Markething.czMarkething

menu

zavřít

Kontroverzní slavík a spasitel, který rozjel politickou kampaň

Autor článku

Studentka 2. ročníku Marketingové komunikace a PR. Když ve volném čase nečte knížky, vede oddíl skautek nebo se stará o pokojovky. Většinou neúspěšně.

22. listopadu 2021

V pátek 19. listopadu se po čtyřleté pauze uskutečnilo pod patronací Karla Janečka předávání cen hudební ankety Český slavík v Hudebním divadle Karlín. Kromě antivaxerského proslovu nebo kopie reklamy Apple z roku 1984, které byly možným předvojem prezidentské kampaně, došlo i na jiné kontroverze.

Český Slavík je cena udělovaná na základě ankety, ve které lidé hlasují pro svého oblíbeného interpreta. Nejde tedy o ceny udílené odborníky, ale širokou veřejností. O vystihnutí historie cen a jejího celkového kontextu se pokusil Kamil Fila: „Český slavík byla vždy především anketa, která symbolizovala otupění davů, krmení mas spotřební, průměrnou a oblbující hudbou, která existovala v zásadě jenom proto, abychom se nebouřili proti socialistickému režimu. Český slavík byla naše forma totality,” napsal v komentáři pro portál jestevetsikritik.cz.

Letošní předávání cen bylo vysíláno živě na stanici TV Nova, která je zároveň hlavním mediálním partnerem akce, symbolicky od 20:21. Do ankety se zapojilo 210 tisíc hlasujících, což je vůbec nejvíce v historii udělování cen. Večerem provázeli Ondřej Sokol a Aleš Háma, kteří pojali moderování akce poměrně specifiky. Diváci tak sledovali něco, co by autoři nazvali “nekorektním humorem”. Spíše se ale jednalo o nálepku a pomyslnou zelenou pro vyjádření, z nichž některá byla tak trochu za hranou.

Kontroverzní tehdy i dnes

Ceny Českého slavíka budily kontroverze už před několika lety. V roce 2013 vyřadili pořadatelé rapera Řezníka ze soutěže i přesto, že měl vyhrát v jedné z kategorií, čímž mu “odepřeli” výhru v hodnotě sto tisíc korun. O čtyři roky později, v roce 2017, budil rozepře úspěch neonacistické kapely Ortel. Oba hudební celky jsou dost kontroverzní, a proto by se očekávalo větší zvážení předání prostoru v médiích k volnému užití.

K trendu kontroverzí se připojil i letošní ročník. Celý večer diváci poslouchali politické názory pořadatelů i oceněných, kteří si navíc často vyřizovali účty mezi sebou. V TV Nova asi zažili krušný večer, když živý přenos začal. Na jeho přípravě se totiž nepodílejí, a tak na sebe vyjádření nenechalo dlouho čekat.

Jak funguje art marketing

Místa ředitele Slavíků se nově ujal Jakub Horák. Ten menšinovým podílem vlastní společnost Musica Bohemica, která ceny udílí. Dříve se Horák staral například o marketing festivalu Metronome, k hudbě tedy nemá vůbec daleko. V rozhovoru pro E15 uvedl, proč má podle něj smysl udílení cen obnovovat.

Nutno podotknout, že celý Český Slavík je skvěle zacílen a Jakub Horák s tím umí pracovat. Lidé, kteří tuhle část české hudební scény sledují, věnují čas i Českému Slavíku. Kandidáti jsou každý ročník jeden jako druhý a rok co rok jsou oceňováni ti stejní. Bohužel, v tomto musím dát za pravdu Řezníkovi (o tom později), ale je to tak. Čeští diváci jsou nenároční a spokojí se s tou stejnou melodií, pro kterou hlasovali před rokem.

Promluva spasitele

Muž, který se o obnovení Českého Slavíka zasloužil, který ho celý zasponzoroval a stal se generálním partnerem akce, je Karel Janeček.

meme z dílny TMBK

Ve zkratce jde o českého miliardáře, který se podle všeho chystá na prezidentskou kampaň. Karel Janeček totiž financováním Českého Slavíka získal také prime time v jedné z nejsledovanějších televizních stanic v Česku. Díky tomu na sebe upoutal mnoho pozornosti.

Bojovník 21

U Karla Janečka ještě zůstaneme. Jeho proslov byl doplněn videem, které bylo uváděno nejen v reklamních přestávkách, ale i na webových stránkách Českého Slavíka a které ho zobrazuje jako “bojovníka”, který rozbije obrazovku z Orwellova románu 1984. Smutné je, že video je vlastně plagiát. Je to kopie reklamy společnosti Apple z roku 1984. Skvěle se k videu vyjádřil Kamil Fila.

Českou verzi s Karlem Janečkem má na svědomí společnost Horak TMBK, která patří už zmíněnému Jakubu Horákovi společně s Tomášem Břínkem. Břínek se ale od spolupráce na videu distancoval na Instagramu.

vyjádření TMBK

Kdo se však na celé akci mediálně podílel, je televize Nova. Ta v hlavním vysílacím čase přenášela Janečkův spot dokonce opakovaně v reklamních přestávkách společně s jeho sloganem “S odvahou měníme naši zem”. Tedy se stejnou ”odvahou”, se kterou si celý večer Janeček odmítal nasadit roušku. Koneckonců s rouškami a dodržováním opatření v sále mělo problém více lidí. Podobně jako u StarDance, která se zuby nehty chce udržet na obrazovkách, se i Český Slavík snažil tím, že se uskutečnil, vytvořit dojem normálních časů.

Slavíci a prezidentská volba

I způsob hlasování, kterým se letos Slavíci volili, byl v režii miliardáře Janečka. Jednalo se totiž o jeho metodu “D21”. Stejnou metodu propaguje Janeček i pro prezidentské volby. Poprvé ji představil již před téměř deseti lety v roce 2012. A vznikly už samozřejmě i kompetentní kritiky, které ji analyzují. Podle samotného autora bylo seznámení veřejnosti s touto metodou jednou z motivací podpory Slavíků.

Řekni, že jsi antivaxer, aniž bys řekl, že jsi antivaxer

Přejděme už k samotnému zahájení kampaně. Tedy pardon, k závěrečné řeči Karla Janečka. Je skoro podivuhodné v jak krátkém čase se mu povedlo obsáhnout tak velké množství chybných informací a klišé. Od rozdělené společnosti přes strach a odvahu k tomu, že se naše děti nemohou smát. 

Děti byly v promluvě ostatně velkým tématem. Janeček například tvrdil, že očkovat se mají jen rizikové skupiny, mezi které děti nepatří. Už ale známe i v naší zemi příběhy dětí, kterým proděláný covid změnil život.

Velmi důležité je také připomenout, že zavřením škol nikdo dětem nebere právo na vzdělání. Nikoho to online příliš nebaví, například spoustu studentů vysokých škol, kteří letos končí bakaláře si prezenčně odchodili možná třetinu studia. Smutné, ale jinak to nešlo.

Když to nechce, tak to nechce

K letošnímu předávání Českého slavíka je také relevantní upozornění organizace Konsent, která se věnuje tématům feminismu, sexuálního násilí a obecně sexuálního vzdělávání. Organizace poukázala na problematický text Marka Ztraceného, který letos vyhrál hned několik cen, a to i v hlavních kategoriích.

Ztracený stoprocentně zapadá do typu umělce oceňovaného Slavíkem. Jeho hudba není nijak zvlášť kvalitní, ale rozhodně je oblíbená. Určitě je potřeba však o oceňování lidí, kteří normalizují sexuální násilí (nebo jakékoli jiné problematické téma), a dávání jim prostoru v éteru diskutovat. Přece není úplně v pořádku dávat ženám najevo, že “vyžadování sexu i když žena řekne ne a nahlas pláče” je oceněníhodné. 

IG story Konsent

V neděli 21.11. se však Marek Ztracený s Konsentem spojil a uznal, že píseň je nevhodná. Dnes by ji prý už nesložil a vůbec nezveřejnil. Konsent zveřejnil, že se dohodli na setkání, kde se pobaví o tom, co může zpěvák udělat, aby sexuálního násilí ubylo. Píseň stáhl. Tento krok je nutné ocenit, je vidět umělcův progres.

“Česká pop music je už roky na úplném dnu”

Novou kategorií, ve které se letos udílely ceny poprvé byl Hip hop a rap. Vyhrál ji raper Řezník, který byl před několika lety ze soutěže vyřazen a přišel tak o oněch již zmíněných sto tisíc. Děkovnou řeč využil kontroverzní Řezník k odsouzení všech, kdo seděli v obecenstvu. „Tohle je takový žebříček toho, co poslouchají ženské 50 až 60 plus. U nás jsou šikovní progresivní umělci, ale ti v tomhle sále nesedí“, vysvětlil proč podle něj soutěž už nikdy neměla pokračovat.

Zdroj: Twitter

Dokonce i oněch sto tisíc, které byly tehdy Řezníkovi upřeny, mu současný ředitel Jakub Horák předal, aby prý srovnal dluh. Podle Řezníka to mohlo být dvakrát tolik, vzhledem k tomu, jak trpěl tím, že tam musel celý večer být. Já bych mu je dala.

Jak citovat tento článek?

ROHLÍČKOVÁ, Františka. Kontroverzní slavík a spasitel, který začal politickou kamapaň. Karolína HÁJKOVÁ editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/cesly-slavik-Janecek

Zdroje

https://www.idnes.cz/kultura/hudba/cesky-slavik-21-anketa-hudebni-tv-nova.A211118_175436_hudba_kiz

https://ceskyslavik.cz/

https://www.idnes.cz/kultura/hudba/cesky-slavik-karel-janecek-lucie-bila-ale-hama.A210920_111254_hudba_jgo

https://magazin.aktualne.cz/kultura/hudba/ceskeho-slavika-ziskali-farna-ztraceny-raper-reznik-kritika/r~0b9a4782498111eca7d80cc47ab5f122/

https://a2larm.cz/2021/10/co-jeste-muze-dokazat-novy-cesky-slavik-vydelat-karlu-janeckovi/

https://www.jestevetsikritik.cz/komentare/1176-slavik-2021-nebo-1984

https://www.mediar.cz/miliardar-janecek-obnovuje-anketu-cesky-slavik-karla-gotta-uz-vyhrat-nenecha/

https://www.mediar.cz/galerie-reklamy/janecek-vyuzil-prenos-slavika-k-uvedeni-sve-vylepsene-verze-kultovniho-spotu/