Komunikace
Rozpaky a hořká pachuť kampaně Kony 2012
V březnovém článku jsme vás informovali o nejsledovanějším virálním počinu současnosti – Kony 2012. Zpočátku tleskal kampani, za kterou stojí nezisková organizace Invisible Children, prakticky celý svět. Netrvalo dlouho a Kony 2012 čelil velice tvrdé kritice. Kampaň byla obviňována z přílišného zjednodušování celého problému, zkreslování reality v současné Ugandě, nejasností okolo financování, neprůhledných politických her, vytváření falešného dojmu, že sdílením videa mohou lidé opravdu něco změnit. Kritikou nešetřili ani samotní Uganďané, kteří upozorňovali na to, že krvavý kouzelník od Nilu Joseph Kony dnes nepředstavuje v Africe hlavní problém. Organizace Invisible Children se snažila povstat z popela – natočila dodatek ke svému virálnímu zázraku, 20.4. 2012 pak spojila své sympatizanty v eventu Cover the night. Výsledek? Rozpačitost s hořkou pachutí.
Na neutuchající vlnu kritických hlasů zareagovala organizace Invisible children dvacetiminutovým dodatkovým videem Kony 2012: Part II Beyond Famous, ve kterém se snaží osvětlit nejasnosti z videa prvního a dále se snaží celkově prohloubit a zaktualizovat danou problematiku. Ve videu vystupují zaměstnanci Invisible Children, bývalý kandidát na ugandského prezidenta Norbert Mao, hlavní prokurátor mezinárodního trestního soudu Luis Moreno Ocampo, nechybí vyjádření obyvatel Ugandy, amerických učitelů a studentů a dalších. Stejně jako první video je i jeho pokračování velice silně emotivně zabarvené – nechybí v něm dojemná hudba, záběry na rozesmáté tváře malých černoušků a ani sentimentální komentář Bena Keeseyho, CEO organizace Invisible Children. I pro toto video platí holywoodský styl zpracování, který v konzervativní Evropě vyvolává spíše neurčité pokrčení ramen, pozvednuté obočí či dokonce potutelný smích. Prohlášení Bena Keeseyho „We are new generation of justice, made for such a time as this because our liberty is bound together – across the world and across the streets.“, by si z fleku mohl dát Barack Obama do svého novoročního projevu.
Silné autority jako je například Luis Moreno Ocampo mají videu navrátit zpět status důvěryhodné „průhledné“ kampaně. Do role hlavního vypravěče je pasován právě Ben Keesey. Ostatně, není se čemu divit. Důvěryhodnost Jasona Russella, který byl průvodcem v prvním videu, utrpěla poté, co byl zatčen policií v San Diegu za opilost a nevhodné chování na veřejnosti. Jsme snad příliš kritičtí? Nemyslím si. Video Beyond famous virální rekordy totiž rozhodně nelámalo. Doposud ho zhlédlo zhruba 2 miliony lidí, což sice rozhodně není špatný výsledek, ale jedná se o pouhý zlomek úspěchu, kterého dosáhlo video první.
Cover The Night: Kony is so last month
Absolutní vrchol kampaně Kony 2012 byl naplánován na 20.4. 2012. Event nesoucí jméno Cover The Night probíhal ve dvou fázích. V první fázi vyzvala organizace Invisible Children občany k alespoň tříhodinové službě veřejnosti. Na webových stránkách www.invisiblechildren.com jsme se mohli dočíst, že touto veřejnou službou je myšleno např.: mytí aut zdarma, uklízení odpadků v parku či tzv. act of kindness. Prokázanou veřejnou službou v místě svého bydliště si tak lidé „zasloužili“ být slyšeni globálně. V podvečer 20.dubna poté vyzvala organizace všechny své sympatizanty k polepení ulic světových měst červenými plakáty s textem Kony 2012 či přímo s Konyho podobiznou. Cílem této akce je, aby se lidé probudili do světa, kde nebude Kony a ani nikdo jemu podobný. Své fotky či videa mohli lidé z celého světa poté zasílat na e-mail Invisible Children.
Probudili jsme se skutečně druhý den do světa, v němž bude na každém rohu plakát s Konym? Nikoli. Event, od kterého si jeho tvůrci slibovali masovou účast, zůstal ležet v prachu africké pouště. Zavátý jemným pískem a zapomenutý ve shonu moderní doby. Světové deníky se shodly na tom, že event Cover The Night zcela selhal a občany na celém světě nechal prakticky chladnými. Podle britského listu The Guardian přislíbilo účast na facebookové stránce akce jen okolo deseti tisíc Britů, realita byla však ještě tvrdší. Přes 18 000 lidí potvrdilo svou účast na Facebooku také v australském Sydney, doopravdy jich však vyšlo do ulic jen 25.
Na oficiálních stránkách neziskové organizace Invisible Children můžeme zjistit, že doposud lidé zaslali 14 997 videí a fotek z akce Cover the night, což je celosvětově velice tristní číslo.
„Kony is so last month“, tak okomentoval celou situaci jeden člověk na svém Twitteru. Za nejúspěšnějším virálním videem všech dob tak zůstala rozpačitost, smutná tečka a hořká pachuť všech nezodpovězených otázek.
Rozčarovanost, absurdita a litr vodky
Můžeme vyslovit závěrečný soud, otázkou je, zda je to však ještě nutné? Kampaň Kony 2012 nám ukázala, jak silné marketingové médium je v dnešní době internet a že bychom jeho sílu rozhodně neměli podceňovat. Ukázala nám neuvěřitelnou sílu virálních videí. S neoddiskutovatelnou platností lze soudit, že budou hrát prim na marketingovém poli i v budoucnosti. Dokázala také to, že se o Josephu Konym mluví jako nikdy předtím. Bohužel samotné „vědění“ k dopadení jednoho z nejbrutálnějších válečných zločinců nestačí. Kritické hlasy se oprávněně ozývají, že pokud by lidé zasílali finanční prostředky přímo obětem Konyho násilí, byla by celá kampaň daleko užitečnější. Kritikům mimo jiné vadí, že se o problému začalo mluvit příliš pozdě. Pokud by se kampaň uskutečnila před 20 lety, měla by ještě smysl. V dnešní době však Joseph Kony nepředstavuje hlavní problém afrických zemí.
Nejzávažnější otázky se však vyrojily v souvislosti s financováním a celkovou průhledností kampaně Kony 2012, které Invisible children nebyla schopna účinně dementovat. V neziskovém sektoru navíc více než kdekoli jinde platí, že jakmile je jednou ztracena důvěryhodnost, velice těžko se získává zpět. V dnešní době jsou lidé na celém světě velice opatrní, jaké neziskové projekty podporují. Potřebují přesně vědět, na jaké účely finanční podpora putuje a zda jsou cíle dané organizace opravdu čisté. Neziskový marketing musí být jednoduše pravdivý, pro potencionální dárce snadno čitelný a „průhledný“. Případná zrada se jen tak neodpouští a pro danou neziskovou organizaci se může stát krokem do záhuby.
Bohužel i v případě kampaně Kony 2012 se objevila řada absurdních faktů, které celou kampaň nenávratně poškodily. Ať už mluvíme o režiséru Jasonovi Russellovi, který se prezentuje jako vzorný otec a následně je zatčen americkou policií za nepřístojné chování na veřejnosti či fotografii tří zakladatelů Invisible children, jak ozbrojení pózují s členy Sudan People Liberation Army. Ta je mimo jiné velice často obviňována z násilností.
Poslední smutnou tečkou na závěr je spolupracovník Invisible Children Jedidiah Jenkins, který se objevuje na dalším virálním videu s litrovou lahví vodky a značně podnapilým hlasem se chlubí, že získali grant na milion dolarů, z čehož si 900 000 dolarů nechá pro sebe. Sám Jenkins toto video okomentoval slovy, že to byl přirozeně vtip. Jednalo se o soukromé video určené pro jeho přátele a v lahvi byla obyčejná voda. Pro obyčejné příjemce sdělení je to však těžko rozpoznatelné a následně všechny zmíněné fakty vrhají špatné světlo na neziskovou organizaci Invisible Children a samotnou kampaň Kony 2012.
Slova Bena Keesyho „We are new generation of justice, our liberty is bound together“, se tak stávají plytkou fraškou řečenou do ticha a prázdna. Jedno je však jisté, Joseph Kony patří mezi nejhrůznější válečné zločince 20. století a musí být dopaden. Uvidíme, zda k tomu nakonec přeci jen nepomůže kampaň Kony 2012…
Zdroje:
http://www.guardian.co.uk/world/blog/2012/apr/20/kony-2012-cover-the-night?INTCMP=SRCH
http://www.guardian.co.uk/world/2012/apr/21/kony-2012-campaign-uganda-warlord
http://mashable.com/2012/03/16/kony-2012-arrest/
http://www.news.com.au/breaking-news/kony-campaign-falls-flat-in-sydney/story-e6frfku0-1226334899506
http://www.tmz.com/2012/03/27/invisible-children-jedidiah-jenkins-donation-haiti-1-million/
http://www.invisiblechildren.com/
Zdroje: fotografie
www.invisiblechildren.com
Zdroje: cover fotografie
www.invisiblechildren.com
Jak citovat tento článek?
POLÁČKOVÁ, Eliška. Rozpaky a hořká pachuť kampaně Kony 2012. Markething [online]. [cit. 2012-05-02]. Dostupné z: http://www.markething.cz/rozpaky-a-horka-pachut-kampane-Kony-2012