Connect with us

Komunikace

Znehodnocený portrét Ježíše jako marketingová příležitost

Je teplý srpnový den. Z východu vane vlahý vánek od středozemního moře, který je jedinou úlevou v letním horku. Pro pět tisíc obyvatel španělského městečka Borja nedaleko Zaragozy to není nijak zvláštní den. Ekonomická krize doléhá a každý si jde rád po své práci. S výjimkou paní Cecílie Gimenézové, osmdesátileté důchodkyně, která je častou návštěvnicí místního kostela Svatého milosrdenství. Ta se totiž právě rozhodla, že se již dál nemůže koukat na to, jak freska Ecce Homo od španělského umělce Elíase Garcíi Martinéze, jež má takovou duchovní hodnotu pro její spoluobčany, chátrá. A tak se tedy, údajně s povolením pana faráře, pouští do restaurace na vlastní pěst.

Zpráva o profesionálním zrestaurování fresky z 19. století kdesi poblíž Zaragozy by se nejspíš ani nedostala za hranice lokálních médií. Člověk je ovšem od přírody tvor škodolibý. Když se tedy jedná o poškození uměleckého díla, k tomu ještě osmdesátiletou babičkou (jejíž úmysly byly samozřejmě jen ty nejlepší), recesisté a škodolibci z celého světa žhaví klávesnice a nastražují uši. Paskvil vzniknuvší pod rukou restaurátorstvím netknuté Cecílie Gimenézové obletěl svět. Nespočet memů okamžitě zaplavil sociální sítě a kreativci a merketéři z celého světa se mobilizují.

BBH London: Pomocí Ježíše propojujeme sociální sítě

Povedenou reakcí na popularitu “Ježíše-opičáka” je soutěž nazvaná “The Cecilia Prize”, kterou spustila londýnská agentura Bartle Bogle Hegarty London (mj. autoři úspěšné kampaně AXE – I andělé podlehnou). Jednoduchá aplikace dává prostor k vlastnoručnímu zrestaurování fresky. Stránka nás vybízí ke tweetnutí svého veledíla a pokud to bude stát za to, objeví se na www.ceciliaprize.com boardu na Pinterestu. Geniální propojení jednotlivých sociálních sítí dokazuje, že v jednoduchosti je zkrátka síla, netřeba složitých výmyslů. A odměna pro vítěze? Ty nejlepší předělávky budou použity jako vizuály pro chystanou kampaň BBH London. Agentura bude mít podklady pro kampaň téměř bez práce, odměnou autorovi budiž pět minut slávy. Mazané, není-liž pravda?

Che Guevara v ohrožení, nastupuje Ježíš

Zpěvačka Amanda Palmerová, jež má s vyděláváním peněz přes internet značné zkušenosti (svoji pěveckou kariéru nastartovala pomocí portálu pro začínající podnikatele Kickstarter.com), vyzvala svých 600 000 followerů ke koupi trička se sítotiskovým potiskem právě zrestaurovaného Ježíše s výrokem Stop pretending art is hard (Přestaňme předstírat, že je umění složité). Posuďte sami nakolik připomíná potisk na tričku tolik zobrazovaného Che Guevaru. Podstatné je, že Palmerová prodala trička za 5000 dolarů a k tomu se ještě svezla na mediální vlně s oblíbenou freskou. Její self-PR je na dalším levelu, je cool a k tomu ještě o pár dolarů bohatší. Stanou se trička s Ecce Homo populárnější než ta s kubánským revolucionářem?

Butterfly effect

Podobně jako ve snímku se švarným Ashtonem Kutcherem ovlivňují i v tomto případě zdánlivé maličkosti celý valící se kolos souvislostí. Babička kdesi ve Španělsku mávla štětcem a svět zaplavily memy s opičí podobou Ježíše. Do malého městečka proudí denně davy turistů a nadšeně se fotí u zpackané fresky. Babička mávla štětcem znovu a v Americe se přes Twitter rozjel business s tričky. Cecília Gimenézová zamýšlela pomoci. Pomoci zrestaurovat fresku. Nedá se říci, že by její pomoc v tomto ohledu byla povedená, ovšem její akce vyvolala mnoho jiných nepředvídaných reakcí. Nejen, že parodie na “Monkey Jesus” baví uživatele internetu po celém světě, některým z nich přináší i ekonomické přilepšení. Ozvěny události ze španělského maloměsta budou ještě nějakou chvíli rezonovat a my jsme velice zvědavi, s čím nás ještě kreativci i tvůrci internetových memů překvapí.

 

Na závěr je zcela nezbytné se s vámi podělit o povedené “Monkey Jesus” memy.

Zdroje:

www.adweek.com
www.bartleboglehegarty.com
www.borja.es
www.buzzfeed.com
www.chirpify.com
www.dailydot.com
www.elmundo.es
www.nytimes.com
www.osobnosti.cz
www.reflex.cz
www.weknowmemes.com

Jak citovat tento článek:

VOTRUBOVÁ, Martina. Znehodnocený portrét Ježíše jako marketingová příležitost. Markething.cz [online]. 2. září 2012 [cit. 2012-09-02]. ISSN 1805-4991.  Dostupné z:  http://www.markething.cz/znehodnoceny-portret-jezise-jako-marketingova-prilezitost.

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, v současné době studiující Mediální studia tamtéž. Má ráda vydařené kampaně luxusních značek, zajímá se o politický marketing a zbožňuje sociální sítě, především Instagram. Ráda se směje memům, fotí a jí.

More in Komunikace

To Top