Komunikace
Když vašemu stroji upadnou dveře za letu aneb jak Boeing čelí své nové reputaci?
Kdysi standardem bezpečnosti a spolehlivosti, teď terčem kritiky, posměšků a obav ze strany sociálních sítí i známých politiků. Letecká společnost Boeing se v poslední době potýká s několika závadami na jejich letadlech, které mezi lidmi vyvolávají nedůvěru k těmto strojům i ke značce samotné. Dokáží její reakce přesvědčit internet, že létat Boeingem je stále dobrá volba?
Nedávný incident společnosti Alaska Airlines, kdy se krátce po startu letadla utrhly jeho dveře, otřásl škálou médií: od tradičních, zpravodajských až po sociální. Ačkoliv přímo u exitu na křídle nikdo neseděl, a tudíž nebyly žádné ztráty na životech, lidé v letadle byli značně vyděšení. Jejich videa obletěla svět. Po nouzovém přistání letadla byla zjištěna závada na zástrčce dveří, která byla prasklá. FAA (Federal Aviation Administration) vydala dočasný zákaz létání s tímto letadlem a aerolinkám doporučila zkontrolovat prostřední dveře u všech těchto strojů. Dveře však nejsou jediným problémem Boeingu – za poslední měsíc jiným letadlům upadla také pneumatika nebo část trupu.
“If it’s Boeing, I ain’t going”
Kombinace těchto skutečností způsobila bouři anti-Boeing příspěvků na TikToku a Instagramu. Zatímco někteří uživatelé si ze společnosti jen dělají legraci, jiní přísahají, že už letadly Boeingu nepoletí, a ukazují ostatním, jak se jim při jejich cestách mohou také vyhnout. Nejčastější jsou memy o létajících součástkách a obecně vadných letadlech. Účet @christian.grossi_ také upozorňuje na možnost filtrování typu letadla na stránce Kayak.com, kde si sám z vyhledávače vyškrtnul stroje typu MAX 8 a 9.
Komunikační strategie Boeingu?
Po dvou pádech letadel v letech 2018 a 2019 se Boeing poučil ze svých komunikačních chyb. Tentokrát se nesnaží svést vinu na aerolinky, odpovědnost za upadlé dveře letadla Alaska Airlines bere na sebe.
Webové stránky společnosti tvoří silnou část nové komunikační strategie, která by se dala shrnout slovy „inside-out”. Publikují totiž nejen statementy pro veřejnost, ale i vnitřní komunikaci mezi zaměstnanci Boeingu a CEO Davem Calhounem, a to chronologicky od času incidentu po současnost.
Ve své řeči, kterou lidé uvidí hned po rozkliknutí banneru „Updates on Alaska Airlines Flight 1282 and the 737-9”, Calhoun zdůrazňuje odpovědnost za událost, transparentnost, spolupráci s regulačními orgány a také soucit s pasažéry. Celkově tak působí důvěryhodně a rozvážně, tvrdí deník PR Daily.
Stačí to? Jak zhoršená reputace značky napomáhá Airbusu
I přes snahu Boeingu vystupovat jako zodpovědná společnost se na sítích objevuje stále více memů o její (ne)bezpečnosti, a ty zvyšují popularitu značky Airbus. Nejsou to však jen lidé v komentářích, kteří se nechávají slyšet, že věří víc Airbusu. Francouzský ministr financí Bruno Le Maire řekl na konferenci Europe 2024, že v současnosti raději lítá Airbusy, stejně jako jeho rodina. Preferuje údajně celkovou situaci Airbusu nad tou Boeingu.
Problémy Boeingu se také promítají do investičního dění – po události z 5. ledna 2024 jejich akcie nadále klesají, zatímco ty Airbusu stabilně rostou. Analytici se domnívají, že tento jev zapříčinila právě nehoda Alaska Airlines. Důkazem jsou i grafy mapující akciové trendy.
Komunikací k zářné budoucnosti
Boeing se momentálně ocitá v úzkých a jeho reputace i pozice na trhu závisí na jeho budoucí komunikační strategii. Ta by se měla soustředit hlavně na komunikaci bezpečnosti letadel a mimořádnosti závad jednoduše pochopitelným způsobem, který by vyvažoval mínění panující na sociálních sítích.
Jak citovat?
ČERNOŠKOVÁ, Linda. Když vašemu stroji upadnou dveře za letu aneb jak Boeing čelí své nové reputaci?. ROHLÍČKOVÁ, Františka, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z:
https://markething.cz/kdyz-vasemu-stroji-upadnou-dvere-za-letu
Zdroje
https://www.axios.com/2024/01/25/boeing-ceo-communications-task-alaska-airlines-incident
https://www.nbcnews.com/news/us-news/tire-flies-united-boeing-plane-shortly-takeoff-rcna142366