Komunikace
Soukromí za Barbie! Rizika virálního marketingu v éře blockbusterů
Marketingové týmy filmových produkcí se stále víc předhánějí v tom, jak oslovit diváky po celém světě. Jednu z nejrozsáhlejších komunikačních kampaní tento rok představil blockbuster Barbie, jehož propagace zahrnovala vše od vlastní řady růžových Crocs, přes Dream House s bazénem až po digitální nástroje a strojové učení. Ale právě AI nástroje, které využívají miliony lidí, mohou sloužit k nelegálnímu sběru dat uživatelů.
V dnešní době se stále častěji setkáváme s nevyzpytatelností virálních marketingových kampaní. Na jedné straně mohou přinést obrovský úspěch a popularitu, jak ukazuje příklad AI selfie generátoru Barbie, na druhé straně mohou představovat značné bezpečnostní riziko.
Originální AI selfie generátor Barbie
Originální AI generátor Barbie byl vytvořen ve spolupráci mezi aplikací pro úpravu fotografií PhotoRoom a Warner Bros. Pomocí tohoto nástroje si díky automatickému oříznutí fotografie můžete vygenerovat vlastní profilovou fotku ve stylu plakátu filmu. Marketingovému týmu růžového blockbusteru se tak povedl skvělý komunikační počin a dokázali přimět 13 milion lidí (včetně celebrit) k tomu, aby svoji podobu propojili s hlavními postavami filmu a navíc svoji novou Barbie identitu sdíleli se svými přáteli.
Jak si přejete platit? Svými osobními údaji
Na této “Barbie-mánii” však parazitují i neautorizované aplikace, které rozhodně nerespektují soukromí svých uživatelů a představují značná bezpečnostní rizika. Mezi tyto aplikace patří bairbie.me, které umožňují uživatelům změnit svůj vzhled tak, aby připomínali Barbie nebo Kena.
Když uživatelé přijmou zásady ochrany osobních údajů barbieselfie.ai, poskytnou přístup ke své kameře na smartphonu, historii plateb, historii GPS polohy i aktivitám na sociálních sítích. U aplikace BaiRBIE.me provozovatel navíc dostane vaši fotku spojenou přímo s e-mailovou adresou, na kterou vám výsledný obrázek pošle. Důležité je také doplnit, že tato aplikace neuvádí, k jakým účelům bude vaše údaje využívat a také nesplňuje Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), což představuje významná rizika pro bezpečnost takto ukládaných dat. Navíc jak ukazuje náš článek, AI generátory profilovek nejsou prvním bezpečnostním rizikem, které je se značkou Barbie spojováno.
Dělají to všichni, tak v čem by mohl být problém
Takto získávané údaje jsou dále zpracovávány a přeprodávány třetím stranám. Vznikají tak datové soubory, které tvoří až 650 000 různých segmentů publika, které se používají ke kategorizaci miliard lidí. Tyto segmenty mohou zahrnovat demografické údaje, zájmy, spotřebitelské chování, osobnostní rysy i zdravotní údaje. O možných rizicích informovalo také Velitelství Informačních a Kybernetických sil.
Poslední rok žijeme ve světě, který pomalu začíná objevovat fascinující schopnosti generativní umělé inteligence při tvorbě textů i obrazu. Neměli bychom však zapomínat, že strojové učení nás prostřednictvím reklamních systémů a doporučovacích algoritmů ovlivňuje již delší dobu.
V kontextu virálního marketingu a AI generováného obsahu, jak ukazuje případ Barbie, je důležité si uvědomit, že mnoho digitálních platforem a nástrojů, které každodenně využíváme, pracuje na základě analýzy našich údajů. Ačkoli sociální psycholožka Shoshana Zuboff tuto situaci nazývá Kapitalismem dohledu, neměli bychom zapomínat na pozitivní stránky umělé inteligence. Místo pejorativního strachu z umělé inteligence bychom měli věnovat pozornost jejímu zodpovědnému vývoji a využití, abychom maximalizovali její potenciál a minimalizovali rizika, která přináší.
Jak citovat
RICHTER, Martin. Soukromí za Barbie! Rizika virálního marketingu v éře blockbusterů. HÁJKOVÁ, Karolína, editor. In: Markething [online], 2023. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/soukromi-za-barbie-rizika-viralniho-marketingu-v-ere-blockbusteru
Zdroje
https://www.facebook.com/photo?fbid=667272852104255&set=a.459387569559452
https://www.marketingdive.com/news/barbie-ai-selfie-generator-13m-users/689191/
https://dataconomy.com/2023/08/05/tiktok-barbie-me-trend-bairbie-me-ai-ken/