Konference
Co nabídla konference Forum Media 2023?
Již po třiadvacáté proběhla v pražském O2 universu konference Forum Media. Přivítala jak ty, kteří dnes hýbou světem médií, marketingu a komunikace, tak oborové nadšence a studenty. V pěti sálech více než 70 řečníků otevřelo témata jako: umělá inteligence, Gen Z, válka na Ukrajině a mnoho dalších.
Umělá inteligence – neslyšeli jsme již všechno?
Mezi nejvíce diskutovaná témata dnešní doby napříč obory, marketing a komunikaci nevyjímaje, bezpochyby patří umělá inteligence. Právě ta hrála prim ve výstupech mnoha řečníků letošní konference.
Jedním z nich byl i John V. Pavlik, profesor na katedře žurnalistiky a mediálních studií na Fakultě komunikace a informací na Rutgersově univerzitě. Posluchače si získal hned v prvních minutách, kdy s humorem pronesl, že jeho proslov bude na rozdíl od jeho předřečníků spíše akademický a že v jeho prezentaci nemají hledat speciální efekty ani zábavná pozadí. Přednášce s názvem „Kdy už nás v redakci konečně nahradí ChatGPT?“ to však nijak neubralo na zajímavosti. John V. Pavlik sál překvapil tvrzeními, že umělá inteligence ve světových redakcích hraje důležitou roli již mnoho let, dávno před jejím boomem s nástupem ChatGPT. Kolegy žurnalisty tím tak uklidnil, že jejich povolání je prozatím v bezpečí.
Téma, zda Al nahradí práci specialistů v oblasti PR, ve své přednášce otevřela Anne Gregory, celosvětová expertka na budování schopných komunikačních týmů z univerzity v Huddersfieldu. První část přednášky pojala interaktivně. Posluchačů se zeptala, jaký je podle nich největší přínos PR. Odpovědi byly pestré: od formování názorů společnosti, přes strategické rozhodování, po utváření důvěry.
V další části Anne mluvila o přínosu lidských pracovníků PR. Zdůraznila, že v PR nebyly žádné pozice AI plně nahrazeny, nýbrž transformovány. Podle celosvětového výzkumu CIPR v září letošního roku ve 40 % toho, co v oboru PR děláme, pomáhá umělá inteligence. Ne každá aktivita je ale umělou inteligencí ovlivněna stejně. Nejvíce AI zastupuje social media management, media monitoring nebo key-word search. Nejmenší roli pak hraje v budování partnerských vztahů.
Nekonečná vlna diskuzí o umělé inteligenci v komunikačním diskurzu může naznačovat, že jsme již od odborníků slyšeli vše. Někteří řečníci však na konferenci k tématu přistoupili z neobvyklých perspektiv a posluchači tak z přednášek odcházeli spokojeni.
Tahle země není pro starý aneb trhu vládne Gen Z
Generace Z je pro mnohé firmy atraktivní skupina jak stávajících, tak budoucích spotřebitelů. Není tedy divu, že se kreativní týmy předhánějí v tom, kdo skupinu lépe zaujme. Jak to ale dělat efektivně pro mnohé stále zůstává záhadou. I kvůli tomu se mnozí řečníci letošní konference rozhodli své přednášky věnovat právě této problematice.
Kde ale příslušníky Gen Z najdeme? Třeba na TikToku. 60 % jeho uživatelů je totiž ve věku 16-24 let. A od koho jiného nabrat inspiraci než vedoucí Creative lab TikToku pro střední Evropu Dominiky Skirło. Ta ve své přednášce ukázala nekonečné kreativní možnosti TikToku pro jednotlivce i byznysy. Na příkladech ukázala úspěšné kampaně firem jako Turkish Airlines, Hyundai nebo Aldi.
Klíčovou přísadou pro úspěšnou komunikaci s příslušníky Gen Z je autenticita. Marcel Bodnár, klientský ředitel pro reputaci značky pro FleishmanHillard, se právě na autenticitu v reklamě zaměřil. Poukázal na chyby, které firmy často dělají např. v komunikaci udržitelnosti: „Dnes už nestačí jen hlásat, že něco děláte, musíte lidi přesvědčit, že je to pravda. A oni vám to stejně neuvěří.“
Zároveň komentoval nedávnou kampaň ČSOB. Ta podle něj ukazuje, jak to vypadá, když se reklama s cílením na Gen Z příliš nepovede.
Ne každý řečník však s obsesí touto generací souhlasil. Jana Lutonská, partner Bison & Rose, ve své přednášce „Skleněný strop aneb tahle země není pro ženský. Gender, PR & ESG“ zmínila, že tahle země není jak pro ženský, tak pro starý. Gen Z však nebyl hlavní náplní její přednášky. Hovořila o genderových rolích v práci, o mateřství i odvaze jít za svým (profesním) snem.
Nelehká práce v nelehké době.
Válka na Ukrajině i Izraelsko-palestinský konflikt byly součástí mnoha přednášek odborníků z marketingu, komunikace i PR.
Oana Lungescu, nejdéle působící mluvčí NATO, se podělila o své zkušenosti s komunikací v nejbouřlivějším období od dob studené války a zamyslela se nad některými klíčovými výzvami, které před námi stojí.
Jeremy Galbraith, zakladatel BOLDT, ve své přednášce „Putinova válka: politika, komunikace a veřejné mínění“ zase přiblížil, jak globální aliance reagovaly na válečný konflikt na Ukrajině a jakým způsobem se proměnily ve svém řízení, diplomatických strategiích a komunikaci. Přestože je na první pohled zřejmá spojitost mezi NATO a EU, je klíčové zdůraznit rozdíly v jejich vnitřní politice a fungování. Část své přednášky také věnoval prvotřídnímu „brandingu“ Volodymyra Zelenského, a jak Ukrajině pomohl získat spojence napříč zeměmi.
Jsme moc rádi, že jsme se jako studenti Univerzity Karlovy a budoucí pracovníci v oboru komunikace mohli konference zúčastnit, a již teď se těšíme na další rok.
JAK CITOVAT?
ČAPKOVÁ, Ema. Co nabídla konference Forum Media 2023? In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/konference-forum-media-2023
Zdroje:
https://ct24.ceskatelevize.cz/tema/415580-umela-inteligence