Komunikace
Ze života sportovců aneb Kdo je králem českého Facebooku
Sociální sítě hýbou světem a nejinak je tomu i v České republice. S přáteli sdílíme svoje zážitky a životy. Stejně jako my chtějí i významní sportovci se svými fanoušky sdílet, co právě dělají a na co myslí. Obyčejní smrtelníci jsou tak vpuštěni do soukromí hvězd a mají možnost nahlédnout pod pokličku sportovní kuchyně.
Sportovní marketing není jen o sponzorování sportu nebo sportovní reklamě, ale také o PR sportovců, které si mnozí z nich, ať už osobně nebo prostřednictvím adminů (manažeři, mediální poradci) tvoří na sociálních sítích. O tom jestli to dělají správně, nevypovídá jen množství fanoušků, ale také jak tito fanoušci na příspěvky reagují, zdali dají like, okomentují nebo sdílejí. Počet těchto lidí je pak uváděn v metrice „Mluví o tom“. Co do počtu interakcí jsou na tom na českém Facebooku nejlépe tenista Tomáš Berdych a hokejista Jaromír Jágr, který do stojatých vod sociálních sítí vtrhnul jako tajfun. Bohužel ale ne všichni vrcholoví sportovci se o svůj profil tak starají nebo do něj aktivně přispívají jako oni. Martina Sáblíková je sice královnou na ledě, ale její facebooková stránka doslova spí. 127 tisíc fanoušků, ale interakce téměř nulová. Není se čemu divit, když poslední příspěvek je ze září a předchozí z dubna. Dalšími spícími Růženkami na facebookovém poli jsou oštěpařka Bára Špotáková nebo běžkyně Zuzana Hejnová.
V čem tkví úspěch?
Přitom mít na Facebooku úspěch není zas tak těžké. Pokud sportovec píše za sebe, stačí být vstřícný, zábavný, mít o fanoušky zájem, odpovídat jim na případné dotazy a sdílet nejčerstvější informace. Tohle a mnohem víc splňují právě Jaromír Jágr s Tomášem Berdychem, ale také tenistka Petra Kvitová, fotbalista Petr Čech, plážové volejbalistky Kristýna Kolocová a Markéta Sluková a profily českého Fed cup a Davis cup týmu. Všichni zmínění sportovci dávají svým fanouškům možnost nahlédnout do zákulisí závodů, tréninků, ale také do svého soukromí. Sdílejí radosti i strasti a není jim cizí pogratulovat soupeřům či jiným úspěšným sportovcům, což je fanouškům opět velmi sympatické.
Nekorunovaný princ Tomáš Berdych
Dlouho byl jedničkou na českém Facebooku tenista Tomáš Berdych. Přestože jeho oficiální profil čítá skoro 24 tisíc fanoušků, tak míra interakce je zhruba 109%, neboť uživatelů, kteří o něm tzv. „mluví“ je necelých 25 a půl tisíce. Důvodů se najde hned několik. Tomáš Berdych píše sám za sebe, dvojjazyčně a především pravidelně. Během sezony sdílel fotografie z turnajů, ze zákulisí, v případě prohraného zápasu gratuloval soupeřům a hlavně zvědavým fanouškům často odpovídal na jejich dotazy. I když má nyní Tomáš Berdych po sezoně, tak profil neuložil k zimnímu spánku, ale vzdává díky svému realizačnímu týmu a zároveň informuje fanoušky o tom, kdy a kde začne jeho další sezóna. Doufejme, že bude stejně tak úspěšná jako ta letošní.
A nekorunovaným králem se stává…
Markethingová rodino, doufáme, že nám dáte za pravdu, když na pomyslný trůn usadíme hokejistu a majitele kladenských Rytířů Jaromíra Jágra. Se svými 107 tisíci fanoušků předstihl i tenistku Petru Kvitovou a i když není míra interakce taková jako u Berdycha, tak nás jeho profil baví. Ke své hokejové rodině, jak své fanoušky na Facebooku nazývá, se chová přátelsky a píše naprosto upřímně. Jeho příspěvky nejsou jen o hokeji, ale také o genetických predispozicích, energii nebo snech. Zajímá se o názor fanoušků, například když chtěl znát jejich mínění o případném nástupu kladenského odchovance Michaela Frolíka v dresu Chomutova proti Kladnu. Většina jeho příspěvků vykouzlí fanouškům úsměch na rtech, kupříkladu když si chtěl vystřelit ze sázkové kanceláře Fortuna a začal proti ní kout pikle se svými fanoušky v jednom ze svých tzv. podrazů nebo když představil své dvě nové chlupaté přítelkyně. Zároveň jeho tréninková videa se stala hitem jak na internetu, tak v televizi. V současnosti se stoprocentně jedná o jeden z nejpopulárnějších profilů na Facebooku a také o nejvíce se rozrůstající co do počtu fanoušků.
Závěrem chceme říci, že není důležité mít někoho, kdo píše za daného sportovce, aby vůbec nějaká aktivita existovala, ale aby se sportovec projevoval sám. Všichni sportovci v případě viditelnějšího úspěchu se stávají veřejnými osobnostmi, a tak by ke svému profilu měli přistupovat jako běžní uživatelé, jen svým fanouškům dát možnost nahlédnout do soukromí profesionálního sportovce. Doufejme, že se všichni facebookoví spáči probudí a začnou své profily živit.
Děkuji Janče Dudrové za pomoc ve chvíli nouze.
Jak citovat tento článek?
KARASOVÁ, Kamila. Ze života sportovců aneb kdo je králem českého Facebooku. Markething [online]. 29. listopadu 2012 [cit. 2012-11-29]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/ze-zivota-sportovcu-aneb-kdo-je-kralem-ceskeho-facebooku.