Connect with us

Komunikace

Netflixové trendy: jaký vliv mají seriály na nákupní chování?

Není žádnou novinkou, že mnohé trendy udává televize a v posledních letech též streamovací platformy. Do jaké míry toužíme po tom, co nosí naše oblíbené seriálové postavy? Data ukazují, že se rádi inspirujeme tím, co vidíme v televizi. Vliv má tzv. efekt pouhého vystavení, který je umocněn sociálními sítěmi a virálními trendy.

Televizní diváci si tak s větší pravděpodobností pořídí produkt, který viděli v seriálu, než když jim je nabízen v komerční reklamě. Důvěřujeme tomu, co je nám známé a sympatické –⁠ tedy například pokud vidíme svou oblíbenou televizní postavu, která daný produkt používá.

Chceš to, co vidíš často

Vlasy Rachel Greenové z Přátel rozpoutaly v devadesátých letech šílenství. Její účes se stal celosvětově známou záležitostí v momentě, kdy seriál dosáhl svého popkulturního vrcholu. V 90. letech se do kadeřnických salonů hrnuly miliony žen, které chtěly jediné: mít vlasy jako Rachel. Mnoho dnešních seriálových projektů by si přálo dosáhnout podobného dosahu a popularity. Společnosti jako Netflix a HBO, které patří k trendsetterům v oblasti filmové a televizní produkce, se snaží vybudovat kolem seriálů obdobně silnou základnu fanoušků, protože jakmile se ze seriálu stane kult, jedná se o nepřekonatelný marketingový nástroj.

Jennifer Aniston v roli Rachel Green v prvních dílech kultovního seriálu Přátelé,
zdroj: https://www.formulate.co/journal/p/rachel-green-hair

Podle teorie pouhého vystavení (mere exposure effect) preferujeme podněty, které známe, před těmi, které jsou pro nás nové. Zjednodušeně: čím častěji je produkt vidět, tím více ho mají lidé rádi.

Znamená to, že když budeme dlouho koukat na seriál s elegantním oblečením, budeme si ho chtít také pořídit? Prodeje ukazují, že do jisté míry je tomu skutečně tak.

Podívejte se s námi na kompilaci trendových seriálů, které v posledních dvou letech inspirovaly diváky a ovlivnily prodeje nejrůznějších produktů od krajkových rukaviček až po šachovnice.

Euforie kolem Euphorie

Známe postavy Maddy a Cassie ze seriálu Euphorie,
zdroj: https://www.regionalposts.com/11332/euphoria-season-2-maddy-and-cassies-new-years-eve-outfits/

Druhou sérii seriálu Euphorie na HBO sledovalo v průměru 16,3 milionu diváků a už první epizody definovaly módní trendy. Premiéra seriálu způsobila nárůst ve vyhledávání velmi specifických módních kousků, které u fanoušků vyvolaly ohlas. Ve většině případů jde o oblečení a doplňky inspirované 90. lety a tzv. stylem Y2K –⁠ tedy obdobím těsně po miléniu.

Podle dat Fashion Data Daily na serveru LoveTheSales, který zachytává dopady popkulturních událostí na prodeje zboží, se s každou odvysílanou epizodou Euphorie zvýšilo vyhledávání kousků, které se objevily v nejnovějším dílu. Fashion Data Daily z 12. 1. 2022 tak uvádí, že již premiéra prvního dílu druhé série způsobila 890% nárůst poptávky po černých šatech s průstřihy, 143% nárůst poptávky po modrých šatech na ramínka a 125% zvýšení poptávky po podpatcích se šněrováním.

Uvádí se, že Euphorie také zvýšila poptávku po tzv. zig-zag čelenkách, které byly populární v 90. letech, a dámských pastelových teplákových soupravách ve stylu ikonické značky Juicy Couture.

Barevné teplákovky, které se objevily v Euphorii, proslavila Paris Hilton, Britney Spears i Kim Kardashian,
zdroj: https://www.themudmag.com/post/let-s-drown-in-the-euphoria-fashion-universe

Server UK Fashion Network označil seriál z produkce HBO za nejinspirativnějším televizní pořad, co se týče vyhledávání v kategorii líčení a módy. Vychází ze studie společnosti Uswitch, která se zabývá průzkumem trhu, a jejich analýzou dat z vyhledávače Google za posledních 12 měsíců. Podle této studie seriál přinesl více než 1,3 milionu kombinovaných vyhledávání produktů v rámci kategorie make-upu a módy, které se objevují v seriálu.

Drsňáci z Peaky Blinders

Elegance 30. let minulého století, ale i drama, láska a intriky v rodině Shelbyových,
zdroj: https://static.standard.co.uk/2022/03/04/09/24303692-high_res-peaky-blinders-vi.jpg?width=968&auto=webp&quality=50&crop=968%3A645%2Csmart

Peaky Blinders zaujal diváky jako málokterý jiný televizní pořad. Od roku 2013, kdy byl poprvé odvysílán, měl seriál pozoruhodný vliv na to, co je trendy. Vzhled členů britského pouličního gangu z meziválečného období se stal vzorem zejména pro pány. Elegantní klasické kousky –⁠ třídílný oblek, bílá košile, tvídový kabát, hnědé kožené boty a především specifická čepice –⁠ tak zažily obrovský comeback. Z nudného korporátního dresscodu se oblek stal cool statement kouskem, který si získává jak pohledy okolí, tak i ženská srdce.

Podle britského obchodního řetězce John Lewis a jejich zprávy, v níž každoročně identifikují klíčové trendy, prudce vzrostl prodej čepic a obleků po odvysílání páté série. Holly Clarková, manažerka oddělení pro pánské doplňky u společnosti John Lewis, uvedla: ,,V letošním roce jsme byli svědky prudkého nárůstu popularity placatých čepic, nepochybně i díky návratu seriálu Peaky Blinders. S postupujícím seriálem prodeje nadále rostou a v týdnu, kdy byl odvysílán třetí díl páté série, dosáhly prodeje v porovnání s loňským rokem 83% nárůst.” Seriál se nyní vrací s jeho poslední sérií a opět prudce vzrostla poptávka po všem, co souvisí s osobitým stylem gangstrů z Birminghamu.

Signifikantní je také účes protagonisty Thomase Shelbyho, který zejména v Británii fanoušci vyhledávají podobně, jako kdysi sestřih Rachel Green. V Británii existují dokonce Peaky Blinders barber shopy. Podnikatel Domenico Allegretta pro deník The Telegraph uvedl, že v jeho holičství Peaky Blinders Barbers v severním Londýně denně ostříhá až 30 lidí. Žádají si právě účes Tommyho Shelbyho –⁠ vůdce rodiny Shelbyů –⁠ hustou kštici nahoře s pečlivým oholením na zátylku a po stranách.

Thomas Shelby a jeho žádaný sestřih,
zdroj: https://en.celebrity.tn/what-is-thomas-shelby-haircut-called/

Čajový dýchánek s 19. stoletím

A match made in heaven – Gróf z Hastings a Daphne Bridgerton,
zdroj: https://people.com/tv/how-bridgerton-explains-rege-jean-pages-absence-in-season-2/

Seriál Bridgerton, který debutoval v prosinci 2020, byl obrovským úspěchem. I když se mu vyčítá historická nepřesnost a značná porce kýče, byl po dlouhou dobu divácky nejúspěšnějším původním dílem Netflixu. S atmosférou, která kombinuje idealizované muže z románů Jane Austen a třpytivé outfity jako z klipu Ariany Grande, byl seriál populární zejména u ženské části společnosti. Vždyť která z nás by se čas od času nechtěla cítit jako princezna?

Obliba seriálu se také odrazila na vývoji trendů. Podle bulvárního deníku Daily Mail se diváci snažili vytvořit si zromantizované prostředí regentské Anglie i ve svých domovech. Dokazuje to např. počet vyhledávání fialové rostliny vistárie, která v seriálu zdobí dům hlavní hrdinky Daphne Bridgertonové. Vyhledávání této květiny na stránce Ebay se po premiéře seriálu zvýšilo o 300 %.

Fanoušci seriálu začali vyhledávat produkty inspirované estetikou romantického dobového dramatu a snažili se napodobit život londýnské šlechty v předviktoriánské éře. Tento trend se stal známým jako Bridgerton Effect a zmíněná estetika spustila popularitu stylu zvaného regencycore. Jde o oblečení a doplňky inspirované stylem vyšší společnosti v období regentství (1811–⁠20) ve Spojeném království.

Regencycore –⁠ estetika jako z pohádky,
zdroj: https://i.pinimg.com/originals/1e/09/d7/1e09d7326e4c14eac38c539f28a7c73e.jpg

V rámci módy inspirované estetikou Bridgerton jednoznačně vedou korzety. Business Insider uvádí, že společnost Etsy za poslední tři měsíce zaznamenala 91% nárůst vyhledávání korzetů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Konkrétně firma Orchard Corsets od začátku vysílání seriálu zaznamenala 71% nárůst prodeje.

Podle aplikace Lyst, která sleduje mikrotrendy v módním průmyslu, vyhledávání šatů s empírovou linií vystřelilo o 93 %, perlové čelenky a diadémy s peřím hledalo o 49 % více lidí a v hledáčku byly také krajkové rukavičky, které zaznamenaly zvýšení zájmu o 23 %.

Stouplo vyhledávání i prodeje starožitného nábytku a dekorací do domácnosti. Vyhledávání čaje a čajových souprav dosáhlo v lednu 2021 na Googlu ve Spojených státech historického maxima. Také Pinterest zaznamenal prudký nárůst vyhledávaní inspirací souvisejících s pitím čaje. ,,Lidé se často obracejí na Pinterest, když hledají způsoby, jak popkulturní trendy vnést do své každodenní rutiny a svých domovů, a v tomto případě vyhledávají vše, co souvisí s čajem,“ říká Swasti Sarna, Insights manažerka společnosti Pinterest.

Víc žen v šachu

Anya Taylor Joy v roli zázračné šachové hráčky Elizabeth Harmon,
zdroj: https://www.glamour.com/story/the-queens-gambit-review

Bezprostředně po uvedení seriálu Queens Gambit (Dámský gambit) od společnosti Netflix v říjnu 2020 došlo k obrovskému nárůstu ve vyhledávání pojmů jako ,,lekce šachu“ nebo ,,vintage šach“. Internetová aukční síň eBay odhalila, že během prvních deseti dnů počet vyhledávání šachových souprav stoupl o 273 %.

Podle americké společnosti NPD, která se věnuje retailu, již během tří týdnů po premiéře seriálu vzrostl samotný prodej šachových souprav v USA o 87 % a u knih o šachu o 603 %. ,,Myšlenka, že seriál může mít vliv na prodej produktů, není nijak nová, ale konečně ji můžeme dokázat i prostřednictvím dat, uvedla Juli Lennettová, poradkyně NPD pro hračkářský průmysl, která se zabývá průzkumem trhu. ,,Podle dat prodej knih o šachu a šachových souprav, který byl dříve po léta na stejné úrovni nebo i klesal, náhle prudce stoupl, když si tento seriál získal fanoušky.“

Učitelé šachu zaznamenávají zvýšený zájem o tento koníček a přímo tvrdí, že se o něj více lidí zajímá právě díky seriálu. „Dostávám mnoho dotazů na lekce a to zejména od dospělých žen a teenagerů, což je úžasné, protože v této kategorii máme obvykle nedostatek hráčů, říká Jennifer Shahadeová, dvojnásobná americká mistryně v šachu žen a programová ředitelka ženské šachové federace v USA. Shahadeová také přímo připisuje nedávný nárůst zájmu dramatu společnosti Netflix. Říká, že šachy díky tomuto seriálu nově přitahují zejména ženy.

Jak budou vypadat trendy budoucnosti?

Udávat trendy dnes, když je popkultura značně diverzifikována a každý si může na svém zařízení pustit, na co má právě chuť, není tak jednoduché; trendy, které zasáhnou větší část společnosti, jsou spíše výjimkou. Proč něco ovlivní popkulturu na následujících 30 let a něco zmizí ve vodách neustále nových podnětů?

Trendsetting ale i změna platforem bude výzvou pro tvůrce kreativního obsahu a filmové producenty, protože dnes už zábava není jenom kino a sezení na gauči u seriálu, ale i VR a metaverse.

Jak citovat tento článek?

BIALIKOVÁ, Alžbeta. Netflixové trendy: jaký vliv mají seriály na nákupní chování?. HÁJKOVÁ, Karolína, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/netflix-trendy-serialy

Zdroje:

Continue Reading

Študujem Marketingovou komunikaci a PR na FSV a Studium humanitní vzdělanosti na FHS, kde sa venujem modernej histórii a filozofii. Baví ma art marketing, popkultúra, highkultúra, memes, trendspotting, psychológia a politika. Rada teoretizujem o umení, čítam reportáže a dávám tie najlepšie knižné tipy. Milujem hory, filmy, brutalistnú architektúru a som samozvaný odborník na svíčkovou na smetaně.

More in Komunikace

To Top