Connect with us

Komunikace

Šerednost prodává: dejme šanci ošklivým potravinám

Moc malé, málo oranžové, divně kulaté, špatně tvarované – to všechno jsou absurdní argumenty, kvůli kterým se ročně nedostanou do regálů tuny potravin. Na jedné straně jsou normy na vzhled dané EU, na straně druhé je spotřebitel, který netradiční barvy a tvary potravin přisuzuje horší chuti a nedá jim šanci. Tohle vnímání spotřebiteli by se však mohlo změnit.

Že krása prodává, je v marketingu všeobecně známé. Tento fakt se netýká jen lidí, ale také potravin, u kterých stačí malá odchylka od normálu, aby je spotřebitel odmítl. Proto je také v regálu není možné najít, obchodní řetězce je raději ani nenabízí. Co když se ale těmto esteticky nevyhovujícím kusům dostane zvláštní pozornosti a nabídnou se zákazníkům vtipnou formou?

Strašně ošklivý, ale stejně tak dobrý

Francouzský obchodní řetězec Intermarché přišel v březnu 2014 s inovativním nápadem vytvořit ve svých regálech speciální místo ošklivému ovoci a zelenině. Ošklivý pomeranč, ošklivá brambora, ošklivé jablko – to jsou oficiální názvy potravin, které se prodávají pod claimem „Jsem ošklivý, ale stejně tak dobrý a o 30 % levnější“. Zákazník si tak může sám vybrat, jestli sáhne po perfektně tvarované mrkvi, nebo si vybere mrkev dvounohou a deformovanou, která je levnější a chutná úplně stejně. Výsledek po roce na trhu? 10 000 tun prodaných nehezkých kusů, které by se jinak vyhodily.

FRUITS_LEGUMES_MOCHES_INTER

Na vizuálech reprezentovaly opravdu výstavně ošklivé kusy.

Celá kampaň byla navíc nízkorozpočtová a vyšla Intermarché na pouhé 3000 euro, kterými pokryli tvorbu vizuálů a komunikaci v médiích. To je na celonárodní kampaň ve Francii téměř zanedbatelná částka. A protože celý koncept funguje, v prosinci uvádí řetězec na trh „Ošklivé sušenky“ – sušenky podivných tvarů vytvořené chybou při výrobě a kusy polámané během přepravy – které chutnají úplně stejně, a přesto se dodnes vyhazovaly. Nyní dostanou druhou šanci spatřit světlo lidských žaludků, opět s nižší cenou.

Apres-les-fruits-et-legumes-moches-les-biscuits-moches

“Nejsem krásná, ale i já mám srdce!” I přes název “Ošklivé sušenky” působí obal rozhodně lákavě.

Rozbité držky zaplavují Evropu i Spojené státy

Úspěšný koncept vznikal ve spolupráci s tehdy vznikající francouzskou značkou „Les gueules cassées“, tedy v překladu „Rozbité držky“. Intermarché byl testovacím řetězcem, jestli má nápad u spotřebitelů šanci, a nyní mají její zakladatelé vizi snížit plýtvání potravinami napříč všemi možnými kategoriemi a hlavně v dalších obchodních řetězcích. Francouzi se tak pomalu učí, že pod vtipným logem vysmátého jablka s jediným zbývajícím zubem najdou levnější potraviny. Ty buď nevyhovují normám, nebo jim brzy vyprší trvanlivost, což nic nemění na jejich chuti.

Image-Titre-1024x618

40 % z vyrobených potravin se nezkonzumuje. To se s rokem 2015 mění a přichází nové značky, které bojují s plýtváním.

Díky úspěšné crowdfundingové kampani na webu KissKissBankBank byly v letošním roce pod touto značkou uvedeny na trh Ošklivé camemberty a Ošklivé cereálie. A u dvou produktů autoři projektu rozhodně neskončí.

gueules-3

Že je obsah všech misek vyhovující? Omyl, cereálie v levém rohu nevyhovují tvarem a měly by se vyhodit. Právě ty jsou nyní obsahem cereálií “Les gueules cassées”.

Značka Rozbitých držtiček zaujala celý svět a povedený koncept se v následujících měsících bude uváděn na trh v dalších 21 zemích, mezi které patří například Spojené státy, Španělsko a Německo.

A co na to Česká republika?

Ve Velké Británii měl s vytvořením povědomí o plýtvání potravinami velký úspěch Jamie Oliver a téma se otevírá už pár let i v Česku. Stále je o něm však slyšet málo. Největšími aktivitami byly Hostina pro tisíc pořádaná v roce 2013 a letošní zářijová Křivá polévka – obě aktivity měla na svědomí iniciativa Zachraň jídlo. Její vizí je společnost, která s jídlem nakládá odpovědně.

Největší bariérou však zůstává fakt, že Češi o tom, že se nevyhovující potraviny vyhodí a veřejně ani nenabízí, často neví. Možným řešením pro český trh tak zůstává francouzský koncept Rozbitých držtiček – mohl by fungovat i u nás? Za mě rozhodně ano. Zbytečné plýtvání potravinami nemůže být nikomu lhostejné. Navíc, cenová citlivost je u průměrného českého spotřebitele znát, zejména pak u potravin. Pokud nižší cena nesnižuje kvalitu a Češi si zvyknou nesoudit jídlo podle vzhledu, věřím, že má podobný koncept v Česku velký potenciál.

Jak citovat tento článek?

MARKOVÁ, Daniela. Šerednost prodává: dejme šanci ošklivým potravinám. ROMAŇÁK, Adam editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/serednost-prodava-dejme-sanci-osklivym-potravinam

Zdroje

http://www.kisskissbankbank.com/les-gueules-cassees

http://www.rtl.fr/actu/economie/gros-succes-des-fruits-et-legumes-moches-apres-un-an-d-existence-7778640797

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/11321726/Wonky-fruit-and-veg-how-much-do-we-really-waste.html

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/11131994/Ugly-fruit-and-vegetables-prove-a-hit-in-France.html

http://www.challenges.fr/entreprise/grande-conso/20151008.CHA0281/apres-les-fruits-et-legumes-intermarche-lance-les-biscuits-moches.html

http://www.challenges.fr/entreprise/20150608.CHA6628/comment-la-grande-distribution-lutte-contre-le-gaspillage-alimentaire.html

http://www.strategies.fr/actualites/diaporamas/236893W/intermarche-et-marcel-laureats-du-grand-prix-strategies-de-la-publicite.html

Zdroj náhledového obrázku: http://s2.lemde.fr/image/2015/10/12/534×0/4788068_6_c69e_2015-03-13-75c6315-22529-16pxfap_f78bddf1d31d637e6fe768620ff8a365.jpg

Continue Reading

Studentka 3. ročníku Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. Zajímá se FMCG a digitál, neziskové projekty a marketing ve Francii.

More in Komunikace

To Top