Connect with us

Komunikace

Earned Media 2017: Jak si získat mileniály?

Ve čtvrtek 12. října se v prostorách vinohradského Theatre Royal konala konference Earned Media 2017, kterou uspořádala agentura Konektor Social ve spolupráci se svými partnery. Program se věnoval oblastem moderního PR, content marketingu a influencer marketingu. Pořadatelům se povedlo získat mnoho osobností z různých oborů, které mají právě s Earned media bohaté zkušenosti.

První blok přednášek otevřel analytik Josef Šlerka z Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, který zahltil hosty zajímavými grafy a čísly. Šlerka mimo jiné uvedl, že 95 % Čechů nad 70 let nežije na sociálních sítích, čímž se zřetelně odlišují od mileniálů, u kterých je tomu naopak. Zdůraznil, že značky, ale i některé politické strany, se pak dopouštějí velké chyby, když se všemi kategoriemi příjemců komunikují stejně, místo toho, aby změnily tón komunikace, který pak bude každé kategorii ušit na míru.

“Kdo z vás ale zná toho napravo?” Jiří Šlerka vypráví o tom, proč se chtěl stát Vidocqem.

Jako druhá vystoupila Jennifer Janson, managing director z londýnské agentury Six Degrees. Ta účastníkům pustila dvě ukázky marketingových počinů – vánoční reklamu kanadské aerolinky WestJet a velmi emotivní videospot firmy 84 Lumber, který se dokonce objevil o reklamní pauze finále americké Super Bowl. Janson tím chtěla poukázat na to, že agentury, ale i samotné firmy, musejí riskovat a stát si za svými hodnotami, pokud chtějí něco dokázat.

Po krátké pauze na kávu dorazila na pódium Markéta Majerová ze společnosti Scio společně s Kamilem Kuncem z agentury pro výzkum trhu NMS. Dvojice informovala o problematice mileniálů a médií. Nejprve představila nejčastější mýty, jež o mileniálech kolují, jako například to, že žijí pouze na sociálních sítích a nečtou knihy a tištěná média. Data z jejich výzkumu pak ukazovala, že sice 95 % mileniálů je aktivních na sociálních sítích, ale tištěná média konzumují zhruba stejně jako zástupci z generace X, což jsou lidé, kterým je v současné době od 35 do 55 let. Mezi sociálními sítěmi pak jasně vede Facebook a Youtube, který pomalu, ale jistě začíná nahrazovat televizi. Problém nastává ve chvíli, kdy Kunc upozorňuje na to, že až 17 % mileniálů si neověřuje informace. Kvůli tomuto faktu dokonce vznikl projekt zvolsi.info, aby se poměr změnil a zároveň tak stoupla důvěra lidí v média. Nedůvěra lidí v média totiž činí až 63 %, na což upozorňoval i Josef Šlerka.

Projekt Zvolsi.info vznikl kvůli neověřování si informací u mileniálů.

Jako další nastoupil energický Jan Tuna, který se v současné době stará o svůj pořad A dost! na internetové televizi Stream.cz, kde testuje kvalitu spotřebního zboží. Podle Tuny by se korporáty měly držet třech pilířů, mezi které patří monitoring médií, správná komunikace a jednání, pokud si nechtějí vyžádat negativní pozornost novináře. Tuna si pak pro lepší demonstraci problému vybral případ čajů Babička Růženka, které obsahovaly nepovolené látky. Tyto čaje prodávaly všechny velké obchodní řetězce, ale každý z nich se s tím vypořádal po svém. Například řetězec Kaufland čaje nejen že nestáhl, ale jeho tiskový mluvčí Tunovi lhal o výsledcích testů čajů, i když věděl, že je natáčen. Tím se zcela odlišil od jednání řetězce Globus, který nejen že čaje z prodeje stáhl, ale dokonce zákazníkům vracel peníze. Tuna na závěr uvedl, že v dnešním světě sociálních sítí se lži korporátům nevyplácí. Ty by se měly uvědomit, že média nejsou jejich nepřátelé, a proto nemá smysl proti ním bojovat.

“Korporáty se dopouštějí chyb, protože lidský přístup nahradily systémové procesy.” – Jan Tuna, 2017

Po velmi emotivním vystoupení Jana Tuny se na pódiu vinohraského Theatre Royal objevil mladý Youtuber Kovy, který přednášel o tom, jak si získat pozornost na Youtube. Podle Kovyho by se měl tvůrce držet tří zásad. Být vtipný, cool a zároveň by měl divákovi předat nějaké informace. Kovy rovněž zabrousil do své historie. Začal s točením videí o hře Minecraft, poté točil parodie, až nakonec zakotvil u videí o politice, kde se inspiroval zahraničními moderátory Stephen Colbertem a Johnem Oliverem. Tím chtěl poukázat na to, že by Youtuber (nebo značky) měl občas změnit povahu obsahu, i když jde o poměrně riskantní krok, který se nemusí vyplatit.

Youtuber Kovy o tom, jak si získat pozornost Youtube na svojí stranu.

Po obědě vystoupil Jiří Zelenda ze společnosti Scio, který přednášel o síle hlasů mileniálů. Kdyby tak rozhodovaly hlasy pouze mileniálů, prezidentské volby by pak vyhrál jednoznačně Karel Schwarzenberg a porazil by tak ve druhém kole Miloše Zemana. Zelenda následně narazil na problém nízké účasti ve volbách u mileniálů, která se pohybuje u 50 %. Hlas mileniálů lze získat, pokud je značka nebo politik autentický, fresh a dravý. Proto má nejspíš Dominik Feri, poslední na kandidátce TOP 09, 79 tisíc sledujících na Facebooku, a tím neuvěřitelným způsobem poráží lídra ČSSD v Praze Dolínka, který má pouhých 1 500 odběratelů.

Antonín Parma, předseda spolku Meltingpot, povídal hlavně o organizování festivalu Colours of Ostrava, na kterém se sám podílel. Podle Parmy je festival natolik úspěšný, protože se mu povedlo udržet kvalitu, neustoupil od původní myšlenky a navíc je inovativní. O letošních Colours jsme psali zde.

Parmu vystřídal novinář a politický komentátor pro Seznam.cz, Jindřich Šídlo, který přednášel o politické komunikaci na Twitteru a nejen tam. Podle Šídla politici zkrátka novináře potřebují, i když si myslí opak. Průlomem politické komunikace je rok 2013, kdy se  začaly politické elity objevovat na Twitteru. Ten je totiž pro takový charakter komunikace naprosto ideální – je stručný a nemusí se na něj reagovat.

“Zítra asi něco koupím” aneb nejslavnější český tweet všech dob

Po dalším coffee breaku se opět objevil Kamil Kunc z NMS, tentokrát společně s Jáchymem Vintrem, aby informovali o tom, jak nakupují mileniálové. Ti nejčastěji dají na recenze z internetu nebo na dojmy kamarádů. 74 % chce mít svůj vlastní styl, a proto je pro obchodníky těžké se jim zalíbit.

Posledním hostem před závěrečnou panelovou diskuzí byla Jarmila Štuková, novinářka a dokumentaristka, která mluvila mimo jiné i o kampani Jedna blbá fotka. Ta pojednává o mladistvých, kteří dělají hloupé věci pro vidinu uznání na sociálních sítích. Kampaň vyvolala zajímavou diskuzi na internetu i mimo něj, a Štukové se tak podařilo získat pozornost médií.

Konference poukázala na to, že mileniálové nejsou žádnou těžce definovatelnou skupinou. Jedná se o jedince, kteří mají jasně stanovené hodnoty, podle kterých se pak řídí při výběru značky, anebo při hlasování ve volbách. Získat si tak jejich přízeň je sice náročné, nicméně příklady u nás i v zahraničí dokazují, že pokud jste autentičtí a draví, máte mileniály na své straně. Kdo je pro mladé nejdravějším politikem se pak můžeme přesvědčit v nadcházejících volbách do Poslanecké sněmovny.

 

Jak citovat tento článek?

HONC, Martin. Earned Media 2017. Radoslav PENKOV, editor. In: Markething [online],  2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/jak-si-ziskat-milenialy

Zdroje:

Náhledový obrázek a fotografie z konference: http://earnedmedia.cz/

Continue Reading

Absolvent MKPR a MSP na FSV UK. V Markethingu působí jako editor a externí redaktor.

More in Komunikace

To Top