Connect with us

Komunikace

Cole Mercer ze SoundCloud: Uživatelům musíte neustále dělat radost

Cole Mercer je Senior Product Manager ve společnosti SoundCloud. Tu znají hlavně hudební nadšenci, neboť se jedná o sociální médium, které propojuje umělce s fanoušky a umožňuje nezávislým hudebníkům prorazit. Na zářijové konferenci o webech a businessu WebExpo jsme si Colea odchytli a zeptali se ho, jak to funguje v globálně úspěšné společnosti. A možná vás překvapí, že „kdybyste používali data pořád, tak neuděláte nikdy nic.“

Je SoundCloud spíše místo pro hudební produkci a pro muzikanty nebo pro posluchače hudby?

Nemůžu říct, že je pro jedny nebo druhé, ale chceme tu být pro obě skupiny rovnoměrně. Ale je pravda, že SoundCloud začínal jako společnost „pro tvůrce“. Bylo to specificky pro lidi, kteří tvořili hudbu. Smysl byl vlastně jen v tom uploadnout svojí práci online a mít možnost ji poslat dál prostřednictvím jednoho linku. Nebylo tu něco jako homepage s populárními nahrávkami, ale celé to bylo něco jako Dropbox pro hudbu. Postupně tam začala být hudba tak dobrá, že lidé začali přicházet nejen hudbu uploadovat, ale i poslouchat. V průběhu času jsme se tedy posouvali od hudebních tvůrců k jejich posluchačům. Pořád se však snažíme udržet krok s hudebníky, to je jádro naší platformy – dát tvůrcům to, co potřebují.

SoundCloud je švédská společnost sídlící v Berlíně. Rovnou tedy začala jako mezinárodní společnost, ale jaká byla cesta ke skutečně globálnímu trhu?

K tomuhle asi není jedna jednoduchá odpověď. Celé je to vlastně o internetu, ne? Jedna věc je jistá – Berlín je centrum velmi originální elektronické hudby a hudby obecně, takže to hodně pomohlo. Zakladatelé a tehdejší zaměstnanci prvních pár let strávili hodně času s berlínskými tvůrci a hudební scénou. Snažili se všechny zapojit. A samozřejmě na druhé straně byli jejich fanoušci, kteří vždy hledají nové a lepší nahrávky a ti byli z mnoha různých zemí. Náš největší trh je sice nyní v rámci posluchačů Amerika, ale nezačalo to tam.

Cole Mercer na konferenci WebExpo 2015

Cole Mercer na konferenci WebExpo 2015 (Zdroj: Facebookový profil WebExpo2015)

SoundCloud vznikal v době kdy YouTube a MySpace už byly opravdu velké servery a svým způsobem ve velmi podobném businessu. Co udělalo SoundCloud tak velkým a úspěšným, když už tu byli jiní?

Už v počátečních dnech SoundCloudu jsme měli nejlepší nástroje pro tvůrce. Jako umělec jste předtím mohl hudbu jen uploadnout, třeba v případě MySpace, ale na SoundCloud si to lidé mohou poslechnout, okomentovat to nebo napsat přímo hudebníkovi. Tvůrci si mohou prohlížet statistiky o tom jaká města a v jakých a časech je poslouchají, dále kolik nových poslechů denně mají a podobně. Taky bylo vždy hodně jednoduché podělit se o konkrétní skladbu, stačilo jen poslat odkaz. Všechny tyto věci zapříčinily to, že tvůrci chtěli dávat svoji tvorbu na SoundCloud více než na jiné servery. A to ve výsledku přivedlo i posluchače, kteří chtějí nejlepší obsah. Je to vlastně podobné jako YouTube, kde bylo poprvé tak jednoduché nahrát na web video – lidé, co točí videa, tam jdou a lidé, co chtějí koukat na videa, za nimi přijdou.

V případě SoundCloud asi hrála roli i kvalita zvuku.

Ano, ale máme taky další vychytávky, které nikdo nemá – jako waveform, kde lze zvolit přímo oblíbenou část skladby díky vizuálnímu vyjádření vlnových délek. Můžete tak přímo vidět, kde je vaše oblíbená část. Pořád je to hodně velká věc a lidé to milují. Ještě bych dodal, že lidé chodí na SoundCloud kvůli hudbě, ale zůstávají díky komunitě. Mohou komentovat, povídat si, sledovat ostatní uživatele. To nelze tak dobře dělat na jiných stránkách.

SoundCloud získal milion uživatelů za dva roky. Bylo to tedy díky hodně specifickému zaměření na hudební komunitu a začínající umělce?

Vážně? To jsem ani nevěděl. Slyšel jsem historky od zakladatelů a dřívějších zaměstnanců. Nemyslím si, že takový nárůst čekali. Velice rychle se to stalo opravdu populárním. Oni čekali, že to bude úspěšné, ale najednou to jakoby bláznivě vylítlo. Ale to je vlastně jedna z podstat hudby a internetu. Věci se mohou stát virálními.

Zmiňoval jste různé statistiky. Četl jsem, že data hrají velkou roli, nejen při tvorbě produktů jako jsou webové stránky, ale také přímo v tvorbě a produkci hudby. Podle dat lze odhadnout, co se lidem bude líbit a pak hudbu vytvořit na míru určitým skupinám. Je to pravda?

Určitě, umělci používají data, když plánují své turné a koncerty. Ale i u dalších věcí. To je skvělý příklad toho, jak jsou data užitečná. Vidíte například, že jedna písnička je velmi oblíbená v určité oblasti. Pokud jste hudebník a děláte směsici více žánrů, tak si můžete zjistit, jaká skladba bude mít největší odezvu v dané oblasti.

Jak SoundCloud využívají velké nahrávací společnosti? Snaží se využít data, která máte?

Každý, kdo uploadne něco na SoundCloud vidí data k té nahrávce, takže i labely. Dále ale víme, že k nám hodně chodí skauti velkých nahrávacích společností, protože SoundCloud je místo, kde lze najít nové hity a interprety. Stejně jako nalezli Justina Biebera na YouTube, začalo hodně umělců na SoundCloud. Stali se zde populárními, díky tomu je objevili a napsali mu: „Hele nechtěl bys vlastní turné a podepsat smlouvu?“ Stává se to opravdu často.

Když už jsme se dostali k využití dat. Vy určitě také všechny novinky hodně testujete, než něco vypustíte.

Testujeme opravdu hodně. Zkoumáme různé metriky, ale taky si zveme lidi k testování novinek, děláme výzkumy. Věci prochází beta-testováním…

Pokud tedy přemýšlíte nad novými prvky, určitě hodně využíváte všechna možná data. Ale občas prostě musíte být více inovativní než data samotná a vymýšlet zcela nové věci. Jak k tomu přistupujete?

Data jsou určité obrovská součást vývoje, ale občas tu jsou opravdu věci, které prostě musíte udělat, protože víte, že to tak je zkrátka správné. Někdy máte například nový produkt, který ovlivní i další jednotlivosti, které jsou s ním provázané a dočasně to negativně ovlivní jejich použití. Ta změna uživatele jakoby vystraší, ale časem si na to zvyknou a začnou to znovu používat. V těchto chvílích se nemůžete spolehnout pouze na data. Někdy uživatelské testování dává smysl a vezmete si reálné lidi do kanceláře a ukazujete jim, jak by to mohlo vypadat, a sledujete, jestli se jim to líbí, i když je to jiné. To je opravdu důležité. Kdybyste ale používali data pořád, tak neuděláte nikdy nic. Data vás vždy dostanou do bodu, kde řeknou, že by tohle mohlo vlastně snížit tamto, pokud to uděláte. Ale vy to někdy prostě musíte udělat navzdory tomu.

Co je podle vás klíčové v přilákání nových a udržení stálých uživatelů?

Podle mě je důležité k přilákání nových uživatelů, využít stávající uživatele a co nejvíce jim ulehčit objevování a sdílení obsahu, který se jim líbí. Zároveň je klíčové co nejvíce usnadnit samotné objevení stránky pro nového uživatele. Z toho důvodu máme hodně možností, jak sdílet nebo vložit skladbu na vlastní web. Takže hudební blogy mohou sdílet nahrávky, které si další lidé jednoduše poslechnou. Ti si pak řeknou, že by toho chtěli více a založí si účet. Klíčem k tomu dostat uživatele zpátky je to, aby jejich první zkušenost se stránkou byla opravdu dobrá a aby se měli k čemu vracet. Takže musí hned objevit hudbu, kterou si opravdu užijí. Musíte je neustále těšit novými a novými písničkami. Oni se pak budou vracet. Jakmile je obsah nudný a nemají se k čemu vracet, tak se prostě znovu neukáží.

Závěrem, existuje nějaký současný umělec, který se stal slavným díky SoundCloud?

Je tu jeden, který se stává opravdu populárním právě teď – DJ Vanic. Začal jsem ho sledovat, když byl opravdu malý v rámci SoundCloud a teď už má smlouvu u nahrávací společnosti. Dále Dillon Francis, to je DJ hrající elektro, nebo Major Lazer, který spolupracuje i se Skrillexem. I rapper Drake ve svých začátcích hodně pracoval se SoundCloud. Ale pro mě je jeden z největších úspěchů u nás kluk jménem FettyWap. Co je opravdu vtipné, je to, že on nepočítal s tím, že bude úspěšný – jeho uživatelské jméno je hrozně komplikované: FattyWap1738. Stal se ale známým tak rychle, že si ho ani nestihl změnit jen na jednoduché FettyWap. Jeden z jeho mixů má teď 102 milionů poslechů a 1,4 milionů liků. A to je jen jedna písnička, další jsou také v milionech. Takže se z něho stalo opravdu velké jméno a to dělá hudbu teprve asi rok a půl.

Nedokážu si představit, že se ráno vzbudím a vidím, že něco, co jsem vytvořil, má takový úspěch…

Na našem firemním blogu máme hodně takových příběhů. Vím o jedné slečně, která se opravdu doslova vzbudila a viděla, že její nahrávka má desítky tisíc poslechů. Ukázalo se, že ji našel nějaký blog a postnul její nahrávku. Poté dostala nahrávací smlouvu a celý její život se tím změnil. Jsou to vlastně lidé, kteří by jinak možná vůbec neměli podobnou šanci. Nebo by to bylo velmi pomalé, jelikož by své nahrávky posílali do nahrávacích společností, jestli se jim to nelíbí. Ale lidé z těchto společností nemají vždycky ten správný vkus. Vždy je lepší mít kolektivní názor milionů lidí nebo dokonce stovek milionů, kteří sami řeknou, co se jim líbí, než aby pouze jedna osoba rozhodovala o tom co je dobré a špatné. Oni to ani neví.

 Jak citovat tento článek 

ŠINDELÁŘ, Jiří. Cole Mercer ze SoundCloud: Uživatele musíte neustále těšit. ROMAŇÁK, Adam editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/cole-mercer-ze-soundcloud-uzivatele-musite-neustale-tesit

Zdroje

Zdroj úvodního obrázku: http://webexpo.cz/

Continue Reading

Absolvent School of Media and Communication na britské University of Leeds a Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Jiří se věnuje především on-line marketingu, výkonnostní reklamě a politické komunikaci. Bývalý správce facebookové stránky Markething.cz.

More in Komunikace

To Top