Connect with us

Konference

TED tehdy a teď: Jak světová elita pomáhá šířit nápady

V devadesátých letech minulého století měla kalifornská smetánka tajemství. Jednou ročně se v Monterey scházela s vědci, mysliteli, umělci, vývojáři a dalšími zvídavými lidmi z celého světa, aby se navzájem vyslechli a diskutovali o vědeckých průlomech, společenských jevech a přelomových nápadech. Rodil se fenomén TED konferencí.

Po neúspěšném prvním pokusu v 80. letech, kdy pořadatelé museli vpouštět diváky zadarmo, aby zaplnili hlediště, se TED konference prosadily až v následující dekádě. Velmi rychle si poté získaly nálepku srazu vlivných, mocných, bohatých a úspěšných. I dnes jsou vlajkové konference TED, nyní pořádané ve Vancouveru, místem setkání známých osobností, technokratů, podnikatelů a vlivných myslitelů.

Svým způsobem elita

Ceny vstupenek na nadcházející TED2018 přitom začínají na 5 000 dolarech, a to pouze pro ty, kteří se TED ještě nikdy nezúčastnili. Pravidelní návštěvníci, mezi které patří například manželé Gatesovi nebo Jeff Bezos, si potom musí připravit minimálně 10 000 dolarů, pokud se samozřejmě nerozhodnou rovnou pro pětiletý partnerský program za čtvrt milionu dolarů, tedy přes milion korun za jednu návštěvu.

“Přibližně jedna třetina z ceny vstupenky na tyto vlajkové eventy jde na samotnou konferenci. Zbytek je příspěvek nadaci a pomáhá financovat její běh, produkci online videí z vystoupení řečníků, která jsou pro celý svět k dispozici zdarma a další aktivity TED jako je grantový program TED Fellows, vzdělávací platforma TED-Ed, případně podpora celosvětové TEDx komunity,” říká Robert Renč z týmu TEDxPrague.

Domácká atmosféra na TEDxPrague má k elitářství velmi daleko. Zdroj: TEDxPrague

Peníze samotné vám ale vstupenku nezajistí. O místo se totiž žádá. Žadatel, a je jedno jestli je to světová hudební megastar nebo vlastník IT molochu, musí vyplnit dotazník a podat o sobě informace, podle kterých bude posouzeno, jestli zapadne do koloritu konference v ten daný rok. Zkrátka, jestli je TEDu hoden. Za tímto systémem selekce stojí kurátor TED konferencí a majitel nadace, která značku převzala na začátku milénia, Chris Anderson.

Přímo na domovských stránkách TED.com se dočtete, že hlavní konference TED svým způsobem elitářské jsou. Ale je to právě světová elita, která svými penězi umožňuje TEDu plnit jeho hlavní misi – šíření nápadů, které jsou toho hodny. V tomto směru udělal TED nejzásadnější krok v roce 2006, kdy se nadace rozhodla zdarma zveřejňovat videa vystoupení z konferencí. Ta byla původně natáčena s úmyslem vytvořit dokumentární sérii, o kterou však nebyl zájem. Například BBC tato vystoupení, tedy takzvané talky, odmítla s tím, že jsou příliš intelektuální a nezajímaly by široké publikum.

Kamera! Akce! Renomé!

“Příliš intelektuální” videa nasbírala za 3 měsíce přes milion zhlédnutí. Čísla, která nás dnes příliš neohromí, znamenala v době začátku internetového videoobsahu enormní úspěch (takový YouTube se tehdy teprve batolil internetem). Úspěch tohoto divácky náročnějšího obsahu navíc přišel tváří v tvář etablujícímu se paradigmatu online videa, že čím je video kratší a hloupější, tím bude úspěšnější. Půvab TED talků však pramení nejen z vlastního obsahu, ale i z jejich formy.

Štáb TEDu zodpovědný za první nahrávky se inspiroval u hudebních koncertů, a tak jsou talky natáčeny až na 8 dynamických a statických kamer rozmístěných kolem pódia tak, aby mohly snímat obecenstvo i řečníka v širokých záběrech nebo i zblízka. To vše je poté zručně využito ve střižně, kde profesionální střihači skládají záběry dohromady způsobem, který si v ničem nezadá s filmovou produkcí. Například při emotivních momentech jsou preferovány právě záběry zblízka, které nabídnou detailní záběr zaslzených očí řečníka nebo řečnice.

Pro své až téměř hollywoodské aspekty si talky také vysloužily kritiku za to, že z akademiků a intelektuálních ikon dělají showmany a baviče, kteří se v omezeném čase snaží předvést vlastní učení, okořeněné trochou osobního dramatu. Při tom divákům zprostředkovávají jakési placebo vzdělání, díky kterému se publikum cítí spokojené samo se sebou. Z technologií, entertainmentu a designu (odtud T-E-D) se ve spojení s vědeckými tématy a emocemi stal divácky přístupný infotainment.

Ať už je kritika na místě nebo ne, TED konference dnes lákají nejen diváky, ale i vystupující, pro které představují efektivní způsob, jak se veřejně etablovat jako specialista na danou tématiku a zpropagovat sám sebe. Řečníci proto tréninkem na svá vystoupení tráví desítky, v extrémních případech až stovky hodin, často i s podporou odborníků. Podobně je tomu i v případě konferencí TEDxPrague, která svým spíkrům zprostředkovává konzultace s odborníky na rétoriku.

“Tváře a jména táhnou, ale TEDx naštěstí táhne jako takový, takže můžeme pracovat s celebritami ve svém oboru, kterým můžeme pomoci se vymanit ze svého okruhu. A to je taky jeden z důvodů proč na TED lidé chodí, aby se dozvěděli o věcech a lidech zcela mimo svůj obor,” upozorňuje Renč.

Z Monterey až do Kroměříže

Když internet zaplavila kvalitní vzdělávací videa s obrovským červeným logem, poptávka po konferencích TED raketově vzrostla a výroční konference na ni nemohly reagovat. Aby nadace tento zájem uspokojila, učinila další chytrý krok směrem k monopolu na vzdělávací videoobsah — dala zdarma k dipozici vlastní franšízu.

Vznikl sub-brand TEDx pro nezávisle organizované konference ve formátu TED a početná fanouškovská základna po celém světě se z kategorie divák posunula mezi tvůrce obsahu. TEDx se stal skutečně globálním fenoménem, o čemž svědčí následující čísla: v roce 2016 se v 170 zemích světa odehrálo 20 000 TEDx talků a letos proběhne dohromady více než 2800 TEDx konferencí.

Robert Renč vysvětluje detaily: “Jednotlivé TEDx konference fungují zcela nezávisle a všichni to děláme dobrovolně bez nároku na honorář. Nějaká podpora z centrály tam je, není finanční, ale ve formě know-how nebo technologické podpory. Financování českých konferencí TEDx zajišťují z větší části partneři a částečně samozřejmě i vstupné, které díky jim může být v porovnání s komerčními akcemi výrazně nižší.”

Za úspěchem TEDx jsou kromě řečníků i samotní organizátoři, kteří se na akcích podílejí dobrovolně, jen na základě svého nadšení pro hodnoty, které představuje TED. Zdroj: TEDxPrague

Pro organizaci TEDx stačí zažádat onu centrálu o licenci, a po jejím udělení již lze kdekoliv na světě uspořádat vlastní. Není to ale automatické, TED žádosti velmi pečlivě prověřuje a někdy její udělení může trvat i více než rok, tedy než žadatel splní požadované standardy a kritéria. TEDx se velikostí může pohybovat od malé odpolední sešlosti pro pár desítek lidí ve vesnici uprostřed Keni až po několikadenní megalomanskou konferenci pro více jak 3000 návštěvníků ve slavné opeře v Sydney. Pozadu nezůstává ani Czechia, a tak se kromě již osmého ročníku TEDxPrague 2017 v listopadu, konají TEDxy po celé zemi (mimo jiné i v Kroměříži, jejichž TEDx jsme si vloni tak trochu dobírali, za což se dodatečně omlouváme).

Cejch vzdělanosti

TED se za poslední dvě dekády rozvinul ze sešlosti na kalifornském pobřeží na nadnárodní organizaci se znatelným vlivem. Sám Chris Anderson stále rozhoduje o tom, které video se dostane na stránky TED.com a které ne. Fakticky tak může výrazně ovlivnit kariéry a život nejen samotných řečníků. A koneckonců právě Chris Anderson stál v čele proběhlé expanze a transformace TED z lokální konferenční značky v brand s globální přítomností a ambicí nejen šířit nápady, ale změnit svět.

“Všechno, co na centrále dělají, dělají tak, aby to mělo pozitivní dopad na TED brand a nepoškozovalo ho to. Je to i součást licenčních podmínek ktré jsou poměrně nekompromisní. Někdo z centrály třeba kontroluje facebookové profily všech TEDx eventů po celém světě, a těch jsou dnes už tisíce. Sledují tu komunikaci, nehledě na to, v jakém jazyce je. A když se jim něco nezdá nebo nelíbí, tak se ozvou. Stejně tak není možné, aby někdo ze zástupců sponzorů vystoupil na pódiu s přednáškou,” dodává Renč, zodpovědný mimo jiné za značku a komunikaci TEDxPrague.

Tyto řízené aktivity ve spojení s nadšenou komunitou dobrovolníků, která se krom TEDx konferencí stará například i o překlady titulků k talkům do většiny světových jazyků, pomáhají plnit poslání TED, tedy šíření nápadů.

To, že na globální úrovni financuje nadaci hrstka vyvolených, na své místní TEDx akci nejspíše nepoznáte. Co poznáte, je, že jste většinou ve společnosti nadšených a zvídavých lidí a posloucháte někoho, kdo má co říct. O tom se nakonec můžete přesvědčit sami na blížící se TEDxPragueWomen nebo TEDxPrague 2017. A pokud přímo na konference nevyrazíte, tak je tu ještě více jak 90 000 tisíce videí dostupných zdarma, které možná nezmění svět, ale třeba trochu změní vás.

 

Zdroje

http://www.nytimes.com/2009/01/25/magazine/25wwln-medium-t
http://mashable.com/2011/06/27/ted-anniversary/#7YQz9csU_Sq7
http://www.nytimes.com/2010/09/26/fashion/26TEDX
https://www.statnews.com/2016/12/08/tedmed-scientists-unea

TEDMED: a new partnership


http://bit.ly/2yJLbbo
https://www.ted.com/about/our-organization/history-of-ted
http://bit.ly/2xBl0pT
https://www.ted.com/about/conferences#h3–tedglobal
https://www.ted.com/about/programs-initiatives/ted-prize
http://nymag.com/news/features/ted-conferences-2012-3/index2
http://www.newyorker.com/magazine/2012/07/09/listen-and-learn
https://medium.com/futures-exchange/why-im-not-a-tedx-speaker-3be652b8eccb

TED: Now with More Elitism?


https://www.quora.com/How-many-TED-talks-videos-are-there
https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/dec/30/we-need-to-talk-about-ted
https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jan/08/ted-not-civilisational-disaster-but-wikipedia
https://www.cbsnews.com/news/ted-talks-60-minutes-charlie-rose

On 60 Minutes, the impact of TED Talks


https://www.conferencesthatwork.com/index.php/event-design/2011/10/the-tyranny-of-te
http://www.newstatesman.com/martin-robbins/2012/09/trouble-ted-talks
http://time.com/34784/why-ted-matters/
https://www.ted.com/about/programs-initiatives/ted-fellows-program
https://www.ted.com/about/programs-initiatives/ted-edhttps://www.ted.com/tedx/events?year=2017

Jak citovat tento článek?

ROMAŇÁK, Adam. TED tehdy a teď: Jak světová elita šíří nápady do celého světa. Michal REŽNÝ, editor. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z https://markething.cz/TED

Continue Reading

Editor a zpravodaj ze zákoutí nejen marketingových konferencí a eventů. Že my už jsme se někde viděli!

More in Konference

To Top