Komunikace
Dá se ještě influencer marketing dělat originálně? Vyzpovídali jsme Aktin x Vilgain influencer marketing specialistku Kláru Machálkovou.
Influencer marketing používá ve své komunikaci mnoho značek. Slevovým kódům a soutěžím se na sociálních sítích jako je Facebook nebo Instagram vyhnete jen těžko. Influencer marketing se ale dá dělat i jinak. Jak? Na to jsme se zeptali Kláry Machálkové, která má pro Aktin x Vilgain již takových spoluprací za opaskem nespočet.
Přeskočme nekonečně omílané otázky typu: Jak vybrat správného influencera a kolik stojí.
Ráda bych se vrátila o krok zpátky. Proč je pro vás v Aktinu vůbec spolupráce s influencery tak
důležitá, a proč jste se rozhodli ji tak hojně využívat?
Těch důvodů je hned několik. Díky influencerům se dostanete do povědomí širších skupin a
jejich komunit, kde mají vybudovanou určitou kredibilitu a důvěru. Preferujeme dlouhodobou
spolupráci a víc než influencery je bereme jako ambasadory značky. Vybíráme si pečlivě
osoby, které jdou ruku v ruce s hodnotami brandu, sdílí stejnou filozofii, neustále se chtějí
posouvat a jsou vzorem pro sebe i své okolí. Díky těmto spolupracím jsme schopni dostat se
do nových cílových skupin, rozšířit naše dosahy, edukovat, být autentičtí, vyprávět příběh
značky a hlavně diverzifikovat content.
IM již nyní používá mnoho značek, lze vůbec ještě dělat influencer marketing
originálně?
Influencer marketing funguje u spousty značek ve velké míře jako sprcha slevových kódů.
V běžné praxi je to tak, že danému produktu tyto značky nasadí vysokou marži, aby pak měli
prostor dělat procentuální slevy, což Čechy, jakožto národ kupónků, slev a bonusových
kartiček vždy zaujme. My nad tím přemýšlíme ale trochu jinak. Snažíme se pomocí
influencerů i našich sítí lidi hlavně edukovat, předávat jim kvalitní informace, učíme je
správně jíst a motivujeme je k pohybu i zdravému životnímu stylu. Proto se více soustředíme
na minimalistické a čisté složení a samotnou kvalitu našich Vilgain produktů. Většina našich
produktů má minimální marži, protože chceme, aby si kvalitu mohl dopřát každý. Tento
přístup má smysl nejen pro nás, ale také pro influencery, kteří ho oceňují a spolupráci s
námi i sami vyhledávají.
Jak velkou volnost mají vaši influenceři ve své tvorbě?
Velkou. Nikomu nedáváme papír s textem, co má přečíst a odprezentovat, aby splnil
podmínky spolupráce. Autenticita je klíč, každý tvůrce je jiný, něčím výjimečný. Nechceme
nikoho v tvorbě omezovat. Naopak se jim s tvorbou snažíme maximálně pomáhat, předávat
tipy, trendy, inovace a společně konzultujeme koncepty. Obecně spolu hodně komunikujeme
a pravidelně se s našimi ambasadory potkáváme. Na posledním společném eventu jsme do
programu zařadili i různé workshopy a přednášky, aby si každý něco nového odnesl a byl
informován o všem, co se děje v zákulisí. Jsme transparentní a jelikož se věnujeme zpravidla dlouhodobým spolupracím, naši ambasadoři mají brand a jeho produkty skvěle
nacítěné. Doporučují jen to, co sami používají a jsou s tím více než spokojeni. Pod vlastní
značkou Vilgain měsíčně představujeme v průměru 50 nových produktů, a taková škála
dává influencerům velké možnosti při výběru produktů k propagaci a hlavně v tvorbě. Prostě
si každý vybere, co mu vyhovuje. Občas ty návrhy jdou i od nás a vzájemně si tak
vypomáháme.
Uvažujete o využívání, nebo již dokonce využíváte, trendu UGC creatorů?
Tvorbu s UGC creatory jsme začali před několika lety, i když tehdy název nebyl ještě tak
zajetý. Jako první jsme začali hledat receptářky, které pro nás fotily a tvořily vlastní recepty
na míru z Vilgain produktů. Postupně jsme spolupráce rozšířili i o influencery, kteří tvořili
obsah přímo pro naše sociální sítě. Často nás kontaktovali lidé s tím, že je baví náš brand a
chtěli by s námi na tvorbě spolupracovat. Dlouhodobě však vyhledáváme UGC creatory i po
vlastní ose v závislosti na tom, jaký obsah zrovna potřebujeme. V současné době máme v
portfoliu asi 15 tvůrců, se kterými nárazově spolupracujeme.
Mohla byste se s našimi čtenáři na závěr podělit o nějakou velmi
povedenou/nepovedenou spolupráci, nějaká zajímavost nebo vtipná story?
Samozřejmě nebudeme nikoho konkrétního jmenovat.
Vtipná byla obecně spolupráce s Mikýřem. Dali jsme si výzvu, že se za 4 měsíce dostane do formy a pokud se mu to povede, vyvineme s ním vlastní produkt. Pokud ne, bude týden pracovat zadarmo u nás ve skladu. No a jemu se to (skoro) povedlo. Vydali jsme společný produkt, u kterého jsme se trochu vzdálili od našeho běžného minimalistického designu, ale chtěli jsme vše maximálně přizpůsobit Martinovi. Pod názvem “Mikýř v prášku” se schovával náš signature syrovátkový protein.
Na spolupráci se můžete podívat zde: https://www.instagram.com/p/CV–CjWlFYm/
Mezi další povedené, a hlavně už mnoholeté spolupráce, patří určitě collab se slovenskou výživářkou a influencerkou Andy Štěchovou, a s českou influencerkou, zakladatelkou projektu JEDUNAVÝKON, Lucií Minářovou. Společně máme za sebou mnoho úspěšných projektů.
Dlouhodobě podporujeme i nadějné atlety, například MMA zápasníka Matěje Peňáze nebo
olympijskou plavkyni Kristýnu Horskou. Nově jsme zahájili spolupráci s hokejisty z HC
Sparta Praha, kteří si Vilgain produkty sami vyžádali. Vyloženě nepovedenou spolupráci
jsme nikdy neměli. Základem je pro nás komunikace, a pokud nám nebo druhé straně
nedává něco výhledově smysl, probereme to společně a domluvíme se na změně. Nikdy
jsem neřešila žádný vyloženě “fuck-up”, na všem se dá domluvit. 🙂
JAK CITOVAT?
ČAPKOVÁ, EMA. Dá se ještě influencer marketing dělat originálně? Vyzpovídali jsme Aktin x Vilgain influencer marketing specialistku Kláru Machálkovou. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/da-se-jeste-influencer-marketing-delat-originalne