Komunikace
Šaty dělají člověka. A nově i avatara! Co znamená metaverse pro módní průmysl?
Společnost Meta nechala v minulých dnech novináře nahlédnout pod pokličku vývoje hardwaru pro virtuální a rozšířenou realitu a představila řadu nových prototypů zařízení pro zobrazování virtuální reality. To, co mnozí stále ještě považují za béčkový námět pro sci-fi film nebo minimálně za ztřeštěný nápad virtuálního podnikatele, se jim teď samotný Mark Zuckerberg snaží přiblížit. Zhruba ve stejnou dobu Zuckerberg oznámil spuštění nového virtuálního obchodu Avatar Store, ve kterém si uživatelé mohou přes aplikace Facebook, Messenger nebo Instagram nakoupit oblečení od známých módních značek jako Prada, Balenciaga či Thom Browne.
Na první pohled nesouvisející události mají k sobě blíž, než by se zdálo. Zuckerbergem v posledních měsících často zmiňovaný pojem Metaverse, tedy kyberprostor, ve kterém jsou lidé schopni vzájemně interagovat na analogicky srovnatelné úrovni s reálným prostředím, se vyvíjí postupně. Zobrazení virtuální reality tak, aby byla k nerozeznání od té skutečné, je sebevědomý cíl, kterému zatím brání několik fyzikálních překážek. Napodobit rozlišení, které má dokonalé lidské oko, přirozeně zaostřit, překonat intenzitu světla přírody a vyrobit to všechno dostatečně lehké tak, aby to člověk na své hlavě unesl, to jsou výzvy, kterým společnost čelí, a na kterých intenzivně pracuje. Než si ale takový „headset“ nasadíme na hlavu a začneme prozkoumávat virtuální svět, bude to ještě trvat několik let. Vývoj se potýká s několika problémy: nedostatečnou kvalitou displejů, velikostí a váhou headsetů a také pocitem závratí, který někteří uživatelé cítí, když si dnešní headsety nasadí.
Meta se tak snaží uživatele do prostředí přilákat postupně. Do virtuální reality za nás pošle avatara. Postavičku, která je realistická, napodobuje naši mimiku a nově bude dokonce luxusně oblečená. Ne nadarmo se říká: šaty dělají člověka. Avataři jsou tak pouze předstupněm, než se do do virtuálních světů ponoříme naplno pomocí svých virtuálních kopií. Také avataři jsou postupně zdokonalováni, aby působili v metaversech více lidsky.
Letos v březnu se konal první Metaverse Fashion Week, kam mohl každý vyslat svého avatara na sledování přehlídkového mola, procházení se po buticích a popíjení míchaných koktejlů. To, že metaversa nejsou jen novým fetišem technologických společností, ale lákají také celou řadu společností se zcela jiným zaměřením, dokládají partneři akce, mezi které patřili kromě módních značek jako DKNY třeba zástupci potravinářského gigantu Nestlé.
Virtuální Fashion Week změnil nahlížení na módní přehlídky jako na něco privilegovaného a luxusního. Při nákupu vysoké módy v metaversu vám odpadají starosti, že koupíte padělek, nemusíte se bát špatně padnoucí velikosti a už se nikdy nestane, že váš módní kousek vezme zrovna zákazník před vámi. Ač se může pro mnohé zdát výše popsané jako antiutopie, virtuální světy budou jen dalším stupněm dnešních hlav zabořených do displejů mobilních telefonů. Podle dat konzultační společnosti McKinsey strávili v roce 2020 spotřebitelé spadající do Generace Z na obrazovkách mobilů a počítačů přes 8 hodin denně.
Podobně jako se v posledních letech decentralizovala média, prochází něčím obdobným i módní průmysl. Pokud se virtuální móda opravdu uchytí, dostanou příležitost další noví módní návrháři. Renomované domy budou stát před velkou výzvou, ale jak se zdá, značky jako Prada, Balenciaga a další se jí chopily statečně. Jak uvedl šéf marketingu Gucci Robert Triefus, podceňujeme množství jednotlivců, kteří se budou chtít v alternativních světech vyjádřit vlastním produktem virtuálního avatara.
V neposlední řadě se oděvní průmysl popasuje s otázkou udržitelnosti a vyhoví požadavkům snížení dopadů na životní prostředí, na což by mohla slyšet především mladší generace, která se tímto tématem velmi zabývá. A pokud se neuchytí snížení uhlíkové stopy, kdo z nás by si nekoupil módní kousek od Prady za maximálně devět dolarů?
At už si o různých metaversech myslíte cokoliv, globální značky jej berou vážně. V posledních měsících oznámily vstup do těchto virtuálních vesmírů firmy jako Adidas, New Balance, Gucci, Forever 21, Under Armour nebo Nike.
Jak citovat?
Komárek, Jiří. Šaty dělají člověka. A nově i avatara! Co znamená metaverse pro módní průmysl?. THEIN, Filip, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/metaverse-avatar
Zdroje:
https://www.voguebusiness.com/technology/metaverse-fashion-week-the-hits-and-misses
https://www.theverge.com/2022/6/22/23179058/mark-zuckerberg-meta-pay-wallet-metaverse-details
https://www.theverge.com/2022/6/17/23173128/meta-avatar-store-clothing-balenciaga-prada-thom-browne
https://about.facebook.com/what-is-the-metaverse/
https://www.vogue.com/article/metaverse-fashion-week-decentraland
Brňák v Praze, co rád dává slova na papír. Student magisterského oboru Strategická komunikace se zájmem o politiku, technologie a média.