Komunikace
S úspěšnými o úspěchu: Konference Sliby chyby
Málokde se slibuje tolik jako v marketingu, který sice může pomoci k úspěchu, ale úspěch samotný rozhodně nezaručuje. 7. října se v Praze pod taktovkou Marketingového institutu konal již 4. ročník Marketing Fringe Konference, letos s podtitulem Sliby chyby. Společným tématem bylo právě hledání oné esence úspěchu.
Ačkoli den konference byl jedním z typických sychravých dní, kdy člověk odmítá opustit vyhřátou postel, touha tweetovat, instagramovat a popsat celé bloky poznámkami byla silnější než my, a tak jsme plni očekávaní před devátou ranní vcházeli do prostor konání konference v Art and event gallery Černá labuť. Téměř hmatatelný zájem a nadšení návštěvníků konference byl, v porovnání s davem zachmuřených lidí venku, povznášející. Samotný program konference byl rozdělen do tří bloků s názvy: Správní lidé, Správný čas a nakonec Správné místo a správný nápad.
Správní lidé
Start byl skutečně velkolepý, prvním spíkrem byla totiž Karla D. Stephens-Tolstoy, exCEO společnosti Oskar, za jejímž legendárním úspěchem v Česku stála právě tato žena. Karla ve svém sebevědomém, ale přívětivém projevu přišla s myšlenkou, že klíčem k úspěchu jsou lidé, a že pro správného lídra by měli být prioritou číslo jedna jeho zaměstnanci. Každý zaměstnanec je totiž nositelem brandu, a tak je správné a žádoucí, aby zaměstnanci znali strategii firmy. O zákulisí Oskaru za jejího působení jsme se dozvěděli, že v oněch dobách pořádali pro zaměstnance teambuildingové párty i za půl milionu korun. Každá taková akce prý ale měla svou message. Úplně se tedy nedivíme, že z průzkumu mezi bývalými zaměstnanci Oskaru vyplynulo, že 94 % z nich má na Oskar pozitivní vzpomínky.
“Zaměstnanci tvoří základ vašeho podnikání a mají sílu váš byznys posunout na novou úroveň, pouze o tom sami nevědí.” Karla D. Stephens-Tolstoy
Dalším vystupujícím byl Jakub Strnad, předseda představenstva české odnože pojišťovny Allianz. Ten popsal, jak se mu podařilo přetransformovat nepříliš úspěšnou pobočku světové pojišťovny do inovativní a nejrychleji rostoucí pojišťovací společnosti na českém trhu. Podle Strnada jsou také klíčoví zaměstnanci, před které se on sám snaží pokládat nejrůznější výzvy. Nejvýznamnějším předpokladem úspěchu je dle něj ale upřímnost, která je základem kvalitního feedbacku.
Jakub Strnad ze společnosti @Allianz : Když děláte brainstorming s týmem lidí s IQ 120, výstup bude vypadat jako práce od člověka s IQ 90.
— Markething.cz (@Markethingcz) 7. Říjen 2015
Správný čas a správné místo
Po svižném coffee breaku jsme vpluli do druhého bloku konference, kde se řečníci vyjadřovali k tomu, zda existuje nějaký ideální čas a místo pro podnikání. Jakub Petřina, marketingový ředitel Air Bank, zmínil hned jako první předpoklad úspěchu právě timing. Dále mluvil o tom, v čem je Air Bank výjimečná, kde nás zaujalo především to, že se Air Bank striktně drží svého claimu , na což ostatní firmy často zapomínají. A tak v souladu se známým “I banku můžete mít rádi.” vyměnila Air Bank zbytečné zákazy za povolení. Ve stejném bloku vystoupil i jeden z nejúspěšnějších českých podnikatelů současnosti, zakladatel slevomat.cz, rohlik.cz nebo damejidlo.cz, Tomáš Čupr. Čupr přišel s tvrzením, že k úspěchu není třeba vhodného času, protože užitný, dobře provedený nápad má šanci uspět kdykoli, a že důležité je kolem vašeho projektu udělat správný “humbuk”.
“Lidé nevědí, co chtějí. Pravda je jednoduchá – vy si můžete vytvářet trendy.” Tomáš Čupr
Přes to, že jsme z projevů vystupujících byli už tak dost okouzleni, dostali jsme i nálož pravé magie. Třetím řečníkem byla totiž paní Marcela Košanová, profesionální čarodějka a kartářka, která se na problematiku správného místa a času podívala trochu jiným pohledem, a dodala konferenci širší rozměr.
Správný nápad
Poslední část konference patřila úvahám o správném nápadu. Michal Froněk, spoluzakladatel úspěšného designérského studia Olgoj Chorchoj, ve své prezentaci na konkrétních klientech a produktech popsal jejich předcházející tvůrčí proces. Z marketingového hlediska nás zaujal produkt Pilsner Vorldwide Goblet, kdy studio Olgoj Chorchoj dostalo zakázku vyrobit světový pohár na plzeňské pivo. Studio muselo vytvořit několik optimalizovaných verzí pro konkrétní národy, ale především se postarat o to, aby pohár nepostrádal příběh. Následně promluvil Petr Václavek, reklamní inovátor a světoběžník, jenž se zaměřil na to, co dělá opravdového vizionáře, který přináší nové nápady. Správný vizionář podle něj vidí, co je ostatním neviditelné a nebojí se přinášet dosud neznámou realitu. Konferenci uzavřel svým vystoupením Martin Pejša, zakladatel společnosti CreativeDock s.r.o. a bývalý obchodní ředitel Vodafone. Jeho společnost dala vzniknout řadě projektů, mezi nimiž je i portál zonky.cz, kde lidé mohou půjčit peníze druhým na základě jejich příběhů. K nápadu vytvoření tohoto projektu přispělo nehostinné prostředí na českém trhu s finančními půjčkami.
Petr Václavek: “Vizionář přináší neznámou realitu a ujíždí na LSD. Politici v Evropském parlamentu jedou na kokainu.” — Markething.cz (@Markethingcz) 7. Říjen 2015
Ačkoli příběhy všech vystupujících byly různé, zdálo se nám, že je všechny přeci jen něco spojuje. Nakonec jsme došli k tomu, že to jsou především tři atributy, které, podle nás, pomohly těmto lidem k úspěchu. Jsou to: uvědomování si širších souvislostí, obklopování se přínosnými lidmi a odvaha přijít s něčím nevídaným. A přeci jen možná trochu toho pověstného štěstíčka.