Connect with us

Komentáře

Palmový olej: souboj firem, spotřebitelů a Lea DiCapria

Povyk kolem palmového oleje ani zdaleka neutichá, a to nejen kvůli spotřebitelům, kteří najednou začali číst etikety, ale i aktivistům z řad známých osobností. Leonardo DiCaprio sice vzbudil pozitivní ohlasy svým oscarovým projevem, ale na nedávné návštěvě Indonésie sklidil místo potlesku málem zápis na černou listinu. Jaké společnosti jdou spotřebiteli na ruku a podporují značku “bez palmového oleje”?

Palmový olej začal spotřebitele zajímat v obrovském rozměru teprve nedávno, přitom jsme jeho konzumenty posledních pět tisíc let. Od kdy ale tento olej Čechům vadí? Možná že od roku 2014, kdy bylo uzákoněno zveřejnění jednotlivých tuků na obalech výrobků a najednou národ zpozorněl. Poptávka po palmovém oleji ale přesto stále stoupá, a to zejména díky rozvíjejícím se ekonomikám Číny nebo Indie, které si mohou dovolit kupovat palmový olej ve velkém množství a používat ho na výrobu svých produktů. Neustále tak dochází ke zvětšování objemu pěstování palmy olejné za cenu násilného vypalování deštných pralesů. Proti odlesňování se snaží bojovat aktivistické organizace, ale i jednotlivci z různých oblastí.

Pohnul Leo i vaším svědomím?

Svým oscarovým projevem o globálním oteplování a ohrožených druzích Leonardo DiCaprio ohromil velkou část světové populace. Od roku 1998, kdy založil svou nadaci Leonardo DiCaprio Foundation, se intenzivně snaží o udržitelnou budoucnost naší planety. Skrze veřejné kampaně a mediální publicitu Leo přivádí pozornost ke čtyřem klíčovým oblastem – ochraně biodiverzity, zachování stavu oceánů a nedotčených přírodních krajin a změně klimatu. Jméno Leonardo DiCaprio má zvuk. Šestnáct milionů fanoušků facebookového profilu a patnáct milionů na Twitteru jsou na hollywoodského herce velká čísla a DiCaprio ví, jak s nimi naložit. Obsah svých sociálních sítí plní odkazy a zprávami právě o výše uvedených tématech, naopak informací o premiérách jeho filmů či ze zákulisí a natáčení je na profilu překvapivě minimum.

leo

DiCaprio na misi v Indonésii

Proces pěstování palmy olejné ohrožuje faunu i flóru. Indonésie a Malajsie jsou na mapě světa označeny červenými vykřičníky, protože právě z těchto zemí se získává 90 % palmového oleje. Z tohoto důvodu vedly poslední DiCapriovy kroky do Indonésie, kde vyvolal takový rozruch, že mu indonéská vláda hrozila deportací.  Zdá se tedy, že ne všichni sdílí Dicapriův negativní názor na průmysl palmového oleje. Příspěvky na sociálních sítích týkající se záchrany Leuserského ekosystému berou indonéští státníci jako vyzrazení informací a provokaci, která vyústila i v možné uvedení čerstvého oscarového vítěze na černou listinu.

Může vést negativní reakce indonéské vlády v kombinaci se snažením DiCapria a dalších mnoha aktivistů ke zlepšení podmínek produkce palmového oleje? Ačkoli za těch pár dní nikdo významné kroky nepodnikl, některé nadnárodní koncerny se už v minulosti “upsaly” k omezení používání palmového oleje ve svých výrobcích nebo k jeho udržitelné produkci.

leo02

Leuserský ekosystém, poslední místo na zemi, kde orangutani, tygři, nosorožci a sloni fungují v soužití

Není nad organizace

Existuje mnoho organizací, které sdružují velké společnosti, jež používají palmový olej. Některé se soustředí například na původ, bezpečnost práce při jeho zpracování či nulové odlesňování. Nicméně záštita takovými “osvícenými” organizacemi bohužel neznamená, že firmy vzorně přispívají k naplnění svých slibů.

The Forest Trust (TFT) je organizace, která má za cíl zkoumat řetězec dodavatelů palmového oleje. Členy této organizace jsou potravinářské a kosmetické firmy světového formátu, které svým závazkem zajišťují spotřebiteli boj proti odlesňování, použití udržitelně produkovaného palmového oleje a dodržování pracovních podmínek. Mezi těmito společnostmi je například Ferrero, Johnson & Johnson, Mars, Nestlé nebo Colgate-Palmolive.

Podle nedávného zjištění ekologické organizace Greenpeace vyšlo najevo, že mezi přístupy společností ke svým závazkům jsou značné rozdíly. TFT má ve svých řadách jak ukázkové zástupce, Ferrero a Nestlé, které dodržují sliby o nulovém odlesňování, ale také černé ovce. Colgate-Palmolive nebo Johnson & Johnson musejí zvětšit tlak na své dodavatele, kteří stále ničí pralesy, aby mohli pěstovat palmu olejnou.

Certifikát RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) zase označuje palmový olej, který pochází z udržitelných zdrojů a splňuje kritéria na ochranu životního prostředí. Mezi ně patří zákaz kácení a vypalování pralesů, ohrožování oblastí se vzácným a bohatým ekosystémem a používání pesticidů při pěstování. RSPO se také snaží o udržení cen produktů obsahující palmový olej a bezdůvodně je nezdražuje. Problém však vězí v tom, že ani díky této certifikaci spotřebitel nezjistí, že olej pochází z udržitelných zdrojů, jelikož obaly výrobků nejsou označeny žádným logem. Ačkoliv by uvedení této informace spotřebiteli přineslo pravděpodobně jen dobrý pocit, že koupí výrobku už nepřispívá k vypalování deštných pralesů, potravinářské a kosmetické společnosti by se tím mohly zbavit alespoň malého procenta kritických komentářů na sociálních sítích.

 

Prodavačka: “Je to všechno? A nechcete tuto tyčinku? Je v akci.

Zákazník: “Ne, děkuji. V tom je palmový olej a ten už nejím.”

Tento dialog skutečně proběhl. Trh se vyvíjí a zákazníci se stále více zajímají o složení potravin, zejména neobsahují-li palmový olej

nestlecko

Některé zákazníky není možné přesvědčit

 Mezi společnosti, kterým záleží na původu palmového oleje ve svých výrobcích, patří například Lindt. Na svých webových stránkách se pyšní tím, že od roku 2015 je ve všech náplních čokolád Lindt pouze palmový olej z certifikované udržitelné produkce, což výrobce čokolád dostává mezi ty “lepší.” Pokud však společnost tuto, řekněme, pozitivní informaci nebude demonstrovat přímo na obalech svých výrobků, tak pouze velmi zvídavý zákazník se dozví o jejich udržitelnějším postupu získávání palmového oleje.

Odpověď, která na facebookové stránce Lindt není první ani poslední.

Zcela odlišný postoj ke sdělení toho, co lidé chtějí slyšet, zaujala společnost Emco. Ta zvolila novou marketingovou strategii a postupně přechází na výrobu bez palmového oleje u všech svých produktů. Tuto informaci podává svým zákazníkům nejen skrz nápis na obalu produktu, ale také informativním webem, na kterém se Emco dokonce dotazuje, zda palmový olej řešíte či naopak. Na základě zvolené odpovědi vám společnost buď poděkuje za názor a snaží se vás ještě přesvědčit o tom, že byste se měli problematikou palmového oleje zabývat, nebo v případě kladné odpovědi nabídne ke stažení cover fotku na Facebook.

emco

Emco přechází na strategii “bez palmového oleje”

Marketingový potenciál palmového oleje využil také online supermarket Rohlik.cz. Přirozený vývoj trhu vyústil k zavedení filtrování produktů neobsahující palmový olej, což má zajistit pohodlnější nakupování bez zdlouhavého čtení etiket v běžném supermarketu. Na této vlně se však konkurence zatím unést nenechala a Tesco nebo Kolonial.cz z trendy filtrů nabízí pouze staré dobré BIO nebo farmářské potraviny. Vycházejí vstříc i vegetariánům a “bezlepkářům,” ale Rohlik.cz je stále o pár kroků napřed. Kromě všech výše zmíněných, lze výrobky filtrovat také do sekcí módních super foods, raw produktů nebo DIA.

rohlik.cz

Rohlik.cz přizpůsobuje svou nabídku poptávce

Ach zase ten palmový olej

Důvodů, proč se společnosti nechtějí vzdát používání palmového oleje, je několik. Jednak je chuťově neutrální, dále pomáhá držet konzistenci výrobků, dělá je vláčné a zabraňuje jejich lepivosti, a bohužel láce palmového oleje nad ostatními stále rozhoduje. Nedá se s jistotou říct, jak budou vypadat indonéské pralesy za 20 let, nicméně predikce jsou negativní. Spotřeba palmového oleje roste a pouze minimum světových firem a organizací proti způsobu jeho současného získávání brojí. Zda se splní sen ekologickým aktivistům a produkce palmového oleje se změní k lepšímu nebo budou z tohoto olejového průmyslu těžit tamější vlády, bohužel ukáže pouze čas.

Jak citovat tento článek?

SURÁ, Barbora, ROMAŇÁK, Adam (ed.). Palmový olej: souboj firem, spotřebitelů a Lea DiCapria.Markething.cz [online]. 2016 [cit. 2016-04-19]. Dostupné z: http://www.markething.cz/?p=22590&preview=true

Zdroje

Zdroj náhledového obrázku: https://www.instagram.com/p/BDwoK1ZpYRy/?taken-by=paulhiltonphoto

http://www.greenpeace.org/czech/cz/Kampan/Ochrana-pralesu/Palmovy-olej/

http://www.worldwildlife.org/leaders/leonardo-dicaprio

http://leonardodicaprio.org/

http://www.myslinazdravi.cz/

https://www.rohlik.cz/c75591-sladke-a-slane/palmovy-olej/neobsahuje?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=acquisition&utm_content=palmovy

http://www.theguardian.com/film/2016/apr/01/indonesian-government-threatens-to-deport-leonardo-dicaprio-palm-oil-industry-criticism

http://www.tft-earth.org/

http://www.rspo.org/about

https://www.nestle.cz/cz/o-nestle/zeptejte-se/palmovy-olej-ve-vyrobcich

 

 

Continue Reading

Studentka 3. ročníku Marketingové komunikace a PR, kterou zajímají příběhy lidí, a proto tíhne k rozhovorům. Baví ji design, detaily a mimo jiné i pečení.

More in Komentáře

To Top