Komunikace
V autě budeme nakupovat, spát i mít sex
Elektromobilita, autonomní řízení a připojení. To jsou tři nejčastěji skloňované pojmy na letošním frankfurtském autosalonu. Vše v úzké souvislosti s digitalizací, změnou životního stylu i personifikací služeb v reálném čase. IAA 2017 vysílá jasný signál: nová forma osobní přepravy změní spotřebitelské chování i programy politických stran.
Auta se pomalu stávají naším druhým domovem. Cestujeme na stále větší vzdálenosti za kratší dobu. I doprava má stejně jako třeba sport své fyzické hranice, a proto automobilky hledají cestu, jak přepravu zefektivnit. Connected car, car sharing nebo autonomní řízení jsou však jen zlomkem dnes již aktuálního názvosloví. Pojďme se společně podívat na tyto tři pojmy nejen v kontextu mediální a marketingové branže.
Connected Car
Stojíte v zácpě a zapomněli jste si koupit svačinu? Nemějte strach, nejbližší restaurace s rychlým občerstvením vám během pár minut zašle notifikaci s denní nabídkou.
Propojené auto je definicí vozu, který nejen že má internetové připojení, ale také disponuje senzory, které informace přijímají i vysílají. Dále také fyzicky vnímá své okolí a dokáže interagovat s vozy i dalšími subjekty. Může tak přijímat a vyhodnocovat data o dopravní situaci nebo nabízet lokální či aktuálně výhodné zboží. Ukázkovým prototypem Connected Car se na IAA 2017 stala Honda Urban EV Concept:
[fbvideo link=”https://www.facebook.com/Autoblog/videos/10155603548906760/ ” width=”600″ height=”400″ onlyvideo=”1″]
V souvislosti s Connected Car pak letošní IAA hovoří přímo o Connected Mobility. Připojené auto komunikuje s inteligentním pouličním osvětelním, přilehlou restaurací i jejím parkovištěm. Zákazník dokáže mnohem lépe číst v nabídkách, analyzovat, co je pro něj výhodné, a zároveň umožňuje poskytovatelům služeb lépe pochopit jeho potřeby. Programmatic Buying, tedy nákup online reklamy pomocí aukčních systémů, zde může probíhat v reálném čase a místě.
Dobrou zprávou nejen pro marketéry je, že dnes již víme, jak spotřebitele do takového auta dostat. Vyhledání a oslovení zákazníka již dnes funguje samostatně a nazývá se Car sharing.
Car sharing
Klíčová definice sdílení aut funguje na jednoduchém principu: fyzické osoby nevlastní auta, ale jezdí “svými auty”. Jak je to možné? Univerzálně řešené modely se přizpůsobují konkrétnímu řidiči dle jeho nálady, zájmů i spotřební historie. V praxi se to projevuje na barvě vozidla i na nabízených službách a produktech. Právě takový koncept představil letos ve Frankfurtu například Smart.
Světová premiéra Smart Vision EQ ForTwo nebyla převratným překvapením. Již dnes službu Car2Go využívá přes 2,7 milionů řidičů a jejich počet exponenciálně roste.
O údržbu i náklady s ní spojené se tedy starají třetí strany a všechny “starosti” se tak přesouvají do B2B segmentu. Rozmístění, servis i správu vozových parků řeší opět “pouze” komunikace. V aplikaci zadáte datum a místo odjezdu a vůz si k vám dojede.
Autonomní řízení
Autonomní řízení má několik úrovní: sériově vyráběné vozy dnes dosahují až čtvrté fáze autonomního řízení. Právě od čtvrtého stupně se kompletně mění možnosti cestujícího (kdysi řidiče): spíce může jet od brzkého rána na 500 kilometrů vzdálený meeting nebo trávit cestu na dovolenou hraním si s dětmi.
Autonomní řízení redefinuje klasickou zákaznickou cestu a kroky nákupního rozhodování. Umožní nám nejen zkontrolovat e-maily před příjezdem do kanceláře, ale také může plošně zvyšit konzumaci alkoholu nebo přispět k vyšší porodnosti. Již brzy si totiž v autě člověk bude moct dělat to, co doma. Přední světoví hráči automobilového průmyslu plánují začátek sériové výroby plně autonomních vozů v roce 2020.
Autonomní řízení bude mít vliv nejen na formáty kampaní a typ interakce s uživatelem. Představuje výzvu i pro ostatní komunikační oblasti. Jak upozornila Britta Seeger, členka představenstva Daimler AG za oblast Mercedes-Benz Cars Marketing and Sales: “Pokud pozorně sledujete naší tlumočnici znakového jazyka, všimli jste si, že symbol “auta” již brzy nebude odpovídat skutečnosti”, zatímco před sebou točila imaginárním volantem.
Implementace výše zmíněných technologií bude vyžadovat legislativní změny nejen na úrovni národní a mezinárodní dopravy, ale také v oblasti energetiky. Výroba, nabíjení i výměna baterií elektromobilů je klíčovou otázkou pro automobilové vývojáře i pro politiky. Právě energetický průmysl je totiž jedním z nejstrategičtějších odvětví každého státu. Bude nutné najít v tomto směru kompromis, aby bylo možné dosáhnout efektivního a cenově dostupného řešení (byť jen v rámci Evropské unie).
Jinak je to vlastně úplně jednoduché:
Politici schválí potřebnou legislativu. Developeři vyvinou softwary. Automobilky vyrobí stroje, kam je nahrát. Marketéři vymyslí, jak je prodat. A spotřebitelé půjdou komfortnější a kratší cestou k produktům i službám… Ačkoli to všechno zní jako z vědecko-fantastického románu, přední odborníci automobilového průmyslu hovoří o autonomním řízení v přítomném čase.
Tak hurá do toho! Ať vám neujede vlak (ani auto)!
K prostudování hlubších spojitostí technologií a businessových modelů doporučuji: https://www.strategyand.pwc.com/reports/connected-car-2016-study
Jak citovat tento článek?
SABATKOVA, Jana Daniela. V autě budeme nakupovat, spát i mít sex. Michal Režný, editor. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/v-aute-budeme-nakupovat-spat-i-mit-sex