Komunikace
Superbowl 2014: sport, reklamy a pompéznost
První únorovou neděli proběhl na stadionu Metlife v americkém státě New Jersey již osmačtyřicátý ročník Super Bowlu, nejsledovanějšího sportovního utkání planety. Jak akci stručně shrnout? Svátek sportu, reklamy a přehlídka celebrit.
Nelze popřít, že reklamy jsou neodmyslitelnou součástí souboje o titul americké NFL a marketingová a PR oddělení velkých společností jsou si toho velmi dobře vědoma. Každoročně proto vedou souboj o pozornost nejen milionů přímých diváků, ale i uživatelů na sociálních sítích. Na Broadwayi letos například vyrostl “Super Bowl Boulevard“, kde mají fanoušci možnost sledovat hru, vytvářet si momentky na stáncích firem jako Snickers nebo M&M’s. Modelka Brooklyn Decker na internetu ženám radí, jak správně fandit nebo co si obléct, a rapper Jay-Z, jehož žena Beyoncé minulý rok na Super Bowlu vystupovala, dal zase návod na jeho speciální Super Bowl koktejl. Svoje favority podpořil na Twitteru také jeden z nejbohatších mužů světa, Bill Gates. To vše je součástí masivní propagace a tradičně obrovského buzzu kolem Super Bowlu.
Společnosti již tradičně během týdnů předcházejícím Super Bowlu uveřejňují teasery na své reklamy a následně i reklamy samotné, čímž generují miliony a miliony zhlédnutí svých spotů ještě před tím, než se vůbec dočkají své televizní premiéry během jedné z mnoha reklamních přestávek. Letošní rok jsou náklady na reklamní čas opět enormní. Třicet vteřin vyšlo jednotlivé společnosti na 4 miliony dolarů. Navzdory této astronomické ceně byl ale reklamní čas beznadějně vyprodaný měsíce předem.
Sorry Coke and Pepsi
Mezi pravidelné inzerenty na Super Bowlu patří mnoho známých společností, jmenujme například Doritos, Volkswagen, GoDaddy, Budweiser či Sodastream. A právě poslední jmenované se za poslední dva roky podařilo před Super Bowlem vzbudit patřičný rozruch. V minulém roce totiž odmítla americká televizní stanice odvysílat společnosti Sodastream její zamýšlený reklamní spot kvůli narážce na konkurenci v podobě Coca-coly a Pepsi a přiměla ji spot nahradit jiným.
A světe div se, v letošním roce tomu nebylo jinak. Společnost Sodastream letos v reklamě vsadila na Scarlett Johansson, která ve spotu popíjí nápoj vyrobený právě jejich přístrojem. V poslední vteřině opět nezapomene dodat narážku na konkurenci, “Sorry Coke and Pepsi”. Spot nakonec televizní stanice Fox povolila odvysílat, ale pouze s vystřiženou narážkou na konkurenci. Scarlett se navíc kvůli spotu ve zlém rozešla s humanitární organizací Oxfam, jejíž byla několik let tváří. Působením v reklamě izraelské společnosti Sodastream prý podle aktivistů schvaluje okupaci palestinského území, na kterém má výše zmiňovaná společnost jednu ze svých továren.
Agentura: Humanaut (Chattanooga)
Pes, nejlepší přítel… koně!
Rok 2014 je podle čínského kalendáře rokem “dřevěného koně” a kůň, ne však dřevěný, ale živý, nechybí ani ve spotu společnosti Budweiser. Ta do hlavní role svého letošního spotu s názvem “Puppy love” obsadila zvířata a za doprovodu skladby “Let her go” hraje na city. Což se jí evidentně vyplácí, protože spot si ještě před Super Bowlem zhlédlo na Youtube téměř 33 milionů lidí.
Agentura: BBDO, Cannonball, Anomally
Morpheus, Puccini a Kia
Jak už napovídá naše titulní fotka, na osmačtyřicátém Super Bowlu dojde i na comeback postavy Morphea z Matrixu. Toho si do svého letošního spotu zapůjčila jihokorejská Kia k propagaci nového vozu K900. Zazpívejte si společně s ním Nessun Dorma.
Agentura: David & Goliath
Beckham utíká v trenkách od H&M
Švédská oděvní společnost H&M vsadila letos na Davida Beckhama a režiséra snímku Drive. Na svých stránkách pak nabádala lidi, aby hlasovali, který ze dvou alternativních konců reklamního spotu na Super Bowlu poběží.
Loki jede v Jaguaru
Všimli jste si někdy, že v hollywoodských filmech hrají padouchy podezřele často Britové? Touto otázkou začíná spot výrobce automobilů Jaguar, ve kterém se objeví herci Ben Kingsley, Tom Hiddleston nebo Mark Strong. Teasery ke spotům Jaguaru zde. #GoodToBeBad
Agentura: Internal shop Spark 44
Volkswagen a křídla
A víte také, že pokaždé, když auto Volkswagen najede sto tisíc kilometrů, jednomu německému technikovi, pracujícímu pro Volkswagen, narostou křídla?
Agentura: Argona, Deutsch
Dorritos “Crash the Super Bowl” soutěž
Jeden z pravidelných inzerentů, americká společnost Doritos k příležitosti Super Bowlu již tradičně pořádá soutěž s názvem “Crash the Super Bowl”, ve které motivuje své fanoušky, aby za ni spot natočili. Ti zaslali více než tisícovku návrhů z třiceti zemí světa. Kterému z pěti fanouškovských spotů byste dali kýžený milion dolarů pro výherce vy? Byl by to například ten s pracovním názvem “Finger Cleaner” neboli “Čistič prstů” od autora Australana Thomase Noakese?
GoDaddy a další
Největší americký registrátor domén a poskytovatel webového hostingu, společnost GoDaddy, která v minulém roce angažovala modelku Bar Rafaeli, letos vsadila na kulturistky a kulturisty…
Agentura: Deutsch, New York
FMCG kategorii zastupuje například společnosti Heinz. Letošní spot této firmy s kečupem a “prdící” láhví.
Agentura: Cramer-Krasselt
…řetězec Subway, Michael Phelps a další.
Agentura: MMB Boston
Letos se na Super Bowlu představila se spotem využívajícím dnes již legendární vesmírný seskok Felixe Baumgartnera společnost GoPro.
Hyundai a Leonard Hofstadter (Johny Galecki) z BigBang Theory.
A ještě spot na vůz Hyundai Genesis s názvem “Dad’s sixth sense”, který jste měli možnost vidět už na našem Facebooku.
Agentura: Innocean
Jogurt Oikos s hercem Johnem Stamosem…
Agentura: Y&R, Vinizius/Y&R.
Hlavní sponzor NFL Pepsi a její soundcheck z NewYorku. Pepsi byla rovněž sponzorem živého vystoupení Bruna Marse a Redhot Chilli Peppers o přestávce Super Bowlu.
Agentura: Mekanism
Její konkurent Coca-cola vsadila na chlapce a jeho americký sen:
Agentura: Wieden & Kennedy
T-mobile zase vsadil na slavného hráče amerického fotbalu Tima Tebowa:
Agentura: Butler, Shine, Stern & Partners
Toyota do svého spotu angažovala i Muppety a Terryho Crewa:
Agentura: Saatchi & Saatchi, Los Angeles
Axe a jejich velmi emotivní reklama “Make love, Not war”:
Agentura: Publicis Groupe’s BBH, Londýn
Chevrolet do letošního spotu, propagujícího nový model vozu s názvem Silverado, obsadil amerického kovboje a voiceover od herce Johna Cusacka:
Agentura: Leo Burnett
To konkurenční výrobce automobilů Audi (patřící do koncernu Volkswagen Group) zvolil do svého spotu podobně jako Budweiser štěňátka. Nicméně, je jich více a mají trochu “větší” hlavu. Posuďte sami:
Agentura: Venables Bell & Partners
Americká společnost Carmax s jejím spotem “Slow clap”:
A ještě druhá verze “Slow bark”, jak jinak než se štěňátky:
Agentura: Silver & Partners
Značka Beats, kterou zakládal rapper Dr.Dre, vsadila v rámci propagace služby “Beats Music” na pohádkovou notu a obsadila také do hlavní role ve svém spotu pro rok 2014 moderátorku letošních Oscarů, Ellen DeGeneres. A samozřejmě také zvířátka.
Agentura: R/GA
Cereálie Cheerios a jejich upřímná dohoda mezi dcerou a otcem:
Agentura: Saatchi & Saatchi, New York
Společnost Chobani, vyrábějící jogurty, letos poprvé na Super Bowlu, a jejich reklama s medvědem v supermarketu:
Agentura: Droga5
Dojemná reklama společnosti Microsoft s důrazem na technologie, ve které se objevuje dřívější hráč NFL, Steve Gleason, jenž v současné době bojuje s tzv. Lou Gehrigovou nemocí:
Vždy křupavé M&M’S a jejich spot “Delivery”:
Squarespace a spot “Better web awaits”:
Honda angažovala Bruce Willise:
Wonderful Pistacios, jež minulý rok použila ke své propagaci jihokorejského interpreta PSY. Letos však se Stephen Colbertem.
Část první:
Část druhá:
Služba TurboTax se spotem, ve kterém upozorňuje, že láska bolí (“Love Hurts”):
A nakonec divoká noc Iana Rappaporta zahrnující ping-pong s Arnoldem Schwarzeneggerem, setkání s Donem Cheadlem a jeho lamou a taky Reggie Watts a kapela OneRepublic v jednom spotu. To vše se sloganen “For whatever happens” od piva Bud Light:
Agentura: BBDO, Anomally, Cannonball
Zde rozhovor s hlavním protagonistou a prodloužená verze spotu.
Super Bowl a sociální sítě
Minulý rok například podle průzkumu Socialbakers nebyla tím, kdo nejvíce zabodoval na sociálních sítích, ani společnost Volkswagen, ani GoDaddy, nýbrž firma Oreo a její reakce na několikaminutový výpadek proudu během Super Bowlu s názvem “Power out, No problem”. Ta se dočkala téměř 16 000 retweetů na Twitteru. Uvidíme, která společnost v rámci Super Bowlu zaujme v letošním roce své fanoušky nejvíce.
Zajímavým faktem také je, že například podle zde zmíněné studie společnosti Communicus až osmdesát procent reklam běžících na Super Bowlu nepomáhá inzerujícím firmám zvyšovat prodeje. To však jen ztěžka zabrání tomu, aby v příštím roce nebyl Super Bowlový reklamní čas zase o něco dražší a nebyl vyprodán zase o něco dříve.
Pokud té záplavy reklamní kreativity ještě nemáte dost, připomeňte si, jak jsme na Markethingu psali o Super Bowlu v roce 2012 a 2013.
ZDROJE:
https://twitter.com/Oreo/status/298246571718483968
http://www.nfl.com/Super Bowl/48
http://www.socialbakers.com/blog/2079-super-bowl-2014-advertisers-hit-the-gridiron
http://www.businessinsider.com/doritos-crash-the-super-bowl-viii-2014-1
Jak citovat tento článek:
VOKOUN, Michal. Super Bowl – Sport, reklamy a pompéznost. Markething.cz [online]. 2014 [cit. 2014-02-03]. Dostupné z: http: http://www.markething.cz/Super Bowl-2014:-sport,-reklamy-a-pompeznost