Connect with us

Komunikace

Sémiotika, petting a Malcolm Evans v Praze

“Between human beings and animals, there is one middle stadium. We call it pets. And pets satisfy unsatisfied human needs to touch and to be touched. That’s how we got word petting.  For soft petting imagine butterflies and puppies, for hard petting imagine… for example a bulldog.” I touto úvahou získal Malcolm Evans, sémiolog a zakladatel agentury Space Doctors, pozornost svých posluchačů. Prinz Prager Gallery je sympatický prostor zcela ideální pro kreativní myšlení a pro workshop o využití sémiotiky (nauky o znacích) v marketingové komunikaci.  I tam se vydal Markething minulý čtvrtek, aby zjistil, v čem tkví komerční a praktické využití oné děsivě znějící vědy, sémiotiky.

Designem a spoluprací nadšení kreativci z agentury Perfect Crowd pořádají workshopy, při kterých vás nabudí a nabijí energií a chutí tvořit na měsíce dopředu. Malcolm Evans, charizmatický profesionál v oblasti marketingové komunikace a kreativy, který spolupracoval s firmami takových formátů jako jsou například Procter&Gamble, Nestlé nebo Coca-Cola, marketingovým nadšencům přiblížil praktické využití sémiotiky v jejich každodenním snažení – ve tvorbě. Z teoretického základu, jež byl nutným úvodem celého dne, je nutno zmínit např. takzvaný sémiotický čtverec, který je využitelný při stanovení pozice produktu mezi ostatními blízkými substituty a konkurencí pomocí jejich kulturního kódu.

Bolí tě hlava, ženo? Odpal si ji!

K zábavnějším částem semináře patřil rozbor jednotlivých komerčních sdělení. Sémiotika se v takovém případě využívá k co nejhlubšímu pochopení potenciálních zákazníků a jejich pohnutek. Můžeme například hovořit o reklamě na lék proti migréně, kdy (evidentně) mužská ruka vytahuje pojistku z granátu, který je v místě, kde by žena měla mít mozek – “Ženo, bolí tě dnes večer hlava? Já ti ji odpálím”. Vizuál pracuje s migrénou jako kulturním symbolem, spojeným se sexuálními výmluvami velmi expresivně a nezvykle. Otázkou, které se nemůžeme zbavit, ovšem není kulturní symbolika, nýbrž etická korektnost, která se v souvislostech migrény a granátu místo hlavy tak trochu sesypává jako domeček z karet. I taková může sémiotika být.

Zdroj: http://www.migraine-aura.org

Lék proti migréně. Zdroj: http://www.migraine-aura.org

Ze zapálení pro věc Malcolma Evanse by se mohlo zdát, že sémiotika je odpovědí na všechny otázky. Chcete nalézt svého cílového zákazníka? Zeptejte se sémiotiky. Chce jej pochopit? Sémiotika vám pomůže. Chcete rozšířit segment svých cílových skupin? Sémiotika! Procesy a analýzy různých kutlurních vzorců či kódů jsou ovšem velmi složité, jak jsme si i my mohli vyzkoušet v druhé části dne při pokusu o praktickou aplikaci sémiotiky na konkrétní kauzy, v tomto případě pražské kavárny. Jednoduché to nebylo, leč nedá se říci, že jsme se nebavili dobře.


Zdroj: https://www.facebook.com/londynvpraze

Momentka z workshopu. Zdroj: https://www.facebook.com/londynvpraze

O tom, že se po tomto jednodenním workshopu kreativci vrátí před obrazovky svých počítačů s novým smyslem života a znalostmi, jež budou využívat dennodenně, nejsme zcela přesvědčeni. Nutno ale dodat, že inspirativní den to rozhodně byl. Plný poznání, humoru a především motivace.  Při poslechu pana Evanse, jak se doslova mazlí s myšlenkou tvůrčí činnosti, zatímco si dělá tak trochu self-promo, zachvacuje vás pocit potřeby vzít tužku a papír a tvořit, tvořit a tvořit. Texty, vizuály, kampaně.

 

Jak citovat tento článek?

VOTRUBOVÁ, Martina. Sémiotika, petting a Malcolm Evans v Praze. Markething [online]. 12. října 2012 [cit.2012-10-12]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/Semiotika-petting-a-Malcolm-Evans-v-Praze.

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, v současné době studiující Mediální studia tamtéž. Má ráda vydařené kampaně luxusních značek, zajímá se o politický marketing a zbožňuje sociální sítě, především Instagram. Ráda se směje memům, fotí a jí.

More in Komunikace

To Top