Komunikace
Příběh nekonečné inspirace: Facebook, Instagram a unikátní funkce Snapchatu
Vzájemné inspirování se konkurencí není v případě sociálních sítí ničím novým. Feedy se nám téměř na všech sociálních platformách řadí už ne podle času, ale dle relevance, a ,,ohashtagovat‘‘ příspěvek je dávno možné i mimo Twitter. Dalším podobným příkladem bude brzy speciální kamera s filtry na Facebooku. Nepřekračují už ale Instagram a Facebook svým dlouhodbým přebíráním funkcí Snapchatu hranici pouhé inspirace?
Příběh o nekonečné inspiraci začíná
O Facebooku se ví, že rád skupuje jiné sociální sítě. V roce 2012 například koupil Instagram a o rok později se pokusil přidat do své rozrůstající se sbírky i Snapchat. S nabídkou 3 miliard dolarů však Mark Zuckerberg tentokrát neuspěl. Od té doby se Facebook již několikrát snažil přijít s novým typem obsahu více či méně inspirovaným Snapchatem, do příchodu Instagram stories však většinou bezvýsledně.
Prvním (neúspěšným) pokusem byla aplikace Poke, která byla spuštěna už v roce 2012, ale v květnu 2014 byla zase úspěšně zrušena. Na jakém principu fungovala? Možné to bude znít povědomě – mohli jste v ní posílat zprávy, fotky a videa, která po pár vteřinách zmizela. O aplikaci očividně silně inspirované Snapchatem Mark Zuckerberg prohlásil, že to byl spíše vtip. Rozhodně však ne úplně povedený.
Mezi další příklady takových pokusů o inspiraci patří Slingshot (který se zprvu sice tvářil, že se Snapchatu vlastně nepodobá, ale po pár měsících byl hlavní rozdíl mezi aplikacemi odebrán a zůstala jen další verze Snapchatu), Stickered (možnost “onálepkovat si své fotografie”, jež vznikla už v roce 2014) nebo třeba direct messages na Instagramu.
Právě Instagram je v tomto příběhu o nekonečné inspiraci Snapchatem velmi důležitý. V srpnu 2016 se mu totiž konečně podařilo představit novou verzi Instagram stories, která se té od Snapchatu zdaleka nepodobala jen názvem.
Když dva dělají totéž, není to totéž
V prvních dvou měsících své existence se Instastories od těch na Snapchatu moc nelišily. Základní princip, tedy možnost sdílet příběhy formou fotek a videí, které po 24 hodinách zmizí, je u obou stejný. Od října se však vůči sobě začaly novými aktualizacemi stále více vymezovat, takže dnes jsou už rozdíly mezi nimi jasně znát.
Instagram stories se nyní od těch na Snapchatu neliší pouze svým umístěním v rámci aplikace, ale také například možností využit efekt Boomerang, označovat lidi v příspěvcích s možností prokliku na jejich profil, či funkcí ,,Zobrazit další”, skrze kterou je možné sdílet přímý internetový odkaz. Na Snapchatu naopak již nedochází k automatickému přeskakování mezi příběhy jednotlivých uživatelů. Přesto o tuto funkci Snapchat nepřichází, uživatel si pouze bude muset dát více práce a udělat si z příspěvků ostatních jakýsi ,,playlist”.
Proč zrovna Instagram?
Zuckerberg se pro zavedení formátu stories na Instagramu rozhodl zřejmě hlavně proto, že uživatelskou základnu obou sociálních sítí tvoří především teenageři a obecně mladší uživatelé, takže Snapchat a Instagram jsou ve své kategorii velkými konkurenty. Oblíbenost Snapchatu u této věkové skupiny navíc raketově roste – v roce 2016 ho označilo 35 % amerických teenagerů za jejich nejoblíbenější sociální síť, což byl oproti roku 2015 nárůst o 6 %. Naopak Instagram si v této statistice pohoršil – z loňských 29 % letos klesl na 24 %. Nepatrným rozdílem jednoho procenta v rámci této věkové skupiny vítězí Snapchat i v četnosti užívání aplikace – 80 % teenagerů používá Snapchat alespoň jednou za měsíc, 79 % Instagram.
Zároveň je ale důležité zmínit, že ačkoliv v některých statistikách čísla Instagramu klesají, počet jeho měsíčních uživatelů už přesahuje 500 milionů a nadále rychle roste – během 9 měsíců se mu jich podařilo získat téměř 100 milionů. Počet denních uživatelů dosahuje 300 milionů, z toho více než 100 miliónů denně zhlédne Instagram stories. V porovnání s počtem denních uživatelů Snapchatu, kterých je přibližně 150 milionů, se jedná o velmi dobrá čísla.
Navíc Instagramu v poslední době neroste jen počet uživatelů, ale i počet inzerujících firem. Ten se oproti červnu zvýšil z několika stovek na více než 200 tisíc. Za tímto nárůstem může stát například fakt, že zapamatovatelnost inzerce na Instagramu je 2,8krát vyšší, než je průměr online reklamy. Kromě toho patří Instagram do rodiny Facebooku, takže je pro inzerující firmy velmi jednoduché sdílet facebookové reklamy i na Instagram. Právě ve své propojenosti mají tyto sociální sítě oproti Snapchatu velkou výhodu.
Další rána pro Snapchat?
Jelikož se Facebook rozhodně nebojí využívat výhody propojení s jinými platformami, další ,,inspirace” Snapchatem na sebe nenechala dlouho čekat. Facebook mimo jiné vlastní také aplikaci MSQRD, která nabízí portfolio nejrůznějších selfie masek na obličej. Veřejnost předpokládala, že se této funkce ujme opět Instagram. Facebook ale překvapil – momentálně totiž v Irsku testuje implementaci selfie kamery s filtry a maskami v rámci svých vlastních zpráv a příspěvků. Tato ,,novinka” by mohla Facebooku značně pomoci právě u mladších uživatelů, čímž by zasadila Snapchatu další citelnou ránu.
Za hranicí inspirace?
Nabízí se otázka, zda se Facebook při zavádění nových funkcí pohybuje ještě v mezích pouhé inspirace. Čistě z etického hlediska už tuto hranici dávno překročil, jednoduše využívá legislativního prostoru v oblasti patentování konkrétních funkcí ke smazávání výhod konkurence. Facebook jako by šel už delší dobu Snapchatu cíleně ,,po krku”. Proč? Nejspíše z důvodu, že Snapchat přinesl na trh sociálních sítí novou formu komunikace, která je atraktivní především pro mladé lidi. A Facebook potřebuje omlazovat. Mladí lidé ho totiž vnímají jako sociální síť svých rodičů. Až budoucnost však ukáže, zda se z toho Facebooku podaří přebíráním unikátních funkcí konkurenční sociální sítě vymanit, nebo se mu taková strategie nakonec nepěkně vymstí.
Jak tento článek citovat?
KALOUSOVÁ, Karin. Nekonečný příběh inspirace: Facebook, Instagram a unikátní funkce Snapchatu. Marek HÁŠA, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/pribeh-nekonecne-inspirace
Zdroje:
https://www.statista.com/statistics/326452/snapchat-age-group-usa/
http://www.convinceandconvert.com/social-media-strategy/5-snapchat-statistics-that-prove-its-power/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-02/snapchat-passes-twitter-in-daily-usage
http://www.businessinsider.com/instagram-stories-vs-snapchat-usage-data-2016-8
http://www.adweek.com/news/technology/cso-imran-khan-explains-snapchat-s-rebrand-snap-inc-173719
https://techcrunch.com/2016/08/29/who-to-follow-on-instagram-stories/
http://www.socialmediatoday.com/social-networks/snapchat-stories-vs-instagram-stories-infographic
http://www.theverge.com/2016/3/9/11186094/facebook-masquerade-face-swapping-app-acquisition
http://www.businessinsider.com/facebook-camera-copies-snapchat-yet-again-2016-10
http://marketingland.com/times-facebook-tried-snapchat-174645
http://mashable.com/2016/08/05/snapchat-stories-compared-instagram/#B3mE9TvFtqqN
CHAYKOWSKI, Kathleen. Nejlepší nákup? Instagram. Forbes. 2016, (10), 136-142.
Obrázky:
http://marketingland.com/wp-content/ml-loads/2016/04/Facebook_Snapchat-ss-1920-800×450.jpg
https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2016/08/instagram-stories-vs-snapchat-stories.png?w=680&h=587
http://www.statista.com/graphic/1/253577/number-of-monthly-active-instagram-users.jpg
https://cdn0.vox-cdn.com/thumbor/RLFtEwmjebEjJ4Zta7LpH3imIgc=/0x0:639×426/920×613/filters:focal(0x0:639×426)/cdn1.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/32796109/poke5_1020_large_verge_medium_landscape.0.jpg
https://tctechcrunch2011.files.wordpress.com/2016/10/facebook-new-camera.png?w=738