Komunikace
Temná strana chlupatých influencerů: genetika, exotika i klony
Nejen kočky a psi, ale také liška nebo ježci. Chlupatí (nebo bodlinatí) influenceři jsou oblíbenou zábavou pro mnoho z nás. Roztomilá zvířátka odvádí pozornost od strastí běžného života a svým majitelům vydělávají nemalé peníze. Jejich profily ale také zvyšují poptávku po živých tvorech, a to s sebou nese jistá negativa.
Vztah se zvířaty jsme si budovali historicky. Dříve nám prostě nezbývalo nic jiného, než s některými zvířaty koexistovat, jiným se vyhýbat a další sníst. Především psi a kočky se postupně stali našimi společníky, kteří s námi mnohdy nesdílí jen domov, ale přímo gauč či postel. Pro mnoho miléniálů jsou vlastně tak trochu dětmi.
Syndrom 101 dalmatinů
Vliv popkultury na popularitu určitých plemen nebo druhů zvířat není nic, co bychom neznali z doby před internetem. Velký vliv mají například filmy Walta Disneyho, a to už od poloviny minulého století. Například animovaný muzikál Lady a Tramp z roku 1955 v USA zvýšil poptávku po plemeni hlavní hrdinky Lady – king charles španěla a asi není těžké uhodnout, na které plemeno se stály fronty poté co vyšel film 101 dalmatinů. Po uvedení filmu do kin nastala móda dalmatinů, které si mnoho rodin pořídilo spíše kvůli vzhledu, aniž by si zjistily, jaké potřeby a charakteristiky plemeno má. Na pohyb a výcvik nároční psi, kteří bez kvalitního vedení mohou mít sklony k agresi, pak ve velkém končili v útulcích. Celá situace se opakovala s druhým dílem a remaky filmu. Právě podle tohoto příběhu si nákupy zvířat podle trendů odnesly název Syndrom 101 dalmatinů nebo Dalmatinový efekt.
Syndrom se ale netýká pouze psů. Drastické dopady měla také například pixarovka Hledá se Nemo, po jejímž uvedení podle The Washington Post narostly prodeje rybiček druhu klaun očkatý o 40 %. To vedlo k nadměrnému odchytu, v určitých místech k vyhubení a následnému umístění rybky na seznam ohrožených druhů. Tato situace je o to paradoxnější, že pohádka vypráví o tom, jak důležité je rybičky nechat v mořích a oceánech.
Koho sledujeme, toho chceme
Přestože filmy jsou silné, algoritmy jsou silnější. Dva lajky na mopse v plavečkách a už vám bude Instagram servírovat další a další profily mopsů pro změnu například v party čepicích. Ač se to může zdát jako milá zábava, která nám zvyšuje hladinu hormonů štěstí a odvede naši pozornost alespoň na chvilku od strastí běžného života, má na druhou stranu také své stinné stránky.
Jak píše kolegyně Bialiková: „Podle teorie pouhého vystavení (mere exposure effect) preferujeme podněty, které známe, před těmi, které jsou pro nás nové. Zjednodušeně: čím častěji je produkt vidět, tím více ho mají lidé rádi.“ A ať se nám to líbí nebo ne, tím produktem může být i zvíře. A tak narůstá poptávka po zvířatech a plemenech, která jsou hodně vidět. I za cenu jejich zdraví. „Během pandemie stoupl zájem o zvířata napříč spektrem. Největší zájem byl o psy a kočky a bohužel to popohnalo také segment množíren. Vymizeli papíroví psi i útulková štěňata a poptávka byla tak vysoká, že se množírny a nelegální trh rozjely,” říká Zdeňka Nezmeškalová z Nadace na ochranu zvířat pro Ekonom.
Vzhled důležitější než zdraví nebo charakter
Racionálním přístupem k výběru mazlíčka by bylo zvážení faktorů jako je čas, který zvířeti můžeme věnovat, délka jeho života, zdravotní predispozice, potřeba pohybu a výcviku nebo finanční náročnost. Mnohdy ale dochází k výběru zvířat na základě popularity nebo vzhledu. To poté vede k trápení zvířete, které za svůj vzhled platí zdravotními problémy, jeho umístění do útulku potom co majitele omrzí nebo se trendy na sociálních sítích promění, v nejhorším případě i k předčasnému úmrtí zvířete. Na problematiku výběru mazlíčků upozorňuje například veterinářka Cat the Vet na svém Tiktoku.
Designový kousek s placatým čenichem
Sic roztomilých, ale pro zdraví zvířat negativních rysů je vícero. Konkrétně se jedná například o krátké nožičky munchkin koček nebo nevhodně nakřížené merle zbarvení u psů.

Výrazně diskutované jsou také placaté obličeje koček i psů, které zvířatům způsobují problémy s dýcháním, přehříváním se a další potíže. V roce 2021 se francouzský buldoček stal druhým nejoblíbenějším psím plemenem v Americe. Tento trend je připisován právě mazlíčkovým profilům na sociálních sítích. Už předtím, než se buldočci stali trendem, byli jedním z nejnáročnějších plemen na veterinární péči. Jejich zdravotní potíže a predispozice jim neumožňují skoro vůbec sportovat a mnohdy je pro ně obtížné i samotné dýchání.
Podsaditá postava, která má velikost tak akorát do kabelky, placatý čenich a vypoulené oči ale působí natolik roztomile, že jen za posledních 13 let vzrostly počty registrovaných zástupců plemene v American Kennel Club o 830 procent. Jenže oproti kabelkám nebo jiným produktům není vždy jednoduché u živých stvoření jako jsou psi vysokou poptávku naplnit. Velká poptávka vede k rychlému množení, rozvoji množíren a dovozu psů mezi státy. Minulý rok tak bylo například v kargu mezistátního letadla na Torontském letišti nalezeno 500 štěňat tohoto plemene a z toho bylo téměř 40 už mrtvých.
Mopsi už nejsou psi
Rychlé a nekontrolované množení zvířat se ale samozřejmě podepisuje na jejich genetice a zdravotním stavu. Své o tomto negativním dopadu ví i mopsi. Toto plemeno se dostalo do fáze, kdy jej nelze považovat za „normálního psa“. V rámci studie, která vyšla letos v květnu v žurnálu Canine Medicine and Genetics se ukázalo, že predispozice ke zdravotním problémům jsou tak velké, že už není při péči o ně možné postupovat jako u „typických psů“. Kvůli podobným rizikům pro další plemena bylo například v Norsku na začátku roku zakázáno chovat anglické buldoky nebo king charles španěly.
Když vás láka exotika
Našimi nejbližšími mazlíčky jsou psi a kočky. Sociální sítě se ale rozhodně neomezují jen na ně. Po chvilce brouzdání najdete profily divokých i exotických zvířat. Vydrou začínaje a pumou konče.
V roce 2016 byly velkým instagramovým trendem lišky, mimo jiné díky Juniper. Její majitelka už v té době upozorňovala, že nedoporučuje lišky chovat jako mazlíčky. Přesto se objevily další profily s liškami a podle webu Grazia Google zaznamenal zvýšený zájem o liščí štěňata.
Dalším trendem byli ježci. Tento trend popisuje novinářka Noelle Mateer, která si vytvořila speciální instagramový profil jen na sledování ježčích influencerů, na základě instagramových doporučení se jí během chvíle podařilo sledovat přes 550 takových profilů. Ježčí mánie do jisté míry začala už v roce 1991, když vyšel film Ježek Sonic. Do Miami a New Yorku začali být z Nigerie dováženi ježci bělobřiší, kteří nemají ostré bodliny a svou popularitu získali i pro svou malou velikost.
Druhá vlna zájmu o tyto mazlíčky přišla z Japonska v roce 2013 a do západního světa se probojovala během následujících let. Impulzivní nákupy hlasitých nočních savců se specifickými nároky na teplotní podmínky a potravu vedly k tomu, že se výrazně zvýšil počet přijatých domestikovaných ježků do záchranných stanic a útulků. Zachránce pak ježci stojí nemalé částky, protože ježci jsou považováni za exotická zvířata vyžadující speciální péči včetně časté léčby rakoviny a genetických onemocnění, které se šíří nevhodným množením.
A co když zvíře umře?
Již zmíněná Mateer v kontextu ježků poukazuje též na roli smrti zvířecích mazlíčků. Právě ježci mají ze zvířecích influencerů jednu z kratších délek života a jejich profily se tak častěji potýkají s problémem, že brandu zemře hlavní hrdina. Někteří majitelé se s touto situací poperou tak, že po několika týdnech či měsících nahradí původního mazlíčka jiným. Po hlubším zkoumání zjistíte, že jméno účtu už nemá se současným zvířátkem nic společného, protože se reálně jedná už o třetího nebo čtvrtého ježka v řadě.
Chlupatí kloni
Žádní dva ježci, psi nebo třeba kočky ale nejsou úplně stejní, a tak mnohdy po smrti původního mazlíčka majitelé trpí nejen smutkem ale i odlivem fanoušků a spoluprací. Toho si je vědoma například firma ViaGen, která nabízí klonování psů a koček. Příkladem kočičího klonu může být bílo-hnědá ragdoll kočka Chai. Majitelka vysvětlila, že po odchodu Chai ztratila asi 20 000 sledujících na Instagramu, což ji motivovalo poslat vzorky DNA firmě, která ji naklonovala totožně vypadající kočku Belle. Díky Belle může znovu na profilu podnikat.
Nejmedializovanější je ale pravděpodobně příběh Kaliforňanky Udvar-Hazy, která po náhlém úmrtí naklonovala svou fenu Willow a setkala s komentáři o neetičnosti praktiky. “Lidé říkají, že mám zombie psy, nebo mi říkají bláznivá bohatá holka. Ze začátku mi to ubližovalo,“ řekla serveru Input. Vzhledem k tomu, že nejen v Kalifornii se potýkají s přeplněnými útulky je fakt, že Udvar-Hazy naklonovala fenu rovnou na šest identických štěňat minimálně k zamyšlení. Na druhou stranu psí klon své majitelce pomohl překonat hranici milionu sledujících na TikToku. A to se asi počítá…
Jak citovat?
HÁJKOVÁ. Karolína. Temná strana chlupatých influencerů: genetika, exotika i klony?. Filip Thein, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/influenceri-psi-kocky
Zdroje:
https://www.vox.com/the-highlight/22369273/frenchie-doodle-designer-dogs-problems-breeder-shelter
https://www.wired.com/story/unbearable-cuteness-instagram-hedgehog-influencers/
https://www.cosmopolitan.com/uk/reports/a35565418/puppy-instagram-farms-breeders/
https://futurism.com/instagram-influencers-cloning-pets
https://www.newswhip.com/2016/05/instagram-pets-brands-engagement/
https://www.inputmag.com/culture/instagram-influencers-viagen-cloning-pets-cats-dogs
https://wildnet.org/why-do-we-love-animals/
https://soapboxie.com/social-issues/The-Dalmatian-Syndrome-Part-2
https://www.nytimes.com/1997/09/14/us/after-movies-unwanted-dalmatians.html
https://www.statsocial.com/national-pet-day-insights-and-influencers
https://boogiethepug.com/pug-skull/
https://pets.webmd.com/news/20220520/pugs-no-longer-considered-typical-dog-due-to-health-issues
https://graziadaily.co.uk/life/real-life/foxes-dangerous/
https://onezero.medium.com/how-hedgehogs-became-instagrams-most-miserable-celebrities-5323aec461b4
https://blog.caw.ac.uk/index.php/caw-news/instagram-trends-impact-puppy-farming/
Anderson, Callie, “Investigating Media Influence on Canine Breed Popularity and Increasing Prevalence of Genetic Linked Disorders” (2021). Honors College Theses. 86. https://digitalcommons.murraystate.edu/honorstheses/86
https://www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140910152512.htm
Zdroje obrázků:
https://www.reddit.com/r/memes/comments/f5rhkc/he_do_be_chonky_tho/
https://spiritdogtraining.com/breeds/merle-dog-breeds/ https://cz.pinterest.com/pin/663858801310633970/
https://boogiethepug.com/pug-skull/
