Komunikace
Pravidla MOV: Je ještě Soči olympiádou sociálních médií?
O LOH 2012 v Londýně se mluvilo jako o olympiádě sociálních sítí. O dva roky později v Soči Jaromír Jágr ironicky komentoval fotografie z jídelny olympijské vesnice, poté co byl pokárán za předchozí zveřejněné video. Bylo totiž v rozporu s pravidly MOV. Oko diváka se tak muselo spokojit jen s oficiálními zdroji, chytrými aplikacemi a osekanými vyjádřeními sportovců. Jak nová pravidla poznamenala facebookové profily sportovců, co nabídl ČOV a proč divákům možná nestačí oficiální aplikace? Jak dostat více ze zákulisí olympijského hnízda?
Nová pravidla oslabují moc sociálních sítí – doplácejí sportovci i diváci
Mezinárodní olympijský výbor (MOV) vydal pravidla používání sociálních sítí pro účastníky olympiády, včetně návštěvníků. Pro jakékoliv příspěvky na sociálních médiích platí dodržování Olympijské charty a ochrana olympijské symboliky. Nejdůležitější pravidla, které musejí účastníci ZOH v Soči dodržovat, jsou 2:
– Video/audio z olympijských sportovišť (včetně olympijské vesnice) na sociálních sítích být zveřejněna nesmí.
– Účastník musí psát v první osobě, formou deníku a v souladu s Olympijskou chartou.
Z charakteru sociálních sítí je zřejmé, že poskytují sportovcům vhodnou platformu pro vlastní propagaci a budování brandu. Pro sportovce není olympiáda pouze o reprezentaci své vlasti na světovém hřišti, jde jim rovněž o to, zvýšit povědomí o sobě jako o značce a zaujmout sponzory. Výše uvedená pravidla tak zasáhla do možností, jimiž mohou olympionici ovlivňovat svou fanouškovskou základnu, zatraktivnit sportovní odvětví, prosadit svou osobitost, nadhled, vyprofilovat se vůči ostatním. Ukážeme si nyní, jak funguje praxe.
Jágr a jeho věrná hokejová rodina
Asi se shodneme na tom, že Jágr je dobře zavedená značka, která nepotřebuje nutně lákat sponzory. Jeho „hokejová rodina“, jak sám Jarda nazývá své fanoušky, je tradičně natěšená na pravidelný přísun informací, postů a pikantních detailů, kterými je Jarda zásobuje. Video, ve kterém svýma očima představil Jaromír Jágr divákům olympijskou vesnici, se stalo internetovým hitem. Přestože neukazuje nic komerčního a jedná se o pokus přiblížit místo pobytu očima sportovce, je publikování v rozporu s pravidly. Z původního plánu přinášet fanouškům pravidelné video záznamy sešlo. Jágr byl za svůj prohřešek upozorněn, přestal přidávat několik příspěvků denně a zveřejnil už pouze několik fotografií. A hokejová rodina zaplakala.
Eva Samková a Šárka Pančochová – brandy budoucnosti
Obě sportovkyně spojuje mládí, sympatický vzhled a trendy sportovní disciplíny. A obě jsou rovněž velmi akční na Facebooku. Svůj brand budují od základů a na jejich profilech najdeme třeba videa z tratí. Ani video ze zlatého závodu snowboardcrossařky Evy Samkové však není podle přesného znění pravidel MOV v pořádku. Sportovci by také měli příspěvky psát v první osobě, aby nikterak nepřipomínaly novinářské sdělení.
Fanoušky si Eva získává také díky malované helmě s vlky.
Také snowboardistka Šárka Pančochová prezentuje na sociálních sítích tvorbu svých fanoušků.
„Olympionici sociální sítě opravdu sledovali a aktivně využívali. Lukáš Bauer udělal pro své fanoušky velkou fotoreportáž ze zahájení her. Vlajkonoš Ondřej Moravec postoval přímo během závěrečného ceremoniálu. Skvěle si vedla Eva Samková. Před hrami měla na své stránce 4000 fanoušků, nyní se blíží k 57000,“ říká Tomáš Houska z komunikačního oddělení ČOV.
Když nic nemáš, dej tam selfie
Možná je to nejistotou sportovců ohledně dodržení pravidel, možná tím, že selfie trend bobtná do gigantických rozměrů. Jisté je, že s olympijskými autoportréty se roztrhl pytel. Fotka vlastního obličeje možná neurazí ani nenadchne, ale sportovec má alespoň co publikovat a nebýt v rozporu s pravidly. Fotka sice nezprostředkuje tolik reality co video, ale vlk se nažere a koza zůstane celá. Že tenhle trend v Soči ovládl, deklarují následující příklady olympioniků i roztomilá fanynka, která si omylem fotí vlastní oční bulvu. Počet lajků? Ohromující!
Norská snowboardistka Silje Norendal, snowbordista Nate Holland z USA a Kanaďanka Justine Dufour-LaPointe mají něco společného. Vědí jak fanoušky zaujmout a zároveň neporušovat pravidla. Na svých „selfie“ fotografiích ze Sochi jsou totiž oni sami propagovaným „výrobkem“.
Oficiální cesty mají co nabídnout
Na oficiálních stránkách se po celou dobu olympiády objevují fotografie z ceremoniálů a závodů. Hry lze je samozřejmě sledovat i na Twitteru a Facebooku.
Biatlonista Ondřej #Moravec právě převzal bronzovou medaili za dnešní závod s hromadným startem. #ZOH2014 pic.twitter.com/5iLdfDLuPT
— ČT sport (@sportCT) February 18, 2014
Závod a následný ceremoniál biatlonisty Ondřeje Moravce na twitteru byly okomentovány ČT sport i oficiálním profilem her v Soči.
Fanoušek chce většinou vidět autentický pohled na svého oblíbeného sportovce, proto raději zvolí příslušný profil na Facebooku nebo Twitteru. Na oficiálních stránkách chybí interakce – propojení sportovců a organizátorů s fanoušky. Kdyby na ně přispívaly svými komentáři sportovní osobnosti, staly by se dost možná pro veřejnost zajímavějšími.
To si uvědomil i Český olympijský tým, který fanoušky zásoboval na Twitteru i Facebooku jiným pohledem na hry. „Fotografie, jak sportovci čekají v útrobách stadionu na zahájení her měla dosah 850 000 lidí a like ji dalo přes 54 000 fanoušků. Lidé pohled za oponu ocení,“ říká Houska.
Chytré aplikace – kterou používáte vy?
Úspěch spíš než oficiální stránky zaznamenaly mobilní aplikace. Ať už dvě české, z čehož Letná 2014 sloužila jako průvodce po olympijském parku na Letné (více na www.olympijskypark.cz) a zároveň jako bezplatná vstupenka. A nebo oficiální aplikace v angličtině, které umožňovaly různé předvolby, plánovací kalendáře vybraných závodů a rychlou aktualizaci výsledků.
Porovnali jsme české ZOH 2014 (ČOV), Letná 2014 (Olympijský park) a Fanstars (Český Rozhlas) s mezinárodními 2014 Winter Games, Sochi Guide 2014 a Sochi 2014 Results. Oficiální aplikace ČOV ZOH 2014 přináší podrobné výsledky, řadí zprávy podle aktuálnosti, lze je dále selektovat podle státu i disciplín. Nabízí kompletní televizní program olympiády (na ČT sport) a doplňuje informace o jednotlivých sportech i závodnících. Čeho si nejvíce ceníme je, že kromě výsledků a přehlednosti navíc neztrácí sepjetí mezi sportovci a fanoušky, protože v jejím rozhraní existuje možnost zaslat atletům vzkaz. Zahraniční aplikace jsou bezpochyby vizuálně zdařilé, nicméně významnou přidanou vidíme pouze u plánovacího kalendáře a informací, kdo obsadil stupně vítězů v předchozích letech.
ČOV také vytvářel obsah speciálně pro aplikaci, když zde například blogovala účastnice her ve Vancouveru a nyní mluvčí lyžařského svazu Šárka Sudová. Být unikátní se opět vyplatilo. Aplikaci ZOH 2014 si k poslednímu dni her stáhlo 215 799 uživatelů. Aplikaci Letná 2014 určenou pro Olympijský park na pražské Letné pak 77 655 lidí.
Twitter vede
Londýn byl olympiádou Twitteru, v Sochi tomu není jinak. Snad jen s ještě větší viralitou. Selhání organizátorů a vtipné momenty především z nehotových sociálních zařízení dokumentují #SochiProblems, #Sochifails, případně přímo užívatelské profily. Neméně atraktivní jsou záběry z utkání, které MOV může jen stěží všechny monitorovat.
…With no phone to call for help, I used my bobsled push training to break out. #SochiJailBreak pic.twitter.com/apZRefgvCO
— Johnny Quinn (@JohnnyQuinnUSA) February 8, 2014
Fotka amerického bobisty Johnyho Quinna obletěla svět. Závodník zůstal uvězněný na toaletě a protože si nemol přivolat pomoc, doslova se probil ven.
Putin put out as Russia crash out of Olympic Ice Hockey. Hey Vlad, wasn’t this the one you *really* wanted to win? pic.twitter.com/ZMQC2YP77x
— Daily Mirror (@DailyMirror) February 19, 2014
Vladimir Putin goes viral!
Made a lot of new friends this morning #sochi #Sochi2014 #SochiProblems pic.twitter.com/jGrstUJ7fF — Sochi Fails (@SochiFails) February 5, 2014
Jak si v Sochi rychle udělat nové kamarády.
Přes všechna omezení se zdá, že Twitter nejlépe uniká kontrole a šikovnější fanoušek si pikantérie, vtípky a zákulisní informace dohledá. Konzervativnějším jedincům postačí oficiální aplikace ZOH 2014, FB profily sportovců a online zpravodajství. Kontrolovat veškeré příspěvky, byť v kooperaci se správci sociálních sítí, je nemožné. Kdo ale na nová pravidla může v budoucnu doplatit, jsou především mladé sportovní naděje, kteří pod vztyčeným ukazováčkem olympijského vedení budují svůj brand. V době, kdy má každý v ruce mobilní telefon častěji než cokoliv jiného, je to hlavní cesta, jak oslovovat publikum. Pravidla zatím zasáhla pouze záznamy ze sportovišť a vesnice, ubylo videí na profilech sportovců. Jestli současný trend omezování sociálních médií vydrží, poznáme již na LOH 2016 v Riu. Možná se dočkáme dalších omezení, možná MOV pochopí, že restrikce jsou vcelku zbytečné. Fanoušek i sportovec si cestu najde.
Článek připravily:
Petra Štemproková a Zuzana Kabelková
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: http://deadspin.com/5903795/posting-a-facebook-photo-from-the-london-olympics-could-land-you-in-court
http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/02/14/sochi-2014-winter-olympics-selfie_n_4786670.html
…With no phone to call for help, I used my bobsled push training to break out. #SochiJailBreak pic.twitter.com/apZRefgvCO
— U.S. Olympian Johnny Quinn (@JohnnyQuinnUSA) February 8, 2014
Putin put out as Russia crash out of Olympic Ice Hockey. Hey Vlad, wasn't this the one you *really* wanted to win? pic.twitter.com/ZMQC2YP77x
— The Mirror (@DailyMirror) February 19, 2014
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=810086259017882&set=pb.323562281003618.
-2207520000.1393167137.&type=3&theater
Made a lot of new friends this morning #sochi #Sochi2014 #SochiProblems pic.twitter.com/jGrstUJ7fF
— GymTshirt (@GymTshirts) February 5, 2014
Jak citovat tento článek?
KABELKOVÁ, Zuzana, ŠTEMPROKOVÁ, Petra. Pravidla MOV: Je ještě Soči olympiádou sociálních médií? Markething [online]. 24. února 2014 [cit.2014-2-24]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/pravidla-mov-je-jeste-soci-olympiadou-socialnich-medii