvářet stále více vlastních věcí, doplňků a oblečení a předchozí logo jsme vnímali jako atraktivní pro sneakerheads. Ti jsou s ním ztotožněni, ale to je velmi malý počet lidí a našimi zákazníky nejsou jen sběratelé tenisek, ale mnoho zajímavých lidí, kteří mají rádi náš obchod a nemají doma 100 párů bot. Logo bylo spíš „skejťácké”, za těch deset let i naše prodávané značky změnily svou prezentaci, takže jsme chtěli, aby i logo té změně odpovídalo. 

Kolem loga bylo na začátku také mnoho kontroverzí. Jste s odstupem času s jeho vývojem a přijetím spokojeni? 

Petr: Ano, podle mě to bylo skvělé. Nejhorší, co se může společnosti stát, je, že je nudné a nikoho nezajímá! Někomu se to líbilo, někomu ne, ale to je typické pro každý projekt. Dokazuje to, jak se s tím lidé neuvěřitelně ztotožňují. Je to možná i proto, že je to tak jednoduché, že se to tak dobře používá.

Vyvolalo to rozruch, což pro nás bylo skvělé. Dokonce i Alza a další firmy v návaznosti jako reakci změnily logo a tím upozornily na fakt, že i Footshop má nové logo. V následujících dnech se výrazně zvýšil prodej v Česku a na Slovensku, tím nám vlastně i pomohly nové logo zaplatit. Věřím, že jsme po dvou letech ukázali zase velký komplexní projekt, který na něj navazuje, a že naše logo žije dál svým životem –⁠ že ho někam dál posouváme.

Martine, dokážete si představit do budoucna další spolupráci s Footshopem? 

Martin: Ne, radši už jenom Louis Vuitton (smích). Jasně že ano, všechny naše produkty měly úspěch a i tuto výstavu bych rád prezentoval dále.

Jak citovat?

PLEVÁKOVÁ, Michelle & ČAPKOVÁ, Ema. Rozhovor: “Nezájem a nuda jsou tím nejhorším, co se může značce stát” říká zakladatel Footshopu. KOMÁREK, Jíří, Editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/footshop-rozhovor

Continue Reading

Študentka MKPR. Nadšenkyňa módy, feminizmu a všetkého čo hýbe svetom SoMe.

More in Komunikace

To Top