Komunikace
Wearables: brána do našeho soukromí
Někdy jsou to hodinky, jindy náramek či brýle. Nositelné technologie se posledních pár let rozšiřují na trzích všech vyspělých zemí. A nejsou to jen jejich uživatelé, komu usnadňují život. Podle odborníků se během následující dekády stanou hlavním prostředníkem mezi marketingovými týmy a zákazníky.
Doplňkům bez IQ odzvonilo
Nositelné technologie jsou všechno, co je takzvaně chytré a lze to nosit na těle. Odvětví wearables se rychle vyvíjí a produktů stále přibývá. Kromě různých fitness doplňků nebo hodinek, jež si lze celkem snadno představit, existují i chytré textilie nebo produkty, které tak snadno sundat a odložit nelze. Kromě zmíněných typů se totiž v poslední době objevují také chytrá tetování nebo třeba mikročipy zaváděné pod kůži, jejichž cílem je zajistit neustálý hands-free přístup k elektronickému světu.
Používání wearables je při tom doprovázeno masivním sběrem osobních dat. Přenosné technologie tedy pro marketingové týmy představují přístup k dokonale přesným informacím o každém zákazníkovi. Díky chytrým doplňkům vědí, kam a kdy chodíme, jak se cítíme nebo co zrovna potřebujeme. Na základě těchto údajů poté lze na zákazníky cílit přesněji, než se marketérům kdy snilo. Intimita wearables však také znamená, že je potřeba marketingová sdělení formulovat dostatečně citlivě, aby je uživatel nevnímal jako obtěžování. Odpovídající reklama se vhodnému uživateli musí prezentovat i ve správný čas, kdy je pravděpodobné, že by takovou službu či zboží mohl potřebovat.
Podprsenka pohlídá v noci ledničku
Pokud jsme alespoň do určité míry ovlivněni genderovými stereotypy, představíme si jako typickou cílovou skupinu technologických novinek spíše muže. Wearables však oslovují všechny vzdělané lidi z větších měst s vyššími příjmy se zájmem o životní styl. A o zajímavé produkty výhradně pro ženy není nouze. Podle studií provedených v USA sní až polovina Američanů více jídla, pokud jsou vystaveni stresu. Následky takového zlozvyku není třeba zmiňovat, proto přišel Microsoft s chytrou podprsenkou. Tento kousek oblečení dokáže monitorovat nositelčin puls, míru pocení, EKG, probíhající emoce a další. Při určitých signálech kontaktuje podprsenka ženin smartphone a upozorní ji na nebezpečí stresového přejezení.
Reakce na sociálních sítích byly od znechucených přes nadšené. Například Rachel Happe z Bostonu tweetovala, že si nepřeje, aby někdo hackoval její podprsenku a že se jedná o důkaz, že ve vědě potřebujeme více žen.
Možná by se Rachel líbilo, kdyby pouhým pomyšlením na bůček přiměla svůj smartphone k vyhledání fitcenter v okolí a kdyby s pocitem hladu přišla nabídka dovážky zdravého oběda. K takovému targetingu by však společnosti využívaly znalosti dat, o kterých si Rachel dost možná nevykládá ani u kávy s kamarádkou, nebo o nich sama ani neví.
Dalším takovým produktem je OvulaRing, první přenosná ovulační kalkulačka, která automaticky kontroluje cyklus ženy a zjišťuje její plodnost. Podle odborníků z oblasti zdravotnictví dovede OvulaRing zjistit ovulaci až na 99 %.
Tato novinka, která by mohla ženám toužícím po rodině značně ulehčit starosti, byla představena v listopadu na veletrhu v Düsseldorfu. Osobnější data než ta, která by shromažďoval ovulační kroužek, si asi lze představit jen stěží. Možná by mohl kroužek v plodné dny posílat notifikaci na smartphone, že je zrovna nejvhodnější čas pro sex?
Brýle hledají své místo na trhu
Některé gadgety prezentují hlavně své technologické přednosti, jiné se snaží ukázat jako módní doplněk budoucnosti. A někde mezi tím se vznáší Google Glass, které jako by trochu pozapomněly včas zjistit, čím a pro koho vlastně chtějí být. Zpočátku si je mohli koupit pouze vývojáři, a to za cenu pohybující se kolem třiceti tisíc korun. Později se objevila informace, že jsou brýle dostupné i pro běžné uživatele, byly však ihned staženy z trhu a pracuje se na jejich vylepšení, zejména co se týče designu, a to pod taktovkou italského návrháře Tonyho Fadella. Ukázalo se totiž, že nasadit si brýle, kterými můžeme natáčet, nahrávat nebo si nechat přeložit to, co slyšíme, není tak sexy, jak to zní. Oslovení lidé se většinou vyjádřili, že jsou brýle dokonalé, ale že vlastně neví, proč by je nosili. Samotný vzhled brýlí se navíc stal terčem posměchu.
Kritici předpovídali, že používání tohoto miniaturního počítače bude doprovázeno množstvím reklamních sdělení, neboť právě ta jsou pro Google hlavním zdrojem příjmů. Google však tuto informaci dementoval.
Sci-fi nebo blízká realita?
Nositelné technologie jsou zatím na začátku, analytici z firmy Morgan Stanley v nich však vidí rodící se bilionový business.
„Nositelné technologie dalece překonají očekávání trhu a stanou se nejrychleji se vyvíjející konzumentskou technologií naší doby,“
To odhadovali v polovině listopadu analytici z Morgan Stanley. Také dodali, že nositelné technologie budou mít dalekosáhlý dopad díky tomu, že vytvoří zcela novou kategorii a nastartují změny napříč odvětvími i mimo technologie.
Korporace typu Apple investují do nového odvětví obrovské peníze. Jestliže je i podprsenka schopna číst naše emoce a kroužek zvládne sledovat detaily ženského cyklu, pravděpodobně dojde k obrovskému sběru velmi osobních dat. Výsledkem může být targeting tak důkladný, že si to (snad) zatím neumíme představit.
Podle článku nedávno zveřejněného na WIRED mají nejnovější nositelné technologie za cíl zkrátit dobu mezi uvažováním o koupi a koupí, čímž bychom mohli dospět ke dni, kdy budou naše technologie vědět, co chceme dříve, než to budeme chtít. Už žádné přejídání, měření bazální teploty, už žádné zastaralé marketingové výzkumy.
Zdroje
Zdroj náhledového obrázku: http://dootrix.com/wp-content/uploads/2014/04/wearables.jpg
http://media.philly.com/images/true-love-tester-smart-bra-japan.jpg
https://www.wearable-technologies.com/gadgets-of-the-month/ovularing
www.apple.com
http://edition.cnn.com/2013/12/04/tech/innovation/microsoft-smart-bra/
http://www.wired.com/2015/10/google-glass-autism-clinical-trial/
http://www.benzinga.com/analyst-ratings/analyst-color/14/11/5025844/morgan-stanley-wearable-technology-a-potential-1-6-trill
https://www.ama.org/publications/eNewsletters/Marketing-News-Weekly/Pages/wearable-tech-will-change-marketing.aspx#sthash.sevwmD3d.dpuf
http://contentmarketinginstitute.com/2014/07/wearable-tech-change-marketing-strategy/