Komunikace
(Rozhovor) Life is Porno: chceme robit, čo nás baví, hlavně žádné pičoviny
Vybudovat od nuly úspěšnou značku, vytvořit label, pod kterým se sdružují vrcholoví sportovci, street artisti, umělci a další, produkovat filmy a pořádat úspěšné (a šílené) mejdany v podstatě bez klasické marketingové komunikace se daří československému labelu Life is Porno. O tom, jak úspěšně dělat marketing bez marketingu, jsme se pobavili s kluky z Life is Porno.
David Kačírek (CZ), Ti No (SK), Dodo (SK) a Karkys (CZ, rozhovoru se bohužel nemohl zúčastnit kvůli natáčení) tvoří čtveřici, která stojí za fashion brandem i úspěchem celého projektu. Čtyři kamarádi, které životní styl a umělecká tvorba dostaly mezi top československé značky pro mladé a věčně mladé. Je to více jak 9 let, co se jejich životy spojily dohromady skrz street artovou tvorbu a společné mejdany. David Kačírek tehdy pracoval jako marketér pro Red Bull CZ, Karkys se živil jako autor sportovních videí, Ti No byl součástí marketingu Red Bullu světovějšího měřítka a poslední z nich, Dodo, maloval oblečení – například pro HipHip.sk.
Společně vytvořili kultovní značku a label, ke kterému se hlásí například Vavřinec Hradílek, Tomáš Zejda, Martin Dražil.
Co je Life is Porno a jak to všechno vzniklo?
David: Nejdřív to byla hláška, potom symbol, pak brand a nakonec kult. Pak nás napadlo, že by Life is Porno mohla být naše grupa. To je tak 8 let zpátky. První bylo tričko s doodlem “life is porno”, tím jsme se ven prezentovali. Nikdo tehdy nečekal, že by to mohlo být něco víc. Hlášky přicházely a odcházely. Co ten vznik ale definovalo pro mě, byla porno villa. Kdy se stal z villy symbol kamarádství. Nechali jsme si dokonce vytetovat na prdel “I love Porno”.
Důležitou součástí vaší komunikace jsou nálepky I love Porno, jak jste k tomu přišli?
Dodo: No tie prvé boli ručne robené na hocičo, som bral z Grafneku cudzie nálepky a premaľovával som ich na I love Porno, len aby sme mali vlastné, od kedy bola porno villa, no keď už si to dáš na prdel a máš partu kamarátov, s ktorými to žiješ, proste to neriešiš, proste to dávaš všade.
Ti No: Všetci sa nás pýtajú, že či to je náš guerilla marketing, naše promo? Pre nás to nie je marketing, pre nás je to od začiatku street art.
Dodo: Je to hláška, s ktorou sa nestretneš, prišla nám absurdná a vtipná aj voči ostatným, čo sa s tým stretávajú v uliciach. Dotýka sa všetkých, ale nie všetkých takisto. Každý si to osvojí úplně inač, niekto si to preberie po tej sexuálnej stránke, niekto sa nad tým môže pozastaviť tak ako my, že to berieme trošku aj z tej recesie, vzhľadom k dobe a ku všetkému.”
Kromě výroby oblečení pořádáte také eventy a produkujete videa. Nejste tedy značkou v klasickém slova smyslu. Je to tak?
Ti No: My sme tých projektov robili stále strašne veľa, rôznych spoločných, okolo videa, hudby, umenia, a ešte pred tým, než vznikla samostatná značka, nás štvalo, že všetci robíme tie veci na rôznych frontách, že to nemá žiadne spojenie. Žiadne prepojenie a to bol ten impulz prečo. My sme nevznikli ako značka, my sme vznikli ako label, a tam sa v podstate stále držíme a plánujeme ním byť aj naďalej. Prišiel moment, keď sme si povedali, že je na čase tieto aktivity spájať a jedna z tých vecí bola vlastná kolekcia street wearu, a potom to už prišlo. To je tak dva až dva a pol, tri roky naspäť.
Dodo: My sme od začiatku porno villy vyrábali odznaky a furt sme ich rozdávali medzi naše fellas a furt sme do toho dávali naše prachy a videli sme, že ľudia to chcú a proste sa s tým stotožňujú. Tak potom prišlo, prečo to neposunúť ďalej, prečo to neskúsiť zoficiálniť, posúvaš tie hodnoty, tak chceš niečo naspäť, alebo to brať trošku vážnejšie. S vekom prichádza rozum.
David: Já jsem tehdy dost v tomhle důvěřoval Ti Novi, kterej byl díky Red Bullu ovlivněn světovym aktuálním myšlenim, co se týká subkultur a zábavy. Druhá věc je, že umíme postavit firmu. Máme tu kolem sebe právní vzdělání, ekonomický možnosti, Ti No se přestěhoval do Prahy a něco svýho rozjet, Dodo tu zůstal a pak to přišlo. Pro mě je na Life is Porno nejcennější, že nevzniklo jako prvoplánový byznys. Nechtěli jsme tím vydělávat peníze, v podstatě nám lidi řekli, co máme dělat.
Když už jste rozhodli vytvořit jednotný label, komunikovali jste ho i ven?
Ti No: Čo sa týka sociálnych sietí, tak sme tam vypúšťali tie veci čo sme robili dovtedy, to publikum bolo. Desiatky, stovky ľudí, ale tým, že se ľudia začali s tým stretávať, sa nabaľovali ďalší a ďalší. Veľa sme cestovali, a tým sa to dostávalo i za hranice, nech už k Slovákom, čo žijú v zahraničí.
David: Zajímavý lidi v Česku i na Slovensku se k nám nechovali jako k normálnímu sponzorovi, ale upřímně podporovali, co děláme. Jsou to naši core kamarádi a taky předváděj světový výkony na svých polích. Možná ta naše hláška pomohla taky trochu vytvořit tak super partu lidí okolo nás.
Ti No: Jo a znova, tak ako tie samolepky neberieme ako guerilla marketing, tak to isté to sponzorovanie pre nás nebol prostriedek k zviditeľneniu. Zaplatíme im peniaze a podpíšeme s nimi smlouvy? Vôbec. My sme to proste brali z tej kamarátskej stránky, boli to naši kamaráti a chceli to nosiť. Chceli nás supportnúť, my sme supportovali ich a tak to funguje doteraz.
Kdo tedy například patří pod label Life is Porno?
David: Ty topky máme Pentiful crew, Martin Dražil, Vávra Hradílek, když se chceme bavit o olympionicích, Zuzička Stromková, Martin Pek, Tomáš Zejda, jezdci Snowporningu, Románek Dlauhý, Dj’s, hudebníci, VR-Nobady a další.
Ti No: A je vtipné, že rovnako to riešime aj v zahraničí. Napríklad v Poľsku. Robíme v podstate s luďmi, ktorý sú nám blízky nebo blízky ľudom, s ktorými robíme my. Čiže to je v podstate taká rodina, ktorá sa prirodzene rozrastá.
Dodo: Ta značka je taká silne polarizujúca, že proste buď to Porno ľúbiš, alebo ho nenávidíš. My nikoho do ničoho nenútime. Proste nechávame všecko na tej prirodzenej ceste. Žiadne násilné pičoviny.
Vraťme se zase k tomu oblečení. Jak se vidíte ve srovnání s ostatními značkami na trhu?
David: Děláme prostě produkty, který chceme dělat. Nejedná se o klasický módní trendy, ale spíš berem ohled na naše přátele, protože to je pro nás ta hlavní inspirace, než třeba koukat každej den na new yorkskej nebo francouzskej fashion week, který vlastně nechci ani moc komentovat, protože to není naše kategorie. Naši lidi se nebojí ušpinit, chtěj bejt svý a vypadat v podstatě dobře.
Ti No: Pri vzniku to nebolo tak, že poďme si vymyslieť značku. Prišlo to samo. Proste aby tá vec niekoho z nás bavila. Stačí jedného z nás a vystihuje tu individualitu toho človeka.
Dodo: Trebas všetky pánske tangá prvý nosil Ti No a potom sa to rozšírilo.
Všichni: smích
David: Prostě je dobrý si to neplést s nějakou módní značkou, která se musí podřizovat trendům. Protože jsme label, a když nakonec budem prodávat třeba jen obrazy (teď asi přeháním), tak se tomu vlastně nikdo divit nebude.
Jak dlouho vám trvá většinou, než vyprodáte kolekci, a jak jsou vlastně velké?
Dodo: Je to normálne si myslím. Stali sa rýchlo vypredané kolekcie, stali sa bežné predaje a stali sa aj úplné absurdity, že sme napríklad kolekciu 120 kšiltoviek vypredali fakt za minútu.
Ti No: Všetko je to hand-made a kolekcie máme veľké tak od 10 kusov do 100 väčšinou. A väčšinou v tej stovke sú 2 edície po 50. A aj tak sú trebas tie čiapky v edícii všetky úplne iné.
Dodo: To sú vlastne tie dôvody, prečo to tí l’udia stále chcú a snáď aj budú chcieť naďalej. Že to proste nie sú veci na shope, ktoré si môžu kúpiť, kedy budu chcieť. U nás to máme tak, že je pár kusov a sú teraz, tak teraz máš šancu si ich kúpiť. Ako na začiatku sme nepočítali, že sa to bude takto kupovat. My sme mali aj iné veci, ktoré nás hlavne živili, takže tie veci na shope boli taký no stress. Hlavne sme chceli šíriť medzi ľudí tú našu filosófiu, ten street art. A nakoniec sa stalo to, že to teraz ľudia vykúpia za pár minút.
David: Ale plány určitě nejsou takový, že bychom chtěli stavět továrnu a vyrábět po tisících.
Dodo: Preto si to držíme, že raz za jeden, dva mesiace vychádza jedna edícia, kterú vyrobíme, a vychádza toho kurva málo.
Dnes máte už skutečně velké publikum. Sledujete například, kolik lidí si od vás věci koupí i mimo váš “kult”, partu se stejnou filozofií?
Ti No: Samozrejme, že to občas sledujeme… Teraz nechcem, aby to vyznelo sprosto. Ale niekedy nechceme, aby tie naše veci nosili nesprávny ľudia. Tým, že si to Porno niektorí ľudia vybavujú úplne inak ako my napríklad, tak sa s tým stotožňujú iným spôsobom.
Dodo: Ale toho nedocieliš, aby to nosili len ty ľudia, ktorí chceš, a vnímali to tak. To by sme museli všetko predávať sami a po jednom.
Dodo: Ale ak si internetový obchod a chceš mať kontrolu nad tým, komu predávaš každý kúsok, tak to nejde. Takže ak sa potom cez nejakého kamaráta dostane napríklad MMA fighter lebo krasokorčuliar k Life is Porno, nič s tým neurobíš. Ale zase kľudne medzi krasokorčuliarmi môže byť nejaký fajn týpek, čo sa nejak vymyká a má podobný pohľad na svet.
Ti No: Treba takto sme mali dvoch golfistov. To byli bratia, ktorý sú úplní killeri v českom golfe a vlastne vďaka nim nás zakázala Česká golfová federácia. Pretože kšilovky s nadpisom Porno na greene, vieš ako.
Máme vás spojené s různými eventy, například launch značky, Porno tattoo fest atd. Máte v plánu zase nějakou akci?
David: Jo. Stopro. Je to součást naší věci, jsme label. Točíme filmy, máme značku a děláme akce. To je zatím to, čím se profilujeme. Můžeme dělat i kampaně, ale tohle jsou takový hlavní 3 produkty, který z nás vycházej. Kdyby někoho zajímalo, co vlastně děláme, tak ve třech slovech…
Dodo: …hadry, video a mejdany, eventy.
Jako sponzor jste se podíleli na 7DayZ Film Contestu. Máte v plánu podílet se na podobných akcích i v budoucnu?
Ti No: Ja by som to len trochu opravil. My sme nesponzorovali 7DayZ film Contest. My sme ho spoluorganizovali. Takže to nebolo tak, že sme si tam len hodili svoje logo. Áno, 7DayZ plánujeme aj teraz na február. To si tam kľudne zapíš, nech o tom ľudia vedia. Mali sme tam vlastne aj vlastnú kategóriu, ktorú sme si vymysleli sami, Best Porno Killer, to bolo za najlepší športový výkon a ocenili sme človeka, ktorý to najviac zabil, to bol Tomáš Zejda, ktorý je momentálne naším jazdcom a tiež jediným z najlepších na svete.
Chtěli byste ještě závěrem něco říct naším čtenářům? Co třeba chystáte aktuálně?
Dodo: No asi Tinovu svatbu…
Všichni: smích
David: Ještě koncem roku budeme vydávat novou kolekci a taky budou nějaký eventy, tak nás sledujte.
Ti No: Pohodička…
Zdroj úvodního obrázku: cult.lifeisporno.com, http://instagram.com/p/q_MxztvCH7, @photographhyms
Jak citovat tento článek?
ŠEDIVÝ, Petr. KOLEK, Ondřej. Rozhovor s Life is Porno: chceme robit, čo nás baví, hlavně žádné pičoviny Markething [online]. 27. listopadu 2014 [cit. 2014-11-27]. Dostupné na http://www.markething.cz/rozhovor-s-life-is-porno-chceme-robit-co-nas-bavi-hlavne-zadne-picoviny