Komunikace
Pokémon Go – Zákazníci? Chyťte je všechny!
Viděli jste v poslední době zírat do telefonu víc lidí než obvykle? Fenomén japonských Pokémonů, kterému propadlo několik generací od devadesátých let, se vrací v podobě mobilní aplikace. Jaký je marketingový potenciál Pokémon GO a kam až značky zajdou v jejím využití?
Pokud máte kromě neustálého civění svého okolí do telefonu i pocit, že neslyšíte poslední dobou nic jiného než slovo Pokémon, má to své důvody! Aplikace Pokémon GO, se kterou přišla vývojářská společnost Niantic, doslova zaplavila během pár týdnů svět mobilních telefonů a podle serveru Guardian.com má už více uživatelů než sociální sítě Twitter nebo Tinder.
Pokémoni jsou však marketingovým pojmem již dlouho. Od svého vzniku značka vydělává mateřské videoherní společnosti Nintendo ročně přes miliardu a půl dolarů. S příchodem aplikace pak vzrostly akcie Nintendu skokově během několika dní o 7,5 miliard.
Marketing gotta catch us all!
A proč aplikace nyní zaujala i marketéry? Jak už řekl marketingový mág Phillip Kotler: “Nejdůležitejší je předvídat, kam budou zákazníci směřovat, a být krok před nimi.” Způsobů, jak je možné hru využít k marketingovým účelům, je několik. Pro firmy je však důležité se v prostředí hry zorientovat a zjistit, na jakých principech funguje.
Vybitá baterie
Jedním z nenapravených neduhů hry je například rychlé vybíjení baterie uživatelova telefonu. I toto však můžou využít značky ve svůj prospěch – umístěte pro hráče Pokémon GO do vašeho obchodu či restaurace dobíjecí stanici, dejte to vědět na svých sociálních sítích nebo tabuli a potenciální zákaznici se mohou při sbírání nových pokémonních úlovků zastavit právě u vás.
Zoo vs. Pokémoni
Kreativní cestu zvolila například i jedna zoologická zahrada v americké Alabamě. Tamní ošetřovatelé zvířat také využili stávajícího pokémonního trendu a připravili pro návštěvníky zoo speciální zvířecí popisky.
Pokéstopy = zákazníci
V aplikaci uživatelé objevují také tzv. Pokéstopy (místa ve vašem okolí, která můžete pravidelně navštěvovat a získávat z nich náhodné předměty hodící se vám ke sbírání Pokémonů).
Toho si v Americe začaly všímat například značky a restaurace, v nichž se Pokéstopy objevují. Tyto restaurace a značky dávají slevy pokémonním sběračům.
Sponzorované lokace
Chcete nalákat množství zákazníků do svého obchodu? Proč do ní neumístit jednoho z vzácných Pokémonů! Přesně to a mnoho dalšího by měly umožňovat v aplikaci tzv. sponzorované lokace. Podle Davida Jonese, jehož společnost se stala akcionářem Nianticu v únoru, má aplikace nevídaný potenciál. Jones udává příklad, kdy si po příchodu do konkrétní lékárny například uzdravíte svého Pokémona.
O využití sponzorovaných lokací prý aktuálně jedná s vývojářskou společností Niantic fastfoodový řetězec McDonald’s v Japonsku. Ten chce, aby 3 tisíce restaurací v Japonsku fungovaly jako místo, o kterém budou hráči automaticky vědět, že si tam mohou vyzvednout nové Pokébaly. Maskot firmy Ronald McDonald tedy zatím po mapě ve vaší aplikaci běhat nebude.
Lure Modul
Co je konkrétně Lure Modul? Jedna z mechanik hry, kterou začnou podle nás hojně využívat společnosti. Pokud totiž umístíte “Lure modul” v okolí tzv. Poké stopu, na 30 minut se kolem něj objeví víc Pokémonních bytostí, což logicky přivede i víc sběratelů (= potencionálních zákazníků) na dané místo.
Pokémonní rande
Láska je zřejmě ten nejvzácnější Pokémon ze všech! Krátce po vzniku Pokémon GO totiž vznikla aplikace na randění nazvaná PokéDates. Poté, co se do ní zaregistrujete, odpovíte na pár otázek a zadáte, kdy a kam půjdete lovit Pokémony. Aplikace PokéDates vám následně naplánuje Pokémonní rande s vaším protějškem a společně vyrazíte na lov augmentovanou realitou. O tom jak Pokémon GO ovlivňuje randění se dozvíte více tady.
Pokémoni ve víru sítí
A jak využily značky aktuálního Pokémonního fenoménu na sociálních sítích? Například spousta lokálních značek se rychle svezla na Pokémonním trendu a vytvořila příspěvek na své sociální sítě.
Kooperativa na svém Facebooku zakouzlila s Photoshopem, předělala nápis na silničním mostě na Chodově a varovala projíždějící řidiče, ať neloví za jízdy Pokémony.
Společnost O2 CZ dokonce uspořádala událost s lovením Pokémonů na Václavském náměstí.
Playboy na svých sociálních sítích upozornil ve videu na fakt, že když hledáte Pokémona, všechno ostatní jde stranou.
Co kdyby americké námořnictvo lákalo svým inzerátem na chytání Pokémonů po světě?
Pokémon Meme
Pokémon GO neminul ani fenomén meme. Na interentu jich najdete celou řadu, společně s mnoha “výživnými” příhodami, které se sběračům při hledání nových Pokémonů staly.
Budoucnost aplikace?
Uvidíme, co si vývojáři pro uživatele i firmy ještě připraví, zda bude v budoucnu existovat podobně jako u Facebooku varianta “Pokémon GO for business”. Nicméně, faktem, který nelze popřít, zůstává, že značky musí rychle reagovat, a pokud nevyužijí marketingový potenciál hry ony, udělá to jejich konkurence. Už teď se ale připravuje nový celovečerní film a zvyšuje se prodej pokémonního merchandisingu, a to včetně mikin s logy týmů v Pokémon Go.
Samozřejmě je taky možné, za několik měsíců hype kolem aplikace vyšumí a její uživatelé začnou hojně utíkat, protože se jedná jen o další dočasný fenomén.
Názor odborníků na Pokémon GO
A jaký je názor lidí z oboru na pokémonní aplikaci?
Leni Krsová, dataholka
Na fenoménu Pokémon GO mě udivuje hlavně to, že je jeho úspěchem překvapená velká spousta lidí. Namítnout samozřejmě můžeme, že je to jen další mobilní aplikace z tisíců, které se každý den dostanou mezi lidi. Minimálně v Čechách s pokémony v 90. letech vstávala a usínala většina dětí ve věku 7 – 13 let. Kdo neměl sběratelské kartičky a nálepky, jako by neexistoval. A jestli funguje něco jako dokonalý marketingový tahák, je to právě hraní na nostalgickou strunu našich dětství. Dál stačí už jen příjemně ovladatelné rozhraní, pár gamifikovaných prvků implementovaných v aplikaci a něco, co běžně aplikace nemají (například, že musíte reálně vylézt ven), a je vyhráno. Nianticu se povedlo namíchat ideální herní koktejl. Aplikace má výhodu i v tom, že díky rozšířené realitě mají uživatelé pocit, že chytají Pikachu. Byť se dá GPS prvek aplikace dle několika dostupných návodů “oblbnout”, většina uživatelů dobrovolně vylézá od počítačů, bere psa a jde ven, kde se potkávají s dalšími “trenéry”, ať už cíleně nebo zcela náhodně. Někteří si volí delší trasy, prolézají keře a místa, která dosud přehlíželi, někteří dokonce místo MHD volí pěší cestu do práce, aby mohli lovit. Upřímně, co by za tuhle aplikaci dala generace mých rodičů, kteří nedokázali pochopit, že Unreal Tournament nebo Counter Strike se neptá, jestli je venku hezky. S trochou bizarní představy se třeba dočkáme i toho, že rande nebude spočívat v romantice u svíček ve vinárně, ale v lovení malých virtuálních zrůdiček kdesi v parku na Letné. Otázka je, kam se tato pokémonní mánie vyvine dál. Domnívám se, že nějakou dobu si uživatelé vystačí s hraním aplikace tak, jak momentálně je. Dřív nebo později budou ale vývojáři muset vytáhnout další “zábavné” karty z prostředí světa Pokémonů, protože stejně jako opadl prvotní zájem o Ingress, ze kterého Pokémon GO vychází, stane se to samé dřív nebo později i v případě této aplikace. Niantic už zvládl posílit servery, aplikaci aktualizuje téměř na denní bázi a přidává další a další země, ve kterých je možné pokémony hrát. Další vývoj podle mě bude čistě v oblasti herních prvků – třeba se tak někdy dočkáme i Rakeťáků.
Pavlína Louženská, Markeťačka Zoot.cz
Už na konferenci Drapers v Londýně zaznělo, že postupně měníme sezónní trendy za hypy, co trvají jen pár týdnu, ale o to intenzivněji je prožíváme. Díky sociálním sítím je najednou tlak okolí mít Pokémony, Snapchat, nebo tetování na zápěstí silnější než kdykoliv předtím. O to větší výzva je pro firmy reagovat na tyto hypy agilně. Spouštíme teď Pokémon Go kolekci triček pod značkou Zoot Original a podobně musí (high street) značky reagovat neustále. Často se mluví o tom, že technologie jsou pro módu moc nedokonalé, a proto se zatím neprosadila interaktivní zrcadla, ibeacons či virtuální zkoušení. A Pokémon Go nám ukázal, že jsme se zase posunuli blíže k tomu dát zákazníkovi perfektní zážitek (a radu) právě díky augmented reality nebo využití geolokace. Představte si, že půjdete kolem Výdejny a místo Pokémona vám ukážeme tři perfektní kousky právě pro vás, co máme zrovna na skladě. Tapnutím je rezervujete a dojdete si je vyzkouěet. Ale těch scénářů je spousta.
Alžběta Trojanová, Re-Play
Pokémoni jsou neuvěřitelná značka. Patří mezi jedny z nejprodávanějšího herních sérií, a i když u nás nemají třeba takové postavení jako v US, řada lidí má k téhle hře vztah. Ať už kvůli TV seriálu, nebo třeba kartičkám, které tu v 90. letech frčely. Další faktor je samozřejmě i ten sběratelský. To, že člověk musí získat všechny. Navíc, fakt, že to funguje na mobilech, který má dneska každý, tomu přidává univerzálnost. No a v neposlední řadě je to prostě dobrý koncept.
Herní potenciál ta hra samozřejmě má. Momentálně je poměrně jednoduchá a chybí jí řada funkcí, které ji mohou vylepšit. Tvůrci slibují, že budou celý koncept rozšiřovat v budoucnu – a určitě by měli. Pokud se tak nestane, je docela možné, že tenhle trend dřív nebo později vyšumí stejně rychle, jako se objevil. Co se týče marketingového potenciálu, je tady samozřejmě ohromný. Záleží, jak se k tomu daná firma postaví. Ale třeba kavárny už i v Česku nabízí vábničky pro Pokémony během určitých hodin, aby nalákaly zákazníky.
Zdroje:
http://comicbook.com/2016/07/08/trump-tower-is-a-pokemon-go-gym/
http://comicbook.com/2016/07/07/pokemon-go-sends-people-to-church/
http://www.cartelpress.com/pokemon-go-major-highway-accident-man-stops-middle-highway-catch-pikachu/
http://comicbook.com/2016/07/08/tips-for-finding-and-catching-pokemon-in-pokemon-go/
https://www.youtube.com/watch?v=4YMD6xELI_k
http://www.prodo.com/blog/pokemon-go-can-it-really-be-used-as-a-marketing-platform/
http://www.famousbirthdays.com/people/sam-thorne.html
Pokémon fashion: http://pokexfashion.com/
http://www.socialmediatoday.com/marketing/using-pokemon-go-local-marketing
http://qz.com/732339/advertising-in-pokemon-go-wont-stop-at-sponsored-locations/
http://bgr.com/2016/07/22/pokemon-go-sponsored-poke-stops/
Jak citovat tento článek?
VOKOUN, Michal. Pokémon Go – Zákazníci? Chytťe je všechny! Adam ROMAŃÁK, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/pokemon-go-zakaznici-chytte-je-vsechny