Connect with us

Komunikace

Řecko? Počkáme, až krize přejde

Letní dovolená se blíží a řecká krize neustále graduje. Má ekonomická krize na zájem turistů o řecké destinace nějaký vliv? Pravděpodobně ano, protože letos má údajně podle německého Tagesspiegelu do Řecka zavítat o třetinu méně turistů než loni. Je docela na pováženou, že cestovní kanceláře specializující se na Řecko to nechává chladné a nabídky zájezdů zůstavají prakticky beze změn.

 

Krize lidi netáhne

Řecká krize v turistech vyvolává obavy. Bojí se, že je na dovolené zastihnou stávky, demonstrace nebo že jim zkrátka potíže související s krizí nějakým způsobem znepříjemní dovolenou. Média sice občas informují o tom, že řecká krize by dovolenou turistů ovlivnit neměla. Ale i tak si člověk říká, co kdyby…

Hlavně levně

Dalším důležitým aspektem, který zejména u Čechů hraje při výběru dovolené velkou roli, je cena zájezdu. Vzhledem k tomu, že samotná letenka do Řecka je poměrně drahá, i ceny celého zájezdu tomu odpovídají. Například letenka z Prahy do Soluně v hlavní sezóně stojí téměř 6 000 Kč. Takový zájezd do Řecka na týden bez stravy vás tedy vyjde asi na 12 000 Kč. Přitom do Tuniska v hlavní sezóně seženete zájezd all inclusive za cca 11 000 Kč (nabídky se samozřejmě liší a ceny jsou pouze orientační). I majitelka apartmánů v řeckém letovisku Leptokárie Evangelia Panagiotidou potvrzuje, že Češi o ubytování a dovolenou v Řecku zájem mají, ale jen do té doby, než zjistí, kolik by je to stálo. Majitelé hotelů a apartmánů v cenách obvykle nepolevují a raději (zejména tedy v severní části Řecka) ubytují Srby, kteří dorazí autokarem, ušetří tudíž za letenku a tím pádem jsou ochotni si připlatit za ubytování.

Zákazník, který přemýšlí nad dovolenou v Řecku, už je hned na začátku výběru zasažen dvěma faktory, které negativně ovlivňují jeho emoce. Prvním faktorem jsou pochybnosti o možných událostech souvisejících s krizí a tím druhým je vysoká cena. To není zrovna dobré skóre vzhledem k tomu, že dovolená a cestování je hlavně o emocích. Každý chce přeci svou dovolenou spojit s příjemnými zážitky. Proto pak turisti dají raději přednost jiným destinacím. „Na úkor Řecka klienti preferují Bulharsko a Turecko, po těchto destinacích poptávka výrazně vzrostla,“ řekl marketingový ředitel  Čedoku Tomáš Brejcha pro deník E15.

Jak z toho ven?

V tuto chvíli by tedy měli nastoupit marketéři cestovních kanceláří specializujících se na Řecko a najít takový unique-selling-point, který by zastínil nedostatky. Když už klienty nedokáže uspokojit cena, ať je přiláká alespoň jedinečná nabídka. Místo toho ale na webových stránkách a v katalozích cestovních kanceláří vidíme stále to stejné klišé – blankytná obloha, moře, pláže, lehátka a koktejly. Hlavně ale z propagačních materiálů na první pohled nepoznáte, která země je vám zrovna nabízena. Všechny jižní dovolenkové státy jsou zobrazovány zcela stejným způsobem. A to je právě ta chyba.

Titulní stránka katalogu CK VTT

Titulní stránka katalogu CK Greece Tours

 

Titulní stránka katalogu CK Electra Tours



Moře a pláže má sice Řecko nádherné, ale podobné najdeme i na mnoha jiných místech. Co ale jiné země nemají, je jedinečná řecká kultura. Řecko má mnoho památek, ale cestovní kanceláře v České republice na nich nestavějí svou nabídku. Málokdo tedy ví, že významné pozůstatky řecké historie najdeme v celé zemi, nejen v aténské Akropoli. To samé platí o přírodních rezervacích. Ani ty obvykle cestovní kanceláře nevyzdvihují. A co teprve řecká gastronomie? Téměř každý, kdo byl někdy v Řecku na dovolené, řekne, že mu místní pokrmy chutnaly. Proč tedy nelze na českém trhu sehnat zájezd, na kterém by vás rodilí Řeci naučili, jak si tradiční řecká jídla můžete uvařit sami? To lze považovat za nevyužitý potenciál!

 

Olympský národní park

Kláštery Meteora

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobrý pokus

Cestovní kancelář specializující se na Řecko, která na svých webových stránkách nabízí dovolenou v Řecku trochu jinak, je CK VTT. Ta představuje i zajímavé poznávací a tématické zájezdy: Ze století do století, Řecký zápisník, Pod křídly bohů, Velká řecká výprava nebo Kyperskými vinicemi. Zájezdy s poetickými názvy a přitažlivým obsahem mají silný potenciál zaujmout ty, co chtějí na cestách zkusit něco nového. Jenom škoda, že CK má tuto nabídku skrytou v záplavě dalšího textu a nabídek, tudíž si jí jen málokdo všimne.

Ostatní CK specializující se na Řecko sice také nabízejí v rámci zájezdů i různé fakultativní výlety, které se mohou stát silným zážitkem. Problém ale je, že většina CK je zmiňuje jen tak „mimochodem“ a nedokáže (nebo snad nechce?)  je zařadit do hlavního propagačního sdělení. Vypadá to, jako by jejich cílová skupina byli lidé, kteří na dovolenou chtějí „prostě k moři“. Tento typ lidí ale bude v současné době ve většině případů hledět především na cenu. Možná, že až bude krize zahnána a letenky zlevní, tak zase tento klasický typ nabídky a komunikace bude fungovat. V nastalé situaci by však stálo za to zkusit se zaměřit na skupinu lidí, kteří na dovolené chtějí poznávat a touží po zážitcích. Ideální by bylo vybalancovat nabídku tak, aby cestovní kancelář nepřišla o zákazníky, kteří do svého oblíbeného letoviska jezdí již řadu let a zároveň nalákat ty, co rádi zkouší něco nového. A nakonec je hlavně potřeba o takové nabídce ještě rozšířit povědomí.

 

Zdroje:

www.vtt.cz

www.greece-tours.cz

www.electratours.cz

zdroj úvodního obrázku: http://www.puzzlehry.cz/puzzle-vlajky-zem%C3%AD-evropy-puzzle.html

 

Jak citovat tento článek?

ŠEFLOVÁ, Tereza. Řecko? Počkáme, až krize přejde. Markething [online]. [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://www.markething.cz/recko-pockame-az-krize-prejde

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK a studentka žurnalistiky tamtéž. Zaměřuje se na fashion marketing a marketing cestovního ruchu.

More in Komunikace

To Top