Connect with us

Kreativita

Rick a Morty: Marketing z jiné dimenze

Třetí série vesmírných dobrodružství Ricka a Mortyho letos v létě na pár týdnů pobláznila sociální sítě natolik, že se tento animovaný seriál stal druhou nejsledovanější televizní show po Game of Thrones a nekompromisním číslem jedna mezi animáky. Proč a jak se tento animáček stal globálním trhákem? Za úspěchem Ricka a Mortyho nestojí jen skvělé zpracování nebo temná atmosféra a originální filozofie celého seriálu, ale také velmi zdařený marketing.

Simpsonovi, Griffinovi, South Park, Futurama – známých a úspěšných animáků založených na humoru existuje celá řada. Tvůrci Ricka a Mortyho, Justin Roiland a Dan Harmon, to věděli a také toho náležitě využili. Vzali to, co je na každém z těchto seriálů ikonické a oblíbené, a spojili vše do jednoho mistrovského díla. Simpsonovi a Griffinovi jsou seriály zobrazující život zdánlivě funkční americké rodinky, South Park je typický svým drzým, morbidním a místy přihlouplým humorem, a Futurama je jednoduše vtipné sci-fi. Spojme všechny tyto prvky dohromady, přidejme skvělý dabing Justina Roilanda (který je hlasem nejen uchraplaného a krkajícího Ricka, ale i ufňukaného Mortyho), poutavý a vtipně absurdní scénář, originální postavy, a milionový seriál je téměř na světě.

Postavami ani originalitou při jejich zpracování tvůrci Ricka a Mortyho rozhodně nešetří.

Co ale tato animovaná pecka přináší nového a proč ji mladí lidé tak zbožňují? Jedním z důvodů je surový existencialismus až nihilismus prostupující celým seriálem. Nihilismus je ve zkratce filozofie, která tvrdí, že na ničem nezáleží, nic nemá smysl a všichni žijeme ve světě řízeném náhodami. Rick, který je poslem této filozofie a jedná v souladu s ní, postupně přenese tyto myšlenky i na svého náctiletého vnuka Mortyho a jeho sestru Summer. Čím více postavy následují nihilistické myšlenky, tím je seriál temnější, ale svým způsobem i zábavnější. To ale není vše, co tvoří unikátní atmosféru tohoto seriálu. Pro Ricka a Mortyho jsou také důležité velmi inteligentní, propracované, a někdy až těžko pochopitelné, zápletky. V jedné epizodě narazíme na hru s časovými rovinami, v další na bolestně pravdivý rozbor společnosti, objevují se problémy rasismu, mezilidských vztahů, korupce a další. Zkrátka a dobře Rick a Morty není jen nějaký oddechový animovaný nesmysl, který si pustíte, když chcete mít pocit, že je život fajn.

Mortyho legendární hláška, která dokonale vystihuje filozofii celého seriálu.

Co ale doopravdy a nepochybně stojí za masivním úspěchem Ricka a Mortyho, je šikovně zvládnutá marketingová komunikace. Pomocí nekonvenčních marketingových metod a dobré znalosti cílové skupiny totiž sledovanost seriálu mezi druhou a třetí sérií stoupla o 81 %.

Začněme u sociálních sítí, konkrétně u Instagramu, který marketéři tohoto seriálu využili přímo geniálně. Většina Instagramových profilů televizních seriálů obsahuje oznámení, novinky a fotky týkající se natáčení a tvorby, nebo třeba obrázky plakátů, zkrátka nic nečekaného, žádný nový nápad. Ovšem Rick and Morty nabízí kromě klasického profilu ještě profil s názvem Rickstaverse, který funguje jako první Instagramová hra. Pomocí tagů může uživatel prozkoumávat svět Ricka a Mortyho, navštěvovat vesmírná plavidla i planety a u každého obrázku nalezne i zábavný komentář od některé z hlavních postav seriálu.

Sociální sítě jsou samozřejmě nejdůležitějším komunikačním kanálem, protože většina fanoušků Ricka a Mortyho patří do internetové generace. Když bylo na konci druhé série oznámeno, že se seriál vrací na televizní obrazovky až za rok a půl, fanoušci byli zdrceni. Hlavně ale nevěděli, zda mohou takové informaci věřit, už jen proto, že postava, která to oznámila, se jmenovala Mr. Poopybutthole. Takže když 1. dubna, přesně za rok a půl, bez jakéhokoliv oznámení, kromě jednoho tweetu, vyšel první díl nové série spolu s informací, že zbytek série bude odvysílán v létě, všichni fanoušci to považovali za aprílový vtípek. Všechny sociální sítě se začaly plnit příspěvky typu „Dobrý pokus, ale na tohle vám neskočíme!“ a nikdo nevěřil, že se Rick a Morty vrátí v oznámený čas. Největší vtip byl ale v tom, že to vtip nebyl, a Rick a Morty v létě opět dobyli televizní obrazovky.

Adult Swim, televizní programový blok, který vysílá seriál Rick and Morty, také vydal dvě mobilní hry. První hra s názvem Pocket Mortys vyšla v roce 2016, kdy netrpěliví fanoušci čekali na třetí sezónu, a zaznamenala obrovský úspěch. Dalším tahem byla VR hra s názvem Virtual Rick-ality, jejíž vydání doprovázela reklama, která se nemilosrdně vysmívá existenci samotné hry. V den zveřejnění se Virtual Rick-ality stala nejstahovanější hrou na Steamu.

Hra Virtual Rick-ality vám umožní prožívat dobrodružství Ricka a Mortyho na vlastní kůži.

Udržet zájem fanoušků mezi druhou a třetí sezónou bylo důležité, protože mezera mezi nimi byla skutečně dlouhá. Adult Swim se proto rozhodl setkat se s fanoušky osobně. Tak vznikl Rickmobile, vůz, který projížděl Spojenými státy a zastavil se postupně ve 40 městech. Tam se pak prodávala trika, placky, plakáty a všemožné zboží s brandem Rick and Morty. Projekt Rickmobil, který doprovázely ještě různé pop-upy, byl velmi oblíbený mezi fanoušky, kteří často přicházeli i v kostýmech. Mimo jiné proběhla také sbírka pro prevenci HIV, kterou organizovali tvůrci Justin Roiland a Dan Harmon. Součástí této sbírky byla i soutěž, jejíž vítěz získal jedinečnou možnost dabovat jednu z vedlejších postav ve třetí sérii.

Rickmobile vypadá velmi komicky. Přesto (a možná právě proto) si získal oblibu mnoha fanoušků.

Toto nejsou zdaleka všechny oblasti marketingu, ve kterých seriál Rick and Morty vyniká. Tomuto zdánlivě nevinnému animáčku není cizí ani product placement nebo spolupráce s jinými slavnými seriály jako Simpsonovi a kultovními filmy jako Vetřelec. Samozřejmě nesmím pominout slavnou kauzu se Szechuánskou omáčkou, která jen dokázala, jak velkou marketingovou mocí může animovaný seriál disponovat. Jisté je, že marketingová komunikace Ricka a Mortyho je nejen originální a zábavná, ale také velmi efektivní. Adult Swim ohlásil, že další sérii můžeme očekávat až za „fakt dlouho“. To ale určitě neznamená, že se během tohoto fakt dlouhého čekání nemáme opět na co těšit.

 

Jak citovat tento článek?

LAŠTOVIČKOVÁ Andrea. Rick and Morty: Marketing z jiné dimenze. Marek HÁŠA, editor. In: Markething [online], 2017 [cit. 2017-11-9].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/rick-a-morty

Zdroje

bit.ly/WhyMillennialsLoveRickAndMorty

http://www.newsweek.com/rick-and-morty-season-4-adult-swim-673721

https://www.linkedin.com/pulse/3-marketing-lessons-we-can-learn-from-rick-morty-rob-testa

http://www.rollingstone.com/glixel/features/rick-and-morty-creator-interview-w493420

http://fortune.com/2017/09/30/why-adult-swims-rick-and-morty-is-millennials-favorite-tv-show/

bit.ly/RickandMortyseason4details

Zdroje obrázků

  1. https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2017/01/25/16/rick-and-morty-season-3.jpg
  2. http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Characters/RickAndMortyOthers
  3. http://www.adultswim.ca/tag/rick-and-morty/page/3/
  4. http://wwg.com/2017/04/28/rick-morty-virtual-rick-ality-htc-vive-review-wubba-lubba-dub-du/
  5. https://www.inverse.com/article/31226-rick-and-morty-rickmobile-don-t-even-trip-road-trip

 

Continue Reading

Studentka 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Miluje hudbu, sport, filmy a seriály, jídlo a pití a zábavu všeho druhu.

More in Kreativita

To Top