Connect with us

Komunikace

Španělští studenti bojují proti vysoké nezaměstnanosti kreativitou

Vysoká nezaměstnanost v kreativních a komunikačních oborech ve Španělsku přináší depresi a nářky. Absolventi vysokých škol se potýkají s obrovskou konkurencí a mnoho z nich ztrácí naději na vysněné zaměstnání. Jsou však mezi nimi i tací, kteří se rozhodli jít na to od lesa. Myslet trochu „out-of-the-box.“

 

Říct to trochu jinak

Jedním takovým studentem je Alexander Padilla Lopez. Stojí před třídou mladých nadějných profesionálů v marketingové komunikaci, kteří však před sebou nemají zrovna pohádkovou budoucnost. Míra nezaměstnanosti vystoupala v letošním roce téměř na 25%, a tak většina absolventů s červeným diplomem utírá stoly v zapadlých kavárnách. Alex je tady však dnes proto, aby na přednášce Kreativita v reklamě ukázal, že existuje i jiná alternativa.

 

Absolvent oboru Reklama a Public Relations na Universitat Autonoma de Barcelona vyjel po magisterském titulu na stáž do Vídně a tento pobyt mu naprosto změnil pohled na to, co se děje doma v rodném Španělsku. Ve Vídni neslyšel žádné naříkání o krizi ani o ekonomické situaci, všechno bylo perfektní. Po příjezdu domů se však vrátil do tvrdé reality – krize byla ve fázi největšího rozvoje a Alex měl pocit, že se snad o ničem jiném už ani nemluví. Chtěl práci a nehodlal se smířit s tím, že konkurence je vysoká a míst málo. Rozhodl se být kreativní, přestat fňukat a ukázat své kvality novým způsobem – natočit video curriculum. „Vytvořil jsem si seznam asi dvanácti společností, u kterých bych rád pracoval a natočil pro každou z nich jedno video. Nemluvil jsem ale o školách, které jsem vystudoval, ani o pracovních zkušenostech. Jednoduše jsem se představil a řekl, proč bych s nimi rád pracoval. Ukázal jsem jim, že jsem přirozený, že tohle jsem já.“ Alex přiložil k videu svoje „obyčejné, nudné cívíčko“ a čekal. Zaznamenal úspěch v podobě mnohých odpovědí. Většina z oslovených společností se s ním totiž chtěla co nejdříve setkat, a to i v případě, že zrovna nenabízely žádné volné pozice. A tak si na jednom z pohovorů Alex vybral svoji první práci – v agentuře zabývající se word-of-mouth, BTTW. Dva roky poté ho oslovil profesor z Universitat Autonoma de Barcelona s nabídkou přednášejícího a dostalo se mu kladné odpovědi. Kromě toho dnes Alex pracuje na volné noze jako Community Manager a Social Media Strategist.

 

Kampaň na sebe sama

Alex je však pouze jeden z mnoha jiných kreativních lidí, kteří se rozhodli bojovat proti konkurenci jinak. Ve svých přednáškách seznamuje studenty s ostatními lidmi s podobným smýšlením, kteří zacházejí až tak daleko, že sami na sebe vytváří marketingové kampaně, reklamy či virální videa. Pojďme se několika z nich nechat inspirovat!

Zaměstnejte mě nebo odejdu!

Jedním z extrémně kreativních příkladů je kampaň Rescata un español, tedy něco jako „Zachraňte jednoho Španěla“. Pablo Pedrido na webové stránce  na 30 dnů nabídl sám sebe na trhu práce. Společnosti mu mohou poslat všelijaké výzvy či úkoly a před “koupí” si ho pořádně prověřit. Pokud ho do třiceti dnů žádná společnost nenajme, Pablo opustí Španělské království a půjde si hledat práci do zahraničí. A země tak přijde o jednoho cenného kreativce. Jediným důvodem této kampaně bylo najít si práci v marketingu a celá kampaň stála a padala na tom, jestli se začne šířit. Její rozpočet byl méně než 30 euro. A kampaň měla úspěch. Pablo Perdido dostal nabídku práce v PR agentuře Globally, S.A. v Madridu a životně důležité poučení, že šílené nápady fungují. Využil svou kreativitu k šíření toho, co potřeboval nejvíc – svého portfolia.

 

Už v tom peču dlouho

Núria Fusté Massana je profesorka s patnáctiletou prací v oboru. Škola, ve které působila, se ale rozhodla zavřít část oborů a profesoři se ocitli na dlažbě.  Núria však není jedna z těch, co by snadno upadli do zoufalství. Vytvořila video, ve kterém naprosto netradičně ukazuje jakými kvalitami disponuje a v čem vyniká. Video dosáhlo na YouTube více než 150 000 shlédnutí a následovaly nabídky práce.

 

ARVE Error: need id and provider

 

Tohle jsem já

Gabriela Ovando byla nejupřímnější. Poskládala jakousi koláž, či moodboard ze všeho, co ji ovlivňuje, prozradila, co má a co nemá ráda, kdo je, kým chce být. Vytvořila své zhmotněné charisma, a i přes to, že profesionálním dovednostem věnuje pouze několik vteřin na konci videa, předvedla sama sebe jako kreativního člověka se spoustu nápadů. Zlatý důl reklamek.

 

ARVE Error: need id and provider

 

El piso aneb Přátelé po španělsku

Projekt , který se nazývá El Piso neboli Byt je nápad copywritera Serge Gonzáleze. O tom, že tento činorodý freelancer měl spoustu volného času a využil ho k natáčení hipsterského online sériálu, mluví v posledních pár měsících v barcelonských barech téměř každý, kdo v kreativním světě něco znamená. Zápletka je přitom velmi okoukaná. Partička mladých lidí bydlí v jednom bytě a prožívá příhody každodenního života. Vše je navíc ze začátku natáčeno na amatérskou kameru a o umělecké kvalitě se moc mluvit nedá. Jenže s přibývajícími zhlédnutími a pozorností publika se kamera i provedení zlepšuje a Gonzáles recykluje všechny své zkušenosti z marketingové komunikace. Zařizuje product placement, domlouvá partnerství, zve před kameru známé alternativní osobnosti barcelonské umělecké scény. Obliba seriálu stoupá a díly přibývají. Po necelém dvouletém snažení se El Piso dostává do tisku a módních časopisů – v Heels Magazinu vychází tisková reklama, v časopise SModa vidíme tváře ze seriálu v sekci módní policie, TimeOut zpovídá přitažlivou herečku a DJku Lauru Put. Celé obsazení dostává nové nabídky na práci, na zajímavé projekty či na rozhovory. Serge González dostává místo v agentuře DoubleYou a vesele plánuje další díly a možná i film. A to všechno díky malému nevinnému nápadu, který se nebál zrealizovat.

 

ARVE Error: need id and provider

 

ARVE Error: need id and provider

 

Curriculum creativo aneb Jak se úspešně sebeprezetovat

Designéři, grafici, marketéři, žurnalisti, pekaři, hudebníci, ajťáci.. ti všichni a mnozí další potřebují propagovat sami sebe kreativně, nově, neokoukaně. Vytvořit pro sebe sama packaging, který ještě nikdo nemá, ukázat benefity produktu nazvaného JÁ, zaujmout vtipným sloganem. Využít komunikační dovednosti získané studiem reklamy a PR se proto absolventům náramně hodí.

 

Jak být nejlepší

Španělští studenti komunikace dřou. Nepřinesou domácí úkol na cáru papíru, položí na stůl lesklou krabici s nápisem smyšlené kreativní agentury či kroužkovanou brožurku s plastovým přebalem. Říkáte si, že se s tím nějak moc piplají a utrácejí zbytečné peníze? To možná ano, ale taky své kreativitě nestaví do cesty žádné překážky. Když něco udělat, tak pořádně. Tohle samozřejmě neplatí plošně, ale rozhodně se tato originalita ve třídách objevuje mnohem častěji než u nás.

Domácí úkol - kreativní zpracování studentky předmětu Kreativita v reklamě

Pochvala za kreativitu španělským studentů bezpochyby patří, ale abychom jen nechválili je nutné zmínit, že krize není jediným negativem vyskytujícím se na Pyrenejském poloostrově. Nejen studenti, ale veškerá španělská populace je vybavena velmi špatnými jazykovými znalostmi. Jejich schopnost mluvit jiným než vlastním jazykem je mizerná, což sev komunikačních oborech ukazuje jako velký problém. Jak se inspirovat prací jiných, jak tvořit pro masové publikum, když neovládám cizí jazyky? Jak čelit obrovské konkurenci? Na celé fakultě komunikace na UAB není jediný předmět v angličtině. Studenti mají velký problém vyjíždět na Erasmus či jiné výměnné pobyty, protože je po nich požadován certifikát z cizího jazyka, který nemají. A ti, co ano, ho dělali napodruhé.

 

Španělsko je v krizi a ve školství se to projevuje extrémně. Osekávají se hodiny, studenti musí pracovat ve větších skupinách, platí každý rok několikrát vyšší školné (například před třemi lety se za rok studia platilo 700 euro, letos už je školné 2500 euro). Přesto je na studentech vidět, že se chtějí učit, že chtějí být úspěšní. A někteří z nich se dokonce vybičují k takovým výkonům jako ty, které jsme si dnes představili. Na krizi je třeba se podívat i z té druhé strany – přes síto projdou jen ti nejlepší.

 

Alex Padilla Lopéz má proto pro všechny studenty i absolventy osobní doporučení:

“Tři nejdůležitější věci jsou: 1. Buďte kreativní, mějte kreativitu jako filozofii. Nestyďte se, prostě to udělejte. Jakmile začneme nápad moc analyzovat, už ho nikdy nezrealizujeme. Mějte šílené nápady. 2. Motivace a entusiasmus jsou základ! 3. Buďte dobrým člověkem, soutěživost je důležitá, ale to nejdůležitější je pracovat v příjemné atmosféře, kde se rodí nápady. Pokud si budete myslet, že jste nejlepší a všichni kolem vás jenom odpad, nakonec budete odpad vy sami. Žijeme sice v době krize, ale pokud máte dobrý nápad, dobře přemýšlíte a jste dobrý člověk, práce si vás vždycky najde.”

 

ARVE Error: need id and provider

 

ZDROJE:

Prezentace na přednášce Creatividad Publicitaria, Universitat Autonoma de Barcelona

http://es.linkedin.com/pub/alexander-padilla-l%C3%B3pez/18/179/874

http://xn--rescataunespaol-brb.com/Index.html

http://25-horas.com/rescatando-a-un-espanol-del-desempleo/

http://socmestre.cat/socpetit/nuria-fuste-massana-fent-galetes/

http://www.linkedin.com/pub/n%C3%BAria-fust%C3%A9-massana/48/b41/88

http://www.financninoviny.cz/zpravy/nezamestnanost-ve-spanelsku-vzrostla-na-rekordnich-24-6-procenta/821735&id_seznam=782

https://www.facebook.com/ElPisodeSergeGonzalez

 

Zdroje obrázků:

http://vi.sualize.us/creativity_takes_jesuisperdu_text_courage_words_creative_picture_hKQ4.html

https://www.facebook.com/Rescataunespanol

https://www.facebook.com/ElPisodeSergeGonzalez?fref=ts

https://www.facebook.com/alexanderpadillalopez?fref=ts

 

 

Jak citovat tento článek?

KUČEROVÁ, Tereza. Španělští studenti bojují proti vysoké nezaměstnanosti kreativitou. Markething [online]. [cit. 2012-28-11]. Dostupné z: http://www.markething.cz/spanelsti-studenti-bojuji-proti-vysoke-nezamestnanosti-kreativitou

Continue Reading

Absolventka oboru MKPR. Zajímá se o nové trendy v reklamě, sociální sítě, fashion marketing, genderové stereotypy a kreativní koncepty. Imponují jí malé nedůležité detaily, životní příběhy a věci s duší.

More in Komunikace

To Top