Marketing
Mléko v sáčku a Becherovka z Tuzexu: Vítejte v roce 2015
Retro je výraz, který není nikomu neznámý. Když ho čteme nebo slyšíme, vybaví se nám móda, filmy, hudba a v neposlední řadě různé obaly výrobků a marketingové kampaně. Na ty u nás sází čím dál více značek.
Jak bylo možné zaznamenat, tento týden je již druhý za posledních pár měsíců, kdy máme možnost pořídit si mléko v sáčku, mýdlo s jelenem, Vitacit a mnoho výrobků v původních obalech a někdy i s původní recepturou. Řeč je samozřejmě o marketingové akci diskontů Lidl. Stejná kampaň vyvolala před prázdninami téměř mánii, a přestože řetězec nezveřejnil informace o návštěvnosti, dá se předpokládat, že byla akce velmi úspěšná. Mnoho výrobků bylo vyprodáno po prvních dnech. Akce je opakována a pro tento týden rozšířil Lidl svou dobovou nabídku na 70 produktů.
Lidl ale není zdaleka jediný, kdo se vrací k dobám minulým. Zářným příkladem úspěšného retra je obnovení značky Kofola, u které už si mnoho z nás ani nevybaví, že na trhu dlouho dobu chyběla. A co se chystá dál?
Není toho vůbec málo…
Na vzrůstající oblíbenost retro vlny už vsadily například pudinky Amylon, jogurty Hollandia, česká značka PE-PO a mnoho dalších. Od 22. října si také můžeme koupit unikátní půllitrovou láhev Becherovky Original s modročervenou, tzv. exportní tuzexovou etiketou. Celá edice bude dostupná pouze v řetězcích Kaufland, a to v omezeném množství. Bohuslav Pich, výrobní manažer a strážce tajné receptury Becherovky Original řekl: „Mezi lidmi dodnes přetrvává mýtus o tom, že Becherovka prodávaná v Tuzexu byla kvalitnější než ta běžně dostupná.“ Nepochybně se pro ni tedy krom mladších příznivců onoho likéru vydá mnoho pamětníků a sběratelů. Pro Becherovku nejsou retro kampaně novinkou. K jedné z předešlých se pro Markething.cz vyjádřil Brand Manager firmy Filip Větrovský:
„Poslední retro kampaň byla k oslavě 200 let od vzniku Becherovky v roce 1807, tzn. v roce 2007. Právě to byl i jeden z důvodů proč tato kampaň běžela. Mezi další, důležitější důvody patřilo připomenutí kvality a tradice Becherovky a emocí, které prostupují se značkou časem a jsou tím hlavním kořením Becherovky. Cílem bylo motivovat spotřebitele k opakované koupi. Firma očekávala zvýšení prodejů a povědomí o značce, což bylo splněno.“
Podobné akce tedy apelují na tradici a výjimečnost a spoléhají na vyvolání jakési nostalgie. Nutno podotknout, že se jim docela daří, protože co si budeme povídat – „to mléko v sáčku, které nám cestou domů stejně nejspíš praskne“, si nekupujeme kvůli praktické a pohodlné manipulaci, ale proto, že jak jsem vyslechla postávajíc u regálů, nám „připomíná starý dobrý časy“, nebo prostě proto, že „je to roztomile ulítlý“.
Riskantnější podnik představuje obnovování značek. Mezi odkazem a navázáním na tradici je velký rozdíl. Výše zmíněné Kofole se to výborně podařilo a nebyla jediná, ale sázkou na jistotu se tato snaha rozhodně nazvat nedá. Přesto se o to některé značky a jejich vlastníci snaží. Před nedávnem vyjelo ze vzpomínek především na zahraniční trh kolo Favorit rovnou ve třech modelech. Nově vzkříšená kola se částečně drží designu a vzhledem k ceně zůstává i jejich exkluzivita. V současné době se také mluví o návratu jedné z našich největších retro legend, kterou je Tuzex.
V původním Tuzexu – a všichni to z vyprávění dobře známe – se v dobách československého socialismu dalo za tzv. bony nakoupit zejména západní zboží, o kterém se mohlo běžným prodejnám jenom zdát. Ten ale zkrachoval v roce 1998. Práva značky odkoupil v roce 2014 podnikatel Otto Fiamin, a co s ní plánuje, není ještě úplně jasné. Tvrdí ale, že to bude ojedinělý a originální koncept založený na moderních technologiích, internetových stránkách a mobilních aplikacích. Fiamin vyjádřil naději, že značka vzbudí v lidech vzpomínky a loajalitu. Jak se jí to ale může povést, když kromě názvu a loga ze vzpomínaného Tuzexu vlastně nic nezůstane? Jde tedy jen o snahu využít známého jména a rozšířit cílovou skupinu o lidi, kteří neuslyší na moderní způsoby prodeje, ale na jméno? To budeme možná moci posoudit už do konce letošního roku, kdy má projekt odstartovat.
Trend retro je u nás v plném proudu a nezbývá než počkat, který produkt se nás příště pokusí vrátit do vzpomínek. Někdy jde o vcelku milé reklamy a hezké kousky do sbírek vzniklé k oslavným příležitostem, díky kterým si svou oblíbenou limonádu vychutnáme z lahve s rozdílnou etiketou. Nabízí se ale otázka, jestli jde vždy o připomínku tradice a pokus navázat vztah se zákazníkem, nebo jestli prostě někdy nedochází originální nápady.
Můžeme o tom všem popřemýšlet, až příště nasedneme na svého Favorita a se síťovkou v kapse zajedeme do výdejny Tuzexu vyzvednout svůj nákup, objednaný přes internet, samozřejmě.
Jak citovat tento článek?
Urychová, Charlene. Mléko v sáčku a Becherovka z Tuzexu: Vítejte v roce 2015. Sýkora Ondřej, editor. In: Markething [online], 2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/mleko-v-sacku-a-becherovka-z-tuzexu-vitejte-v-roce-2015
Zdroje
http://www.barovenoviny.cz/becherovka-original-v-limitovane-retro-edici-miri-na-cesky-trh/
http://www.marketingovenoviny.cz/na-cesky-trh-prichazi-limitovana-edice-retro-becherovky/
http://www.omediach.com/marketing/item/7599-znacka-tuzex-sa-vracia
http://ekonomika.idnes.cz/retro-znackam-se-dari-05r-/ekonomika.aspx?c=A150427_101654_ekonomika_fih
Zdroje obrázků
Zdroj náhledového obrázku: http://byznys.lidovky.cz/pod-retro-fazonou-nove-vyrobky-puvodni-receptura-by-dnes-neprosla-rika-lidl-1vx-/moje-penize.aspx?c=A151019_143244_moje-penize_sk
http://www.kupi.cz/letak/lidl-letak-retro-tyden
http://www.barovenoviny.cz/becherovka-original-v-limitovane-retro-edici-miri-na-cesky-trh/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tuzex#/media/File:Tuzex_-_logo.svg