Komunikace
Prokrastinovat za peníze? Je tady TSŪ!
Zkontrolovat Facebook, retweetnout retweet, vyladit filtr na Instagramu, spojit se na LinkedInu. Každodenní rutina valné části moderní společnosti. Až by si člověk občas řekl, že by jej za to mohli platit. Na stejnou věc naštěstí pomyslel i Sebastian Sobczak, zakladatel TSŪ – první sociální sítě a platební platformy v jednom!
Zakladatel TSŪ vlastně jen upravil systém příjmů z reklamy na Facebooku. Pod modrou lištou Facebooku to nyní funguje tak, že za každé kliknutí na reklamu inkasuje Facebook určitou provizi. Mecenáši z TSŪ se však rozhodli vydat jinou cestou. Zatímco Mark Zuckerberg inkasuje 100 % příjmů za kliknutí na reklamu, Sobczak velkoryse prohlašuje, že jen 10 % z tohoto příjmu putuje do jeho kapsy. Zbylou 90% většinu tak inkasují hýčkaní uživatelé, kteří se na síť dostali na pozvání. Ano, na síť se sami nedostanete.
Tento fakt má své opodstatnění. Na TSŪ si budujete struktury nazývané jako familytrees. Dle vaší pozice v pyramidě pak dostáváte kýženou odměnu. A za co vlastně dostanete zaplaceno? Stačí, aby někdo klikl na reklamu zobrazovanou u vámi sdíleného příspěvku. Pokud se tak stane, 10 % ze zisku z kliknutí putuje do TSŪ, 50 % provize vám, 33 % vašemu rodiči – ten co vás pozval, 11 % babičce a prababičce přibydou 3 %. Dále už však ne. A tak se snažíte, aby se váš obsah zobrazil co největšímu počtu potenciálních „klikařů“. Vyplatí se tedy vybudovat širokou síť a pak už jen sdílet a prokrastinovat.
V zástupu ambiciózních obětí fenoménu TSŪ stojí i několik obzvlášť vynalézavých uživatelů. Po vzoru hrstky zahraničních geeků si i jeden z Čechů, Petr Janík, zaplatil reklamu u společnosti Google, a tak se při vyhledávání hesla “tsu” dostáváte k odkazu se zápisem do jeho struktury. Mazané, což?
O potenciálu aneb může to fungovat?
TSŪ poprvé spatřilo světlo světa před necelými třemi týdny a jeho spuštění se dá považovat za úspěch – krom investice ve výši sedmi milionů dolarů od finanční skupiny Sancus Capital Prive se tato síť mohla těšit i oblibě z řad celebrit. Již několik hodin po spuštění vlastnil účet třeba 50 Cent či hvězda NBA Carmelo Anthony.
Takto zvučná jména přirozeně přitáhnou pozornost široké veřejnosti, i tak jsme však svědky teprve se rodící uživatelské základny. Jakou motivaci však tito lidé při vstupu na TSŪ mají? Autoři stojící za projektem mají představu, že se jejich uživatelé budou chovat “přirozeně,” tedy stejným způsobem jako na jiných sociálních sítích – nejlépe Facebooku, kterému se síť s mentolově laděným layoutem nejvíce podobá.
„Pokud chcete uspět v džungli sociálních sítí s novým projektem, pak musíte být jiní než dosavadní sítě, především masový Facebook. Například projekt Ello se vymezil proti komerční podstatě Facebooku tím, že nepracuje s osobními údaji a odmítá reklamu. To služba TSŪ se vymezuje proti ziskům velkých sítí z práce jiných. Reklamní výdělky z obsahu tvořeného uživateli (UGC) vyplácí totiž z velké části zpět tvůrcům příspěvků. Ze všech vznikajících ´antifacebooků´ jde zároveň pravděpodobně o nejudržitelnější byznys model.“
David Klimeš, komentátor Hospodářských novin a vyučující na Katedře marketingové komunikace a PR
Nutno podotknout, že systém výdělků na TSŪ není novinkou. Nejznámější stránkou fungujícím na podobném principu je YouTube. Prozatimní uživatelé TSŪ se však rozhodně neregistrují z čirého entuziasmu, že by se už opravdu rádi podělili o své statusy, fotky či videa se svými známými jinde, než na okoukaném Facebooku. Vidina lehce vydělaných dolarů je rozhodně motivuje daleko více. Celý systém však koliduje s následující myšlenkou:
“Proč by měl někdo chtít inzerovat tam, kde nikoho nezajímá inzerovaný produkt, ale zajímá jej jen to, že mu za zhlédnutí reklamy někdo zaplatí?”
Na tuto otázku se těžko hledá odpověď. A proto doufejme, že si na TSŪ vyděláme částku vyšší než jen těch “50 Centů,” jak hlásá alter ego výše zmíněného rappera. TSŪ je však stále ještě v plenkách, a tak můžeme jen hádat, zdali se z něho stane místo s „upřímnými“ statusy, či jen bankomat s příspěvky z povinnosti, kde navíc nebude chtít nikdo inzerovat.
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: http://tech.co/wp-content/uploads/2014/11/tsu-640×320.jpg
http://www.billboard.com/articles/business/6289183/tsu-launches-as-first-social-payment-platform
http://www.tsu.co
Jak citovat tento článek:
HRIVŇÁK, Adam a Jan, KOTARA. Prokrastinovat za peníze? Je tady TSŪ!. Markething [online]. [cit. 2014-11-30]. Dostupné z:http://www.markething.cz/prokrastinovat-za-penize-je-tady-tsu