Komunikace
Velký návrat Harryho Pottera! Marketingový kouzelník je opět na scéně
Dnes slaví narozeniny jedna z nejslavnějších knižních postav a hrdina kouzelnického světa Harry Potter a právě v tento den také vychází nový díl této slavné knižní ságy. Pojďme se při této příležitosti podívat, jaká marketingová kouzla Harry Potter používá a co s nimi dokáže vykouzlit.
Knížky a filmy o Harrym Potterovi jsou celosvětovým fenoménem, se kterým vyrostla celá jedna generace a který si získal fanoušky všech věkových kategorií po celém světě. Knihy byly přeloženy do 68 jazyků, prodalo se jich 400 milionů výtisků, plus bylo natočeno 8 filmů, které vydělaly téměř 8 miliard dolarů a staly se tak komerčně nejúspěšnější filmovou sérií vůbec, díky tomu se autorka příběhu J. K. Rowlingová zařadila mezi multimiliardáře. Úspěch Harryho tkví nejen v naprosto špičkové kvalitě tohoto literárního díla, ale také v chytré marketingové komunikaci. Jaké marketingové lekce nám může Harry Potter dát?
1) Dobrý příběh je základ, stejně jako strategie
Jestli něco prodává, tak je to poutavý příběh, a to neplatí jen ve světě knih, ale u jakéhokoli produktu. V případě Harry Pottera byl odrazovým můstkem úspěchu mistrně napsaný příběh s obrovským potenciálem pro další pokračování. Na pultech knihkupectví se tak od roku 1997 objevilo již 7 knih obsahujících hlavní dějovou linii, ale také knihy rozvíjející konkrétní tématiku z hlavní série jako famfrpál, faunu a flóru kouzelnického světa a další.
Když J. K. Rowlingová začala psát knihy o Harrym, přesně věděla, jak se budou postavy i celý příběh vyvíjet. Po celá léta udržovala fanoušky v napětí, jestli Harry zemře, zda je Snape loajální Brumbálovi, nebo Voldemortovi apod. Nikdy o pokračování hlavní příběhové linky neřekla ani slovo, jen světu sdělila, že odpovědi zná. Měla totiž jasnou strategii. Teď už je jasné, že se jí strategický přístup od začátku do konce vyplatil. Zkuste to také, určete si své cíle a realizujte strategii s těmito cíli v hlavě.
2) Produkt musí být kvalitní
Kvalita je na prvním místě, protože chytrý marketing a důvtipné obchodní praktiky mohou špatný výrobek prodávat jen v omezené míře. Pokud očekávání spotřebitelů nejsou splněna, opakované nákupy se budou zmenšovat, až se kvůli word of mouth marketingu úplně zastaví. Tuto praxi kouzelnická série jen potvrzuje. Díky tomu, že jsou knihy o Harrym Potterovi skutečně dobře napsané a odpovídají očekávání čtenářů, se úspěšně prodávají již téměř 20 let.
3) Zažehněte u zákazníků vášeň pro produkt
Produkt nebo značka se nemůže stát fenoménem jako Harry Potter bez citového zapojení spotřebitelů. Toho můžete dosáhnout již zmiňovanou kvalitou výrobku, který vyhovuje potřebám zákazníků a přináší jim pocit bezpečí a radosti. Harry Potter, ať film či kniha, je pro fanoušky příjemným relaxem, možností stát se na chvíli součástí světa čar a kouzel, zažít to, co nelze v reálném světě, a dokonce se i něco naučit. Což je prostě super!
4) Hledejte možnosti, jak rozšířit svou cílovou skupinu
Ne každý rád čte. Toho si byla vědoma i J. K. Rowlingová, proto brzy po vydání knihy kývla na nabídku jejího zfilmování. Díky tomu se řady fanoušků Harryho Pottera výrazně rozšířily i o „nečtenáře“ a čtenáři mohli zase znovu prožít dobrodružství čarodějů nejen v knihách, ale také prostřednictvím velkého filmového plátna. Bylo natočeno již 8 velkofilmů, přičemž poslední sedmá kniha byla rozdělena na dva filmy. Tím to však nekončí a fanoušci netrpělivě čekají na podzimní premiéru filmu Fantastická zvířata a kde je najít natočeného podle stejnojmenné knihy. Doufejme, že ani tímto snímkem filmová série o Harry Potterovi nekončí a že se cílová skupina tohoto fenoménu bude dál rozšiřovat.
5) Dejte lidem zážitky
Když kromě samotného produktu umožníte lidem také něco zažít, úspěch máte zaručen. Věci se časem omrzí, zato zážitky nikdy. Člověk na ně nezapomene a čerpá z nich pak většinou celý život. Z potterovských knih i filmů mají fanoušci velmi intenzivní zážitek, ale co teprve když se můžou projít po Bradavicích, zahrát si famfrpál, ocitnout se na nástupišti 9 a tři čtvrtě nebo dokonce přímo v Bradavickém expresu? To všechno je možné! Stačí navštívit Warner Bros. filmové studio v Londýně, kde se Harry Potter natáčel. Dojedete tam speciálním Harry Potter doubledeckerem a uvnitř studia se pak můžete projít po Bradavicích i Příčné ulici a spatřit na vlastní oči Harryho přístěnek pod schody nebo filmové masky. Od Warner Bros. je to velmi chytrý tah, jelikož do filmových kulis investoval nemalé množství peněz a práce, a otevřením prostor návštěvníkům může tuto práci znovu zpeněžit. Podobnou atrakci objevíte také v Universal Studios Hollywood a na londýnském nádraží King‘s Cross, kde se můžete vyfotit při procházení zdí na nástupiště 9 a tři čtvrtě.
6) Merchandise funguje
Reklamní produkty, i pomocí nich se dá budovat loajalita ke značce. Jen minimum fanoušků Harryho Pottera nikdy nezatoužilo po nějakém potterovském předmětu. Naopak většina Harryho příznivců touží po vlastní hůlce, hábitu se znakem koleje, tričku s hlavními hrdiny nebo i sešitu se slavným logem Harry Potter. Proto se právě tyto předměty v hojném množství vyrábí a jsou běžně k dostání. Vztah k Harrymu a vůbec celému kouzelnickému světu se ještě prohloubí, když lidé mohou číst knížky či sledovat filmy oblečeni v hábitu a s připravenou hůlkou pro případ, že se náhodou objeví Voldemort, nebo nosit kolejní šálu či dokonce peněženku se značkou oblíbené koleje.
7) Komunikujte různými kanály
J. K. Rowling používá více kanálů, aby oslovila své publikum, protože ví, že její cílová skupina je značně široká a sestává se z těch nejmladších až po ty nejstarší. Kromě knih, filmů, merchandise a výše zmíněné zážitkové komunikace v podobě zábavních studií komunikuje autorka také prostřednictvím Pottermore, kde převlékla Harryho Pottera do internetového hábitu. Je to projekt, kterým se spisovatelka chce odvděčit svým věrným fanouškům za to, že ji celé ty roky podporovali, a chce jim umožnit dál prožívat kouzelnická dobrodružství i po vydání poslední knihy. Jedná se o webovou stránku www.pottermore.com, která obsahuje nespočet dosud zatajených informací a dovoluje zažít pomocí propracované grafiky pocit, jako když se máte vážně učit magii. Sečteno a podtrženo, užijete si zde pořádnou nálož nemudlovské zábavy!
Dalším komunikačním kanálem je Facebook, konkrétně facebooková stránka projektu Pottermore a oficiální profil J.K. Rowling, stejně tak je tomu i u Twitteru, kde je též Pottermore profil i profil Rowlingové. Nechybí ani Pottermore Instagram či oficiální youtube kanál. Různé části publika jsou přitahovány přes různé kanály, je proto potřeba mít zdravý mix komunikačních nástrojů. Sledovanost těchto profilů je vysoká, sledují je miliony lidí. Například twitterový účet J. K. Rowling sleduje přes 7 milionů lidí. Účty projektu Pottermore sleduje okolo 2 milionů lidí, což je ale s přihlédnutím k velikosti základny fanoušků Harryho Pottera poměrně malé číslo.
8) Vytvořte brand
Když se řekne Harry Potter, tak každému hned přijde na mysl několik klíčových slov. Čaroděj, jizva ve tvaru blesku, famfrpál nebo „chlapec, který přežil“. Tyto charakteristické pojmy jsou známé i lidem, kteří nespadají mezi fanoušky. J. K. Rowlingová tak vytvořila zřetelnou značku „Harry Potter“ srovnatelnou se značkami jako jsou Nike, Apple či Coca-Cola.
Zodpovězte si otázky: Jaké poselství vaše značka má? Co má vaše značka představovat? S čím si mají lidé vaši značku spojit? Co vaše značka znamená pro vaši cílovou skupinu? Inspirujte se Harryho příkladem a vytvořte specifickou a identifikovatelnou značku.
9) Nebraňte se novým formátům
Věděli jste, že nová kniha o Harry Potterovi je už v prodeji? V noci z 30. na 31. července 2016, symbolicky na Harryho narozeniny, se objevil na pultech knihkupectví nový díl této ságy, už osmý v řadě, ve kterém pokračuje hlavní dějová linie. Avšak je něčím zvláštní, a to svým formátem! Nejedná se o klasický román, nýbrž o scénář divadelní hry Harry Potter and the Cursed Child. Nový díl Harryho Pottera je tedy divadelní hrou, která měla premiéru na londýnských divadelních prknech den před vydáním knihy. Jedná se o zcela unikátní počin v potterovské historii. I změnou formátu se dá oslovit nová cílová skupina, popřípadě udržet pozornost té stávající. Vzhůru do divadla!
10) Buďte kouzelní!
Jak citovat tento článek?
ZELINKOVÁ, Petra. Velký návrat Harryho Pottera! Marketingový kouzelník je opět na scéně. Radka, FLÉGLOVÁ, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/velky-navrat-harryho-pottera-marketingovy-kouzelnik-je-opet-na-scene
Zdroje
http://blog.martinus.cz/2016/02/novy-dil-harryho-pottera-vyjde-uz-v-cervenci
https://www.entrepreneur.com/article/217564
http://www.csfd.cz/film/352314-fantasticka-zvirata-a-kde-je-najit/prehled/
http://www.radynacestu.cz/magazin/studio-harryho-pottera-rady-a-tipy-na-cestu/
https://www.wbstudiotour.co.uk/
http://www.zapnimozek.cz/pottermore-harry-potter-v-internetovem-habitu/
https://www.facebook.com/pottermore/?fref=ts
https://www.pottermore.com/writing-by-jk-rowling/the-potter-family
Zdroje obrázků
Zdroj náhledového obrázku: http://wallpaperepic.com/wp-content/uploads/2016/04/Harry-Potter-Wallpaper-7ER.jpg
http://zapnimozek.cz/wp-content/uploads/pottermore-570×319.jpg
http://www.zapnimozek.cz/wp-content/uploads/screenshot_3.jpg
http://prodimage.images-bn.com/pimages/9780545162074_p0_v2_s1200x630.jpg
http://assets4.heart.co.uk/2011/15/harry-potter-fans6-1302528840-view-0.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-9ts9A25OqsU/Til4oFudkVI/AAAAAAAAABk/DxA2w5fbCBs/s1600/Desktop.jpg
http://f.tqn.com/y/golondon/1/S/h/F/0/-/Transfer-bus.jpg
http://cdn4.imgbb.ru/user/37/376020/201409/20dfe76c00167e7a40013ebd83ecc873.jpg
http://www.mediafactory.org.au/vatsal-shah/files/2015/05/katieaianiroom-1oiiwxl.jpg
https://thebislondon.files.wordpress.com/2015/07/harry-potter-logo.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/9a/4a/c0/9a4ac0821f103d333b9a8f1fd5849a76.jpg
https://www.therowlinglibrary.com/wp-content/uploads/2016/01/book.jpg