Komunikace
Reklama na Twitteru smrdí. Zatím
Sex, drogy a rock&roll. Ehm. Pardon. Wall Street, reklama a Twitter. Minulé úterý na Twitter unikly předběžné výsledky jeho hospodaření za první kvartál. „Ukradla“ a zveřejnila je společnost Selerity, která si tak získala respekt nejen v „twittersféře“, ale přibyly ji i tisíce followerů. Hodnota Twitteru ten den spadla o něco přes šest miliard dolarů. A za vším hledejte reklamu.
Twitter, jakožto veřejně obchodovatelná společnost, musí každé čtvrtletí zveřejňovat své výsledky hospodaření. Mělo se tak stát v úterý 28. dubna po skončení normálních obchodovacích hodin na burze. Společnost Selerity, která sama sebe označuje jako „Platforma pro investory, která pomáhá klientům uskutečňovat rychlá a informovaná rozhodnutí,“ což ve zkratce znamená, že na internetu hledá data, která mají hodnotu, a snaží se je dostat k veřejnosti dříve než ostatní, ale Twitteru celou událost značně znepříjemnila. V sérii tweetů (jak ironické) uveřejnila nevalné výsledky hospodaření Twitteru hodinu před plánovaným oznámením.
Ty však získala legálním způsobem. Stačilo ji k tomu zhruba 45 sekund. Tak dlouho totiž podle stránky Shareholders.com, která zprostředkovává vztahy mezi investory a společnostmi, byl report za první kvartál na internetu k dostání. Běžný uživatel by se k němu pravděpodobně nedostal, protože k nim nevedl žádný link. Na internetu ale pár vteřin visely, a to, se v současném světě rovná skoku s tržnou ránou do řeky plné piraní.
Piraně hodují
Hodnota akcie reagovala strmým pádem pár vteřin poté, co onen tweet spařil světlo světa. Twitter to zděsilo a požádal americkou burzu, aby obchodování pozastavila. Pak přišly tweety o tom, že unikly výsledky a o již probíhajícím vyšetřování úniku. O hodinu později už Twitteru nezbylo nic jiného, než oznámit totožné výsledky, které již pár hodin běhaly po světě. Krátké pozastavení obchodování Twitteru také příliš nepomohlo. Poté, co sociální síť oznámila své výsledky, spadla hodnota jejích akcií o dalších 18 %. Twitter se tak dostal pod hodnotu, za kterou jste si ho mohli koupit v jeho první den, kdy byl veřejně obchodovatelný v roce 2012.
Detailní finanční report, který nezainteresovaného člověka unudí k smrti, vynecháme. Zkrátka a dobře Twitter sice vykázal zisk, ale ne takový, jaký se očekávalo. Navíc snížil předpokládaný zisk pro další čtvrtletí. A může za to reklama. Respektive chabý zájem firem inzerovat na Twitteru.
O co jde?
V srpnu minulého roku došlo k velké změně týkající se inzerce na Twitteru. Tato sociální síť představila novou formu reklamy, takzvanou direct response, kde marketéři platí pouze za specifické akce, které si předem určí za žádané. To slibovalo mnohem přívětivější prostředí pro reklamu. Inzerent si může navolit, za co bude platit – třeba za retweet, klik na stránku, získání vice followerů nebo za cokoliv jiného. Zkrátka si reklamu podrobně nastaví tak, jak se mu to líbí, a zaplatí jen a pouze za žádanou akci. Krásné, že?
Ještě krásnější pro Twitter by to však bylo, kdyby neexistovaly Facebook ani Google, které zatím u inzerentů na plné čáře vedou. Inzerenti často zkusí jak Twitter, tak Facebook. Většinou však zůstanou pouze u Facebooku. Megan Pagilucová, generální manažerka digitálních médií z reklamní agentury Merkle, k tomu doslova řekla:
„Na Facebooku vidíme během roku velký růst. Na Twitteru rosteme také, ale neporovnatelně méně. Forma Direct response je stále velmi slabá, má mnoho problémů.
To není příliš dobré a aktuální kvartální výsledky ji dávají za pravdu.
A Twitter odpoví
Současně se snížením odhadu příjmů generální ředitel firmy Dick Costolo prohlásil, že zájem o tyto produkty je zatím o něco menší, než firma doufala. A viceprezident zodpovědný za online prodeje prohlásil, že firma hodlá nadále pokračovat ve vylepšování svých reklamních produktů, tak aby byly více uživatelsky přínosné pro inzerenty. I kdyby to mělo znamenat krátkodobou ztrátu pro Twitter, tak se to podle něj v dlouhodobém měřítku vyplatí.
Dohoda, kterou Twitter uzavřel s firmou Double Click, která patří Googlu, má zajistit inzerentům lepší možnosti měření. A nedávno koupená firma TellApart má Twitteru zase pomoci rozvíjet jejich direct response reklamu.
Co z toho?
Vše, jak se zdá, je jen otázkou času. Reklama na Twitteru není zatím příliš žádaným zbožím, o tom není pochyb. Důležité však je si uvědomit, že 302 milionů aktivních uživatelů měsíčně skýtá obrovský potenciál. Navíc nedávná koupě aplikace Periscope, také hraje Twitteru do karet. Všechno tak asi nejlépe shrnují slova „věštce z Omahy“, jak se často Warrenu Buffettovi přezdívá.
,,Buď ostražitý, když jsou ostatní chamtiví, a buď chamtivý, když jsou ostatní ostražití.“
A marketéři nyní ohledně Twitteru rozhodně ostražití jsou.
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: https://www.facebook.com/SvetInvestic/photos/
a.1395687520697472.1073741828.1395651004034457/1571205343145688/?type=1&theater
http://www.wsj.com/articles/the-problem-with-twitter-adsthe-problem-with-twitter-ads-1430438275
http://blogs.wsj.com/cmo/2014/08/07/twitter-tweaks-the-way-it-charges-for-ads/
http://mashable.com/2015/04/28/twitter-tops-300-million-users/
https://support.twitter.com/articles/20170451
Jak citovat tento článek?
HANKA, Filip. Reklama na Twitteru smrdí. Zatím. In: Markething [online]. 6.5.2015 [cit. 2015-05-06]. Dostupné z: http://www.markething.cz/reklama-na-twitteru-smrdi-zatim