Komentáře
Casey Neistat: YouTuber v hodnotě 25 milionů dolarů
Casey Neistat je tak trochu lovebrandem mezi zahraničními YouTubery. Buď jste jeho nadšeným fanouškem sledujícím každý jeho vlog, nebo vás v lepším případě vůbec nezajímá. Právě jeho vlogy teď fanouškům schází nejvíce. Nedávno s nimi totiž po takřka dvou letech sekl. Před pár dny navíc prodal jeden ze svých projektů – sociální síť Beme. A to hned americké televizi CNN za částku přesahující 25 milionů dolarů.
Perné začátky
Momentálně má 35letý Neistat na YouTube přes 5,5 milionu odběratelů a patří tak mezi 250 nejsledovanějších kanálů na celém YouTube. Nutno dodat, že prvního milionu dosáhl v srpnu 2015. Od té doby jeho kanál raketově roste.
Vraťme se ale na začátek. Neistatova cesta na vrchol byla strastiplná. V 15 letech zanechal studií na střední škole v rodném Connecticutu a nikdy se už na žádnou nevrátil. V 17 letech se poprvé stal otcem. Peníze si vydělával jako umývač nádobí a žil se svou přítelkyní a synem v obytném přívěsu. V této době se rozhodl, že zkusí štěstí v New Yorku.
Zpočátku živořil i tam, kde dle svých slov zažil období, kdy musel vyžít z 20 dolarů na týden a pomáhal si drobnými krádežemi. Prvního většího videoúspěchu se mu pak povedlo dosáhnout v září 2003. Ve svém internetovém videu iPod’s Dirty Secret se rozhodl společně se svým bratrem veřejnost informovat o nekalých praktikách společnosti Apple, jež neumožňovala výměnu iPod baterií, které se trvale vybíjely po 18 měsících používání. Neistatovo video na vyvolalo bouři nevole a zájem médií na sebe nenechal čekat. Web Ipodsdirtysecret.com, kam Casey video nahrál, zažil tehdy virální bouři, a to se psal rok 2003.
První výraznější úspěch přišel, když společnost HBO odkoupila od bratrů Neistatových jejich seriál The Neistat Brothers za necelé 2 miliony dolarů. V tomto krátkém osmidílném seriálu oba bratři, Casey a Van, vypráví o svých každodenních dobrodružstvích. Toto autobiografické dílko lze s klidem považovat za předchůdce Neistatových vlogů.
YouTube a vlogging
Ještě před svou YouTube kariérou nahrával Neistat svá videa i na Vimeo. Mezi ty populárnější patřilo to o Chatroulette (stránka pro videochatování s náhodnými lidmi). Neistat v něm potvrdil nepsaný úzus, že na Internetu je mnohem větší zájem o ženy.
V roce 2010 si Neistat založil svůj YouTube kanál, kam zprvu přispíval kriticko-informačními videy. Zvýšené pozornosti se mu dostalo díky videu Bike Lanes, ve kterém humornou formou kritizoval přísnost pokutování cyklistů za vyjetí z jejich silničního pruhu. Magazín Time dokonce toto video zařadil mezi 10 nejkreativnějších videí roku 2011.
Větší změna přišla na jaře roku 2015, kdy Neistat začal vydávat denní vlogy, které svým stylem vynikaly oproti jiným YouTuberům. Neistat naplno využil svůj střihačský talent a moderní technologie. Netočil vlogy mobilem, ale zrcadlovkou s externím mikrofonem. Jako jeden z prvních začal v denních vlozích pravidelně využívat záběrů z dronu či timelapse snímků. Na osobitosti jeho vlogům dodávaly i černé sluneční brýle, díky kterým navíc Neistat budí dojem, že se vždy dívá do kamery.
Základem úspěchu však podle Neistata nejsou ani technologie, ani jeho brýle, nýbrž příběh. Ten se snažil vměstnat do každého denního vlogu. Kvůli tomu byl každý vlog výsledkem celodenního natáčení a tří až sedmi hodin střihu. Díky tomu byly jeho vlogy o úroveň výše než konkurence. Není divu, že se brzy jeho styl snažili napodobit i další YouTubeři.
Jedním z nejznámějších videí na jeho kanálu je Snowboarding with the NYPD, ve kterém zapřažen za džípem brázdí na snowboardu ulice zasněženého New Yorku uprostřed ledna 2016. Video má k dnešnímu dni přes 15 milionů zhlédnutí.
Kouzlo Neistatových videí spočívá i v tom, že vždy dbá o to, aby je pouze neplnil suchým product placementem. Příkladem budiž jeho video pro Nike. Nike požádalo Neistata o video na téma #makeitcount, jež mělo propagovat náramky Nike Fuelband. Namísto toho, aby vzniklo nudné video plné Nike brandingu z prostředí jeho domova, Neistat utratil celý rozpočet za cestování po světě. Cestoval křížem krážem, dokud mu peníze nedošly. Odvážný až drzý přístup, nicméně výstupem bylo jeho druhé nejsledovanější video s 25 milióny zhlédnutí. Nike si muselo mnout ruce.
Bezkonkurenčně nejsledovanějším Neistatovým vlogem je video ze září tohoto roku. Prakticky celé 9minutové video neukazuje nic jiného než přepych a luxus první třídy letadel letecké společnosti Emirates. Cena sedadla (či spíše svého vlastního pokoje) na trase New York – Dubaj je neuvěřitelných 21 000 dolarů. Neistatovi bylo sedadlo nabídnuto údajně bez přirážky k původní ceně letenky – tedy jako jakási „pozornost podniku“. Takřka 27 milionů zhlédnutí na YouTube za to společnosti Emirates však jednoznačně stálo.
Konec každodenní dávky Caseyho
Před dvěma týdny Casey Neistat oznámil, že ukončuje svůj denní vlog. Proč se rozhodl nečekaně skončit, když letos byl oceněn jako nejlepší YouTuber roku, magazín GQ’ ho jmenoval jako New Media Star of the Year a jeho počet odběratelů na YouTube se vyhoupl k téměř 6 milionům? Důvodem je další posun v kariéře. Casey se přirovnal k Tarzanovi, který se pohybuje v džungli z liány na liánu. Aby se mohl chytit další, musí tu současnou pustit. Neznamená to však jeho konec kariéry na YouTube, jen by se rád začal věnovat větším a ambicióznějším projektům, na které při každodenním natáčení a následném stříhání každodenních vlogů neměl čas.
Prodej „dítěte“ a nový začátek
Pravý důvod ukončení denního vlogování vyplul na povrch pár dní po zveřejněném loučícím se videu. Cable News Network (CNN), nejsledovanější televizní společnost v USA, koupila aplikaci YouTubera zvanou Beme za 25 milionů dolarů. Beme je sociální síť k rychlému sdílení neupravených videí. Casey ji založil v létě 2015 společně Mattem Hacketem, který stojí například za rozvojem platformy Tumblr. Akvizicí televizní společnost nezakoupila aplikaci Beme jako takovou, ale spíš jen její technologii a jedenáct zaměstnanců. Koupí aplikace tak získala televizní stanice především „nové mozky“ a hojnou fanouškovskou základnu YouTubera Caseyho, jehož úkolem bude vytvořit model obsahu, který bude atraktivní pro mladé publikum, které se CNN dlouhodobě nedaří zaujmout. Spuštění nového programu CNN plánuje na léto 2017.
CNN aplikaci Beme ukončí 31. ledna 2017, přestože si ji stáhlo více než 1,6 milionu lidí. Nutno podotknout, že značná část stahujících byli Caseyho fanoušci. Chtěli být jako on, dělat to, co on dělá. Jednalo se o klasický marketingový tah s využitím YouTubera, rozdílem však bylo, že Casey propagoval svůj vlastní projekt. Beme následoval standardní cestu těchto projektů – velké vzrušení okolo produktu, hodně stažení, malá interakce. Lidé si aplikaci stáhli, vyzkoušeli a po čase nepoužívání Beme smazali. Vrchol interakce nastal vždy, když Casey aplikaci připomenul ve svých videích.
Když dva dělají totéž, není to vždy totéž
Co vlastně Beme je? Tato aplikace by podle Caseyeho měla pomoci lidem sdílet okamžiky jejich života a zároveň jim dovolit si ho užívat. Toho docílíme tím, že omezíme koukání na displej mobilu a budeme vnímat svět kolem nás. Na první pohled je zde vidět velká inspirace Snapchatem. Tomu však Beme zkrátka nedokázal konkurovat. Bemy (videa v této aplikaci, které svým názvem nápadně připomínají Snapy) se začnou natáčet, když zakryjeme proximity senzor na mobilu, ať už tedy přiložením k hrudi, zakrytí prstem, přiložením ke zdi nebo dalším kreativním způsobem. Pořízený záznam si nejde na displeji prohlédnout ani zeditovat. To je jeden ze záměrů Caseyho, který nemá rád různé filtry apod. Bemy se pak zobrazí všem vašim sledujícím. Ti Beme můžou vidět pouze jednou, potom se smaže. Aplikace nemá žádná srdíčka, lajky a podobně. Pokud chcete dát najevo, že se vám Beme líbí, můžete osobě obratem poslat selfie.
Konec jedné z digitálních jistot současnosti vzbudila poměrně vášnivé reakce i v našem okolí. Některé vybrané komentáře naleznete níže.
Honza Mikulka
„Já si u Caseyho cením 2 věcí – jak redefinoval vlogovací scénu, a za jeho “I don’t give a fuck” attitude. Bavila mě jeho dřívější tvorba (nejradši mám Bike Lines), ale nutno podotknout, že jeho přínos vlogovací scéně je nepopiratelnej. Dneska ho kopíruje prakticky každej druhej youtuber (včetně těch českých – od používaní timelapse – v pohodě; ale až po kradení stejný hudby a scén, např. 1 hour later ze Sponge Bob apod.), ale všichni tak nějak víme, že jsou to jen pokusy a Casey je Casey. Upřímně mě ty vlogy bavily spíš ze začátku, s postupem času se ale pak prezentoval dost namyšleně (trošku to k tomu asi patří, ale často to nebylo třeba) a často už mi přišel tematicky vyčerpanej.
Beme měl super nápad. Ten problém ale je, že nepracuje s tím, jaká tahle generace je – prostě KAŽDÝHO zajímá, jak u toho vypadá, takhle self obsese sahá až do nebes, viz např. statistiky selfie dat. Lidi jsou prostě sebestřední a potřebují se u všeho kontrolovat, je to zcela přirozený a hlavně to kopíruje současnej trend. Beme je podle mě fakt k ničemu, děcka v Americe prostě žerou Snapchat (podívej se, kolik lidí má v profilovce snapchat filtr, pejska apod.), do hry vstoupil Instagram (nenašel jsem žádný pořádný statistiky o tom, že by to Snapchat zabilo), Beme už prostě smysl nemá. Neřekl bych ale, že CNN koupilo Caseyho. Resp. jo, určitě chtěj jeho nápady a názory a diváky, ale evidentně věřej i týmu, který to dělá (jinak by si ho najali externě za $$$ a byl by klid).
Že děcka odcházej od televize, kde a jak je zasáhnout (protože globálně děti jsou byznys v řádech bilionů), to se ví, teď je ty společnosti lověj.. A na tomhle digitálním hřišti se zatím moc dobře neorientujou. Nevím, co ta jejich spolupráce přinese, ale zatím tomu moc nedávám. Casey je Casey a věci kolem sebe staví především na sobě. To není vůbec špatná cesta, když dělá sponzorovanej content na svůj youtube kanál, otázkou je, co přinese reálně obrovský společnosti jako je CNN.“
Karel Kovář „Kovy”
„Casey mě ovlivnil mnoha věcmi, nejvíc asi nadpozemským time managementem. Velmi inspirativní je i jeho tvůrčí vývoj. Začínal bez peněz, platformy, diváků. Měl jednu kameru, podobně talentovaného bráchu Vana a touhu tvořit. Od malých videí z doby “předyoutubové” o Bike Lanes nebo baterkách v iPodu se dostal přes projekty s HBO nebo Timesy až sem. Je za ním obrovský kus práce a bez jeho dlouhých let filmařských a vypravěčských zkušeností, by nikdy nedokázal z obyčejného formátu “daily vlog” udělat téměř umělecké dílo. Konec daily formátu jsem upřímně očekával. Casey je podle mě člověk, který hledá nové výzvy. Vlogy pro něj začaly být stereotypem. Beme byl sám o sobě dobrým nápadem, prakticky ale téměř nepoužitelný. Věřím, že spojení se CNN bude oboustranně přínosné a nemůžu se dočkat, co bude tenhle blázen vymýšlet dal.“
Ondra Kolek
„Tenhle Sean Penn YouTube scény (schválně si je srovnejte v černých brýlích) si mě opravdu získal úžasnou kampaní před premiérou filmu The Secret Life of Walter Mitty cca 3 roky zpátky, když dostal od studia budget na tvorbu virálního videa na propagaci tohoto “snílkovského” filmu o cestování a celý budget použil s týmem na vlastní humanitární misi do tajfunem zdevastovaných Filipín. Pokud jste neviděli, tak zde. Když pak během posledního roku a půl svých denních vlogů získal přibližně 5 000 000 subscriberů, šel klobouk dolů znovu, ne že by to bylo velké překvapení. Casey dělá úžasné věci a na svém kanálu ukazuje milionům lidí, jak se dá v moderním světě žít jinak a užitečně.
Jeho nedávno oznámená spolupráce se CNN je ale vlastně logická. Jak sám řekl, denní vlog ho nenaplňoval jako dřív, a se CNN podle mě sdílí ideologii. Navíc by tohle mohla být spolupráce mezi velkým médiem a influencerem pasující jako prdel na hrnec. Podobnou ideologii jsem zmínil a spousta diváku Caseyeho v dnešní době už velkým, klasickým médiím nevěnuje tolik pozornosti. Pokud vše klapne, bude to skvělý způsob oslovit novou skupinu diváků moderním způsobem. Jsem opravdu zvědavý, jaká témata Casey spolu se CNN otevřou, jakou formou a hlavně jaký bude výsledný dopad. Ale rozhodně držím palce a těším se.“
Závěrem
Těžko byste v celosvětovém YouTube rybníčku pohledávali vytíženějšího a motivovanějšího člověka, než je Casey Neistat. Točit vlogy pro miliony lidí je sen pro tisíce YouTuberů, a přesto to bylo Neistatovi málo. Nicméně je pravděpodobné, že prodej Beme a masivní finanční injekce od CNN i Neistata přesvědčily, aby vlogování pověsil na hřebík. Přesto můžeme od tohoto ambiciózního Američana očekávat jen samé velké věci. Jeho mottem totiž je „Do more“. A strach o to, že by Casey najednou toto heslo začal ignorovat, rozhodně nemáme.
Zdroje
http://www.adweek.com/news/technology/cnn-will-launch-new-media-company-youtube-star-casey-neistat-174804
http://www.adweek.com/news/technology/heres-why-casey-neistat-ending-his-wildly-popular-daily-vlog-youtube-174748
http://www.highsnobiety.com/2016/11/28/casey-neistat-cnn-partner-project/
http://www.melty.cz/youtuberi-kdo-je-vloger-casey-neistat-a854.html
http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/casey-neistat-konci-se-svym-kazdodennim-vlogem__s288x12518.html
Zdroje obrázků
Zdroj náhledového obrázku: https://www.youtube.com/watch?v=WxfZkMm3wcg
http://www.designboom.com/wp-content/uploads/2015/02/casey_portrait_818-818×545.jpg
https://a.fastcompany.net/multisite_files/fastcompany/imagecache/1280/poster/2014/09/3034006-poster-caseyneistatworksmartv4.jpg
Jak citovat tento článek?
BIRGUSOVÁ Helena, POKORNÝ Ladislav. Casey Neistat: YouTuber v hodnotě 25 milionů dolarů. Adam HRIVŇÁK, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/casey-neistat-youtuber-v-hodnote- 25-milion-dolaru