Komunikace
Úspěšné nezávislé filmy na sociálních médiích
Tržby amerických kin jsou v letošním roce o poznání hubenější, než v letech předchozích. Chybí výrazné hity – letošní doposud nejúspěšnější film Strážci galaxie by se loni umístil až na 5. místě amerických tržeb. Celkový pokles se ale ještě výrazněji projevil na nezávislých filmech. Desátý nejúspěšnější film v této kategorii loni vydělal v amerických kinech přes 16 milionů dolarů, film, který zaujímá stejnou příčku letos, získal v amerických kinech méně než polovinu.
Přesto však i letos několik „indie” filmů zaznamenalo výrazný úspěch, na kterém se podepsala i jejich práce na sociálních médiích.Naprostým základem, který pojí všechny profily úspěšných filmů na sociálních médiích, je bezchybná a nápaditá vizuální identita veškerého online obsahu, který tvoří mimo jiné filmové trailery, klipy, rozhovory s tvůrci, citáty z filmu, fotografie z filmu, z natáčení, z festivalových účastí či ze speciálních projekcí a samozřejmě také pozitivní recenze.
Grandhotel Budapešť (The Grand Budapest Hotel; Wes Anderson, 2014)
Úspěch této komedie lze přikládat hlavně hvězdnému obsazení a rostoucí základně fanoušků režiséra Wese Andersona. Nicméně utržených 59 milionů dolarů v USA a 173 milionů celosvětově je obrovský skok i pro tohoto matadora nezávislé filmové scény.
Co zajímavého tedy producenti filmu vymysleli pro komunikaci skrze sociální média? Facebooková stránka byla vytvořena 4 měsíce před premiérou a k dnešnímu dni se může chlubit publikem čítajícím cca 370 tisíc fanoušků. Komunikace byla vedena občas až tajemným tónem, který korespondoval s vyzněním snímku. Jejím jádrem bylo obsazení filmu a dále také speciální webová stránka, která vkusnou grafickou formou a zábavným obsahem přibližuje dějiny a prostředí fiktivní zemičky Zubrowka, v níž se děj filmu odehrává. Každou část obsahu stránky je možné sdílet na Facebooku či Twitteru a vše dokresluje hudební podkres soundtracku filmu.
Další nadstavbou online komunikace byly sdílené výtvory fanoušků v rámci #FanArtFriday, fiktivní novinové zprávy odkazující na děj filmu, “návody” odkazující na vtipné pasáže filmu či video ze stavění modelu filmového hotelu z lega.
Chef (Jon Favreau, 2014)
Druhý nejúspěšnější film z výčtu také do značné míry těžil ze slavných hereckých tváří. Režisér, scénárista a představitel titulní role Jon Favreau je pro svůj projekt získal díky svým režisérským angažmá v minulosti, jako byly první dva díly komiksové série Iron Man.
Sociální média a marketing s nimi spojený jsou součástí děje filmu. Snad proto vzal Chef útokem skoro všechna nejpopulárnější sociální média současnosti: 160 tisíc fanoušků na Facebooku, Twitter, Instagram, Vine, Pinterest a speciální stránky a aplikace pro nákup lístků do kina. K počátečnímu získání okruhu fanoušků zde byla umně využita největší hostující hvězda, Robert Downey Jr. Ten totiž mimo jiné navrhl grafickou podobu některých předmětů k filmu – a to je safra dobrý materiál.
Dobře se povedlo také přimět fanoušky k interakci se stránkou, a to hlavně díky hashtagu #ChefFoodPorn (s pojmem “foodporn” byl film asociován od počátku, tvůrci toto označení rádi přijali a použili), jímž označené fotky jídla na Instagramu byly sdíleny přímo na facebookovou stránku filmu.
Love song (Begin Again; John Carney, 2013)
Pamatujete si na film Once, za jehož titulní píseň dostala Oscara Češka Markéta Irglová? Jeho režisér natočil další hudební film a opět z toho byl úspěch. Představitelku hlavní role tentokrát hledal v podstatně prominentnějších hereckých vodách. Keira Knightley je – bez urážky vůči Markétě Irglové – skutečně větším trumfem, který byl také náležitě využit v online komunikaci. Fanoušci se použitím hashtagu #TeamKeira mohli zařadit k podporovatelům hereččiny postavy, nebo naopak zvolit hashtag #TeamAdam – protějšek ženské hrdinky hrál Adam Levine z kapely Maroon 5, podle časopisu People nejvíc sexy muž na planetě.
Další chytré využití hashtagů představovala kampaň #BeginAgainCITY. Tímto hashtagem měli fanoušci označit fotku oblíbeného místa ve svém městě, kde by rádi nahráli song, čímž tuto fotku dostali na stránku filmu a byli zařazeni do soutěže o výlet do New Yorku.
Do komunikace byla vhodně začleněna i skutečnost, že jde o hudební film. Na web stránce byly například fiktivní playlisty filmových postav, které mohli fanoušci doplnit vlastními návrhy.
Chlapectví (Boyhood; Richard Linklater, 2014)
V případě úspěchu tohoto filmu sehrála jistě velkou roli publicita, které se mu dostalo díky 12leté délce natáčení a prvním recenzím, které jej označovaly za film píšící dějiny kinematografie. A kolik artově laděných filmů se stopáží ke třem hodinám má přes 200 tisíc fanoušků na Facebooku?
Tito fanoušci byli kromě běžného obsahu zásobováni také kolážemi ikonických společenských událostí a fotografií herců za každý rok, kdy byl film natáčen, nebo odpověďmi návštěvníků předpremiérových projekcí na otázky týkající se dětství a dospívání. K interakci byli přizváni výzvou k vytvoření fotografie sama sebe jako na plakátu k filmu či sdílením vlastních podobizen z dětství.
Zdroje:
https://www.facebook.com/TheGrandBudapestHotel
https://www.facebook.com/ChefTheFilm
https://www.facebook.com/BeginAgainMovie
https://www.facebook.com/boyhoodmovie
http://www.akademiezubrowka.com/
Zdroj náhledového obrázku: GYSLER, Martin. Social Media. licence CC BY NC SA
Jak citovat tento článek?
AMBROZEK, Jakub. Úspěšné nezávislé filmy na sociálních médiích. Markething [online]. 2014 [cit. 2014-11-16]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/uspesne-nezavisle-filmy-na-socialnich-mediich
