Connect with us

Komunikace

U2 + Apple: originální distribuce nebo zásah do soukromí?

9. září 2014 představil Apple během prezentace Apple Keynotes například iPhone 6. Na závěr se ke generálnímu řediteli Timu Cookovi nečekaně připojila hudební skupina U2 a společně překvapili fanoušky U2 i uživatele iTunes napříč světem. Album Songs Of Innocence bylo ještě v ten samý den exkluzivně zpřístupněno více než půl miliardě zákazníků iTunes  v 119 zemích světa. Cíl spojení U2 a Apple byl jasný – dostat desku k co nejvíce lidem a motivovat ke koupi nových „jablečných“ produktů.

Podle slov Tima Cooka se jedná „o největší vydání alba všech dob“. Měsíc po vydání oslovilo album nebo jeho části více než 81 milionů uživatelů. Jde o společné číslo pro iTunes, iTunes Music Radio a Beats Music. Na samotném iTunes si kompletní album stáhlo 26 milionů lidí. Vysokých čísel se dosáhlo především díky jednoduchému triku. Aby si Apple pojistil co největší zásah alba U2 u svých zákazníků, automaticky jim nové album nahrál na jejich účty.

 

Tim Cook a U2 oslavují spolupráci (zdroj: cbsnews.com)

Tim Cook a U2 oslavují spolupráci (zdroj: cbsnews.com)

Zde však přichází první vystřízlivění z originálního způsobu propagace. Album bylo nahráno automaticky všem uživatelům iTunes do jejich zařízeních a o striktně pozitivních ohlasech nemůže být řeč. Širokým publikem byl tento obchodní tah vnímán jako zásah do osobního prostoru. Po stížnostech některých uživatelů, kteří o novou desku nestáli, musela společnost vydat nástroj umožňující její odstranění. Omluvné vyjádření následovalo také od frontmana kapely.

Jablko nepadá daleko od U2  poprvé

Jablíčkový gigant zahájil s irskými rockery spolupráci už v roce 2004, kdy uvedl na trh iPod U2 Special Edition, v době, kdy kapela chystala vydání desky How To Dismantle An Atomic Bomb. První singl nového alba, Vertigo, si nejdříve fanoušci mohli stáhnout pouze přes internetový obchod iTunes Music Store. Během týdne se ze singlu stala nejstahovanější položka na iTunes. Příznivci skupiny si mohli pořídit i digitální sadu The Complete U2, speciální box set zahrnující kompletní dílo skupiny. Tato spolupráce nemůže být označena za kontroverzní jako letošní případ. Naopak se jedná o typický příklad exkluzivní distribuce skrze konkrétní obchodní kanál. S touto mechanikou se můžeme setkat také ve filmovém či herním průmyslu.

Problémy prvního světa (zdroj: http://cdn.mactrast.com)

Problémy prvního světa (zdroj: cdn.mactrast.com)

Klepe hudební revoluce na dveře?

Tento případ synergie U2 a Apple může být příslibem nové epochy propagace hudby, kdy se uvedení a prodej alb skrze služby typu iTunes stane přirozeným krokem pro většinu hudebníků. Někteří kritici poukazují na to, že U2 v podstatě zabíjí tradiční hudební průmysl, když dávají své dílo k dispozici zdarma. Nicméně se zdaleka nejedná o první případ vydání alba zcela zdarma. Podobný krok (bez exkluzivní distribuce skrz např. iTunes) zvolila například kapela Radiohead v roce 2007 s albem In Rainbows. Bez postranních úmyslů a obchodních partnerství jednoduše poskytli album ke stažení za libovolnou cenu (včetně 0 liber). Chytře se tak vyhnuli leaknutí alba online, protože jej v podstatě leaknuli sami.

Zdroje:

http://www.rollingstone.com/music/news/u2-surprise-album-songs-of-innocence-apple-itunes-free-20140909

http://cdn.mactrast.com/wp-content/uploads/2014/09/U2_Album_Life_Ruined.jpg

http://www.theguardian.com/music/2014/oct/15/u2-bono-issues-apology-for-apple-itunes-album-download

http://time.com/3486687/81-million-u2-apple-listen/

http://www.u2.com/news/title/songs-of-innocence/

http://www.theverge.com/2014/9/12/6140751/apple-spent-more-than-100-million-on-the-new-u2-album

WALL, Mick: Bono, ve jménu lásky, vydalo nakladatelství Albatros, Praha 2005, vydání první

Zdroj náhledového obrázku: Lewin JD, U2+Apple, licence CC BY NC SA

Jak citovat tento článek?

KADEŘÁBEK, Jan. U2 + Apple: originální distribuce nebo zásah do soukromí?. Markething [online] 11. listopadu 2014 [cit.2014-11-11]. ISSN 1805-4991. http://www.markething.cz/jak-zpropagovat-muziku-v-roce-2014-u2-apple

Continue Reading

Student 2. ročníku Marketingové komunikace a PR. Mezi jeho záliby patří četba, běh, seriály a rocková hudba. V oblasti marketingu se zajímá o sport a hudbu.

More in Komunikace

To Top