Connect with us

Komunikace

Flappy Bird – příběh hry, která nas..la svět i svého autora

Příběh smartphone hry Flappy bird připomíná hollywoodský film vzestupu a pádu. Jak se zrodil postupný úspěch této hříčky, kdy vypukl naprostý boom a proč ji nakonec autor stáhl z App Store a Google Play? Vydejte se s námi po stopách opeřence, který prostě rovně letět neumí.

Možná jste v posledních týdnech zaznamenali zvýšený počet lidí, kteří při zírání do obrazovek svých chytrých telefonů znenadání vykřikli sprosté slovo nebo vypadali, že rovnou telefon zahodí. Pokud ano, nebojte se, s velkou pravděpodobností se jednalo o hráče obrovského hitu, Flappy Bird.

Hra postavená na proklatě jednoduché (a mnohokrát okopírované) mechanice – udržet se ve vzduchu neustálým mačkáním tlačítka/obrazovky a za letu se vyhýbat překážkám. Absurdně jednoduchá hratelnost a totální absence jakéhokoli nastavení, menu či ukazatelů (pouze dosažené skóre) jdoucí ruku v ruce s extrémní obtížností byly receptem na slušný úspěch. Stačila trocha štěstí a z populární hry se stala jedna z nejstahovanějších her na celém světě.

Úvodní obrazovka nového testovače nervů. zdroj: cultofandroid.com

Úvodní obrazovka nového testovače nervů. zdroj: cultofandroid.com

Z obyčejné hříčky světovým fenoménem

Počátky vzniku Flappy Bird (tehdy ještě pod pracovním názvem Flap Flap) se datují už k listopadu 2012, kdy jeho autor Dong Nguyen sdílel na Twitteru tento obrázek, kde na levé straně můžeme vidět první návrh okřídleného “hrdiny”.

Praotec Flappy Bird. zdroj: mashable.com

Praotec Flappy Bird. zdroj: mashable.com

Nguyen posléze prohlásil, že se jednalo o návrh nové hry, který byl nakonec smeten ze stolu, a zůstala pouze jedna postava a triviální herní koncept. Skutečný posun se udál až v dubnu 2013, kdy Nguyen sdílel tuto oficiální úvodní obrazovku zcela nové hry Flap Flap (název musel být změněn na Flappy Bird, protože v App Store se již nacházela aplikace s totožným názvem).

Flap Flap. zdroj: mashable.com

Flap Flap. zdroj: mashable.comc

24. května 2013 poté hra Flappy Bird oficiálně vstoupila do App Store. S jejím vydáním sdílel tvůrce hry také své skóre 44 bodů. Až do konce října hra (zdarma) proplouvala trhem takřka nepovšimnuta. Tehdy se však znenadání zařadila v žebříčku rodinných her na 1469. místo. A od toho okamžiku začal vznikat nový fenomén.

1. tweet o hře Flappy Bird, který nepocházel od autora hry, se objevil 4. listopadu a dokonale popisuje vztah lásky a nenávisti, který hráči k Flappy Bird chovají.

Fuck Flappy Bird. zdroj: mashable.com

Fuck Flappy Bird. zdroj: mashable.com

Popularita Flappy Bird v USA dále rostla raketovým tempem. V polovině prosince již zaujímala hra 14. příčku mezi rodinnými hrami a dostala se mezi TOP 250 aplikací zdarma na App Store. Začali vznikat meme o Flappy Bird a sociální sítě se zaplňovaly příspěvky hráčů, kterým hra drásala nervy.

Aint nobody got time for that! zdroj: memecrunch.com

Aint nobody got time for that! zdroj: memecrunch.com

Skutečný milník a zároveň počátek konce úspěšné aplikace nastal v lednu 2014, kdy se Flappy Bird dostal do TOP 10 všech aplikací zdarma na App Store. Obrovský úspěch začaly doprovázet desítky dotazů vývojářů, marketérů a herních expertů, kteří nemohli uvěřit, že úspěch hry nebyl čistě virální, nýbrž za ním musela stát strategie promování hry a podpůrných reklamních aktivit.

Od lásky ke svému dílu k nenávisti

Autor hry Flappy Bird, Dong Nguyen, zpočátku odpovídal na všechny dotazy na Twitteru s tím, že promování nepatří do jeho filozofie, že nepodnikl žádný nákup botů pro akvizici falešných kladných hodnocení hry s tím, že Apple by na App Store aplikaci spojenou se zakázanými praktikami nenechal.

1. místo na App Store. zdroj: mashable.com

1. místo na App Store. zdroj: mashable.com

22. ledna pak Flappy Bird vyšel také na Google Play, kde se během týdne stal nejstahovanější aplikací. Počet lidí, kteří se dotazovali autora hry na všemožné nekalé metody promování Flappy Bird, však rostl ještě více, což samotného autora, který do té doby urputně odpovídal a obhajoval své dílo, dohnalo k rozhodnutí uzavřít se před tiskem a neodpovídat již na žádné dotazy.

Smutný konec. zdroj: mashable.com

Smutný konec. zdroj: mashable.com

Celý mediální kolotoč vyvrcholil 9. února 2014, kdy se autor rozhodl Flappy Bird stáhnout z Apple Store a Google Play. Měli jsme šanci sledovat příběh nadšeného vývojáře a jeho veleúspěšného díla, kde fenomenální úspěch šel ruku v ruce se závistí, nedůvěrou a relativně nešťastným koncem.

Na sociálních médiích se objevila tvrzení, že Dong Nguyen vydělává nyní díky Flappy Bird skrz in-game reklamu cca 50.000 USD denně. Samotná čísla daleko od pravdy být nemusí, takže příběh hry zas tak hořký konec nemá.

Po stažení hry z trhu se vyrojily desítky lidí, kteří nabízí v internetových aukcích své telefony s nahraným Flappy Bird za astronomické částky v desítkách tisíc USD.

Uvidíme, jak dlouho ještě potrvá trend Flappy Bird, nicméně v současné době nás baví velmi. Proto zde pro vás máme malý žebříček TOP skóre v redakci Markething.cz.

Flappy Bird – nejlepší skóre

Ondřej Kolek – 116 b.

Kateřina Horká – 27 b.

Ondřej Opluštil – 17 b.

Eliška Böhmová – 16 b.

Tereza Bartoníčková – 16 b.

Vojtěch Pohůnek – 12 b.

Eliška Böhmová – 9 b.

Kristina Altal – 3 b.

Eliška Kubešová – 1 b.

Ondřej Pavlů – 0 b. (hraje Candy Crush)

Zdroje:

zdroj úvodního obrázku: http://www.re-play.cz/novinky/wp-content/uploads/2014/02/Flappy-Bird-Game-Over-Backgrounds.jpg

http://mashable.com/2014/02/10/flappy-bird-story/

http://mashable.com/2014/02/10/used-iphone-flappy-bird-ebay/

Jak citovat tento článek:

KOLEK, Ondřej. Flappy Bird – příběh hry, která nas..la svět i svého autora. Markething.cz [online]. 2014 [cit. 2014-02-20]. Dostupné z: http://www.markething.cz/flappy-bird-pribeh-hry-ktera-nas-la-svet

Continue Reading

Absolvent oboru Marketingové komunikace a public relations na FSV UK (2014) a spoluzakladatel projektu CreativeC. Zajímá se především o krizovou komunikaci, kreativní reklamu, customer relations, social media, popkulturu ve všech podobách. Ve volných chvílích básní a vymýšlí kraviny. Star Wars.

More in Komunikace

To Top