Kreativita
Studentské spoty: Knihobot
V předmětu Kreativita v reklamní tvorbě na FSV UK vedeným Mgr. Tomášem Mrkvičkou si studenti pro svou závěrečnou práci vybrali značku Knihobot, která vrací knihy zpátky do oběhu. Hlavním cílem kampaně bylo ukázat zákazníkům, že na Knihobotu najdou úplně všechno, včetně obskurních titulů. Jak si s tím poradili a co na to řekli Tomáš Mrkvička a Radek Hudák, v té době CMO Knihobotu?
Brzdit nohou
Huy Doan a Lenka Nguyenová
T. M. – Dobrý nápad, ale je škoda, že knihy jsou vymyšlené. Pro knihomoly by bylo zábavnější, kdyby knihy byly realističtější. Jinak s tím ale jde pracovat, a to i s minimalistickým provedením. Moc pěkný nápad, opravdu se mi to líbí – dobrá práce!”
R. H. – Skvělý na tom je, že je to flexibilní a jde s tím dlouhodobě pracovat. Pravděpodobně by to zaujalo i širokou veřejnost a šlo by to použít na různé platformy.
OCD
Jakub Knapp a Denisa Baraníková
T. M. – Unikátní a zajímavý nápad, se kterým už se pravděpodobně nesetkáme. Až možná trochu obskurní vhled, který bude rezonovat u těch, kteří ho pochopí. Je to opravdu pěkný nápad, z něhož by se dal vytvořit krásný reklamní spot – možná je to pro okrajového spotřebitele, ale je jasné, že Knihobot má hodně titulů.
R. H. – Krásně jste se trefili do jednoho z unikátních prodejních argumentů (USP) Knihobotu. Každopádně je to jenom polovina naší cílové skupiny, takže to musíme přesně zacílit, abychom to ukázali těm, se kterými to bude rezonovat.
Italka
Veronika Stoupová a Zuzana Kratochvílová
T. M. – Maketa spotu nám ukazuje, jak by to mohlo vypadat: vezme se kniha, a na ní se udělá vtip. Je důležité to vylepšit – pokud píšeme takovou scénu, musí být dobře napsaná, s trochu lepším copywriterským stylem. Škoda, že to působilo roboticky. Zároveň italský kontext je trošku v pozadí, takže nám vtip trošku uniká.
R. H. – Dá se s tím dlouhodobě pracovat, nemusíme se bát být konkrétní. I když některé prvky mohou být možná odehrané, naopak se mi líbí určitý vhled nebo „insight”, který se v tomto projektu objevil.
Sklad
Vojta Lukáč a Šimon Duba
T. M. – Protože je málo času na pochopení, o čem knížka je, musí to být jasné hned na první pohled. Nápad, že za každou knížkou je příběh, který se zhmotní v Knihobotu, je dobrý, ale chybí nám, kdo je zákazníkem. Tenhle důležitý detail vám nějak protekl mezi prsty. Knihobot je prezentován jako místo, kde knihy žijí, ale nevidíme dostatek rozmanitosti nebo různých variant. Přesto je to kreativní a dobrý nápad.
R. H. – Je krásné, že necháváte ožívat sklad a děláte z něj místo, kde knihy „žijí”. Je to hratelný, ale na trhu to používá dost knihkupectví. Bál bych se, že je to málo Knihobotě drzé. Kdyby tento nápad více připomínal scény z „Noci v muzeu”, mohl by být mnohem zábavnější. Potenciál je v tom, jak ty knihy „žijí”, a co by se s tím dalo dál dělat.
Loupež
Vojta Novotný a Petr vrána
T. M. – Super, je to skvělý, a je vidět, že vás to bavilo. Velkej reklamní nápad, za který se dá natočit velkorozpočtovej spot do televize. Nedodělky – nevíme, o jakou knížku jde, to se nepodařilo dohrát – ale nápad je skvělý a na tom stojí. Dobře rozdělený genderový role a na konci dítě, který je šťastný. To je ta hezká emoce s Knihobotem.
R. H. – Nápad moc hezky natočený a funkční, začátek až moc hrrr. Dobrá osobní zkušenost s dětmi, které křičí tak dlouho, než tu věc seženete. Líbí se mi klasika, že žena umí některý situace vyřešit snadněji a jednoduše.
Okurkový salát
Angelika Šimlová Karel Tvrdík
T. M. – Libí se mi to moc, nějaká romance, který ve skutečnosti není romance. Ona si myslí že jí chce, on chce knihu. Tomu spotu trošku ubližuje filmařská nezkušenost. Moc hezkej nápad, která má hodně obskurní název. Moc hezký příběh, zápletka a ikonická scéna s lavičkou – výborná scéna, kterou si zapamatujeme.
R. H. – Hezká Knihobotvská barevnost, strašně se mi líbil Knihobotí princip – ona tu knížku odevzdala – to je to knihobotí kouzlo, to chceme vytáhnout na povrch. Navíc to bude rezonovat s našimi zákazníky, kteří si kupují i 10 knížek za měsíc, to je přesně to, co chceme vidět a podporovat.
Fimfárum
Jan Trpkoš a Markéta Lipowská
T. M. – Sadvertising – nápad a příběh jsou skvělý a moc se mi to líbí – emoce, která je vyvolána tím, že někdo hledá knížku během bouřky, je silná a dojemná. V rámci sadvertisingu je to moc hezký nápad. Ale taky to vytváří celkový smutek, který je spojený s tou značkou, což může být složité. Jako vánoční spot Knihobotu jednička a super nápad.
R. H. – Tento koncept, spojený s emocemi, je skvělý v tom, že je hratelný ve více provedeních a může být představen i obráceně. Je možné ho odehrát pozitivně, například na Vánoce nebo v létě. To je na tom skvělé. Další skvělá věc je, že tato značka musí být pro každého – je to pro všechny, a to mi přijde skvělé, díky.
Aura
Milan Tomíček a Kristýna Sýkorová
T. M. – Reklamní spot má pozitivní nádech, což je hezké, a hudba přidává na půvabu. Koncept „slices of life” (výjevy ze života) je variabilní a jde použít v různých formátech. Trochu však spot působí jako generický spot na knihkupectví a není tam vidět USP Knihobotu. Co funguje hezky, jsou vtipné situace spojené s jednotlivými scénami. Zvláště scény s Hádkou a Paní na internetu fungují dobře. Ostatní scény působí poněkud ploše. Každá scéna musí být vynikající a promyšlená, aby nás bavila po celou dobu. Nejsme od toho daleko, ale ještě by to šlo posunout.
R. H. – Bál bych zaměnitelnosti a toho, že tam není moc vidět Knihobot a jeho USP, ale celkový dojem spotu je příjemný a atraktivní, což je skvělé.
Slovník
Anna Hrušková
T. M. – Hrozně hezký filmový nápad s animovanou knihou a moc hezký craftově. Příběh však neodpovídá úplně tomu, co bychom od něj chtěli, nebo tomu, co byl zadán v briefu. Kniha, která je zapomenutá a jde do Knihobotu, je dobrý nápad, jenom bych se více zaměřil na putování. Ta knížka je zapomenuta, ale Knihobot jí dává druhý život. Nejlepší spot pro výkup, jaký jsme tady dosud měli.
R. H. – Tento nápad by fungoval hrozně hezky pro reklamní spot zaměřený na výkup knížek. Je to přesně to, na co by se měl spot zaměřit. Neobával bych se více zdůraznit začátek – například scénu na půdě nebo ve sklepě, aby se tím lépe prezentoval koncept výkupu knížek.
Robot
Veronika Čižínská a Marek Palounek
T. M. – Skvělý je, že nás tam překvapil ten robot, který narušuje naše očekávání. Práce s robotem je ovšem dvojsečná. Na jedné straně funguje jako symbol, s nímž lze tvořivě pracovat. Na druhé straně ale nemusí úplně sedět ke knihám a knižnímu světu. Pozitivní je, že robot přichází jako jakýsi zachránce, ale je důležité, aby bylo jasné, že hlavním tématem je KNIHA.
R. H. – Je skvělé, že vás robot v tomto spotu rozesmál a zaujal. Vypadá to, že tento prvek přinesl do spotu něco jedinečného a poutavého, co vám udělalo radost. Tato pozitivní reakce je přesně to, čeho tvůrci reklamy často chtějí dosáhnout.
Jak citovat?
Trpkoš, Jan. Studentské spoty: Knihobot. THEIN, Filip, editor. In: Markething [online], 2022. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/studentske-spoty-knihobot