Komunikace
Pojďte pane, budeme si hrát
Když před několika stoletími začal Jan Ámos Komenský razit heslo Škola hrou, zcela jistě netušil, co vše bude hrou ve století jednadvacátém. Děti i dospělí – všichni si chtějí a hlavně potřebují hrát. Najednou se zdá, že motto “Kdo si hraje, nezlobí” musí viset v kanceláři jak reklamních agentur, tak marketingových oddělení všech firem. Možná i proto je tématem letošního Social Media Summitu gamifikace, tedy aplikování herních prvků do běžně neherního prostředí.
Produkty nebo služby si můžeme rozdělit na dvě kategorie. A to na ty, které jsou hravé samy o sobě a na ty, které využívají herní principy či mechanismy, ač mají svou podstatou do hravosti daleko.
Hraju, hraješ, hrajeme
Pokud si půjčíme herní prvky a zákonitosti do prostředí, které je původně neherní, jedná se o tzv. gamifikaci, v Česku možná ještě ne tolik rozšířený, leč ve světě hojně používaný marketingový nástroj. Nejčastěji uváděným příkladem gamifikace je sociální síť Foursquare. Ta funguje na principu checkování (přihlašování) se na různých místech, na kterých se nacházíte. Uživatelé sbírají badges (odznáčky), stávají se Mayors (starosty – těmi, co danému místu jednoduše “vládnou”) a soutěží s ostatními. Některé značky odměňují své zákazníky, kteří službu používají – např. slevou na své produkty. Motivují tak spotřebitele k tomu, aby se ke značce stále vraceli. Volnější pojetí gamifikace se ale nemusí omezovat jen na žebříčky, sbírání bodů a odznáčků. Vedle soutěžení, které přináší zaslouženou odměnu, může jít o vše, co umí zabavit a je hravé.
Bylo by s podivem, kdyby se ke hře nevyužila v současnosti největší sociální síť na světě, Facebook. Podle Marca Marona jsou všechny naše statusy na Facebooku vlastně takovou variací na prosbu “Mohl by mě někdo vnímat?”. Ve své knize Attempting Normal pak Maron všechny dospělé na sociálních sítích popisuje jako emočně se nelišící od sedmiletých dětí. Mají si tyto děti kde hrát?
Pomineme-li éru facebookových her ve stylu Farmville, poskytuje Zuckerbergova platforma dobrý základ všem značkám, které chtějí dosáhnout lepších výsledků pomocí různých herních principů (ať už z hlediska povědomí o značce nebo zapojení svých zákazníků-fanoušků). Jak můžou vypadat hry a soutěže, které na českém Facebooku jednotlivé značky používají ke komunikaci? Jsou k dané značce relevantní?
Budiž světlo
V roce 2012 přinesl 3.festival světla v Olomouci možnost uživatelům Facebooku, aby se zapojili do netradiční aplikace Sviťme v rytme: tedy aby osvítili olomouckou radnici za zvuků hudby. Partnerem festivalu byl Philips, díky kterému soutěžící vyhrávali osvětlení, žárovky a svíčky. Nejenže z takového uměleckého díla vzniklo video umístěné na YouTube kanále festivalu, světelná projekce byla také reálně promítána. Pomocí aplikace se tak zabily dvě mouchy jednou ranou – zvýšilo se povědomí o akci a zcela jistě i její popularita a atraktvnost a Philips měl prostor propagovat své produkty a nechat zákazníky vyzkoušet si je.
Týmová práce
Vzhledem k nastávajícím volbám si nemůžu odpustit příklad, který by mohl být obdobou odznáčků, které je možné si připnout k profilové fotce na Facebooku. V této hře má ale každý jen jeden hlas, který bude moci uplatňovat v pátek nebo sobotu při předčasných volbách. O čem mluvím? No jéje, ty zelené fotky na Facebooku. Může se zdát otravné, že velká část lidí na Facebooku se změnila v jednolitý zelený čtvereček. Je to pro ně ale svým způsobem taky hra – oni tvoří tým a dávají výrazným způsobem najevo svou příslušnost k němu. Odměna není jistá, nemůžou si aktivně nic zahrát a ani jim nikdo nepůjčí domů vysavač. Nedá se ale upřít, že schopnost angažovat lidi se Zeleným daří a o to přeci ve hře jde. Zde se samozřejmě nejedná o žádnou gamifikaci v klasickém slova smyslu – ale přiznejme si, že volby jsou přece jen i trochu taková hra či loterie.
O zajímavosti a hravosti v sociálních médiích, která může přinášet vyšší výkon nebo i zisky, ale také o překračování hranic sociálních médií a jejich propojení např. s webem nebo mobilní zařízeními bude již 4.ročník Social Marketers Summit. Už příští středu, 30. října promluví na téma Crossing the Lines i taková jména jako Kyle Findlay z výzkumné agentury TNS Global nebo šéf digitálního oddělení agentury Duval Guillaume Modem Kris Hoet. Agentura Duval Guillaume stojí například za kampaněmi Push to Add Drama nebo Unlock the 007 in You.
Jak citovat tento článek:
KOLEVOVÁ, Iva. Pojďte pane, budeme si hrát. Markething.cz [online]. 22. října 2013 [cit. 2013-10-22]. Dostupné z: http://www.markething.cz/pojdte-pane-budeme-si-hrat.
Zdroje:
Zdroj úvodního obrázku: http://www.dashe.com/blog/wp-content/uploads/2011/10/gamification_torn_def2.png
http://blog.demandmetric.com/wp-content/uploads/2013/06/Gamification-Infographic.png
MARON, Mark. Attempting Normal. 1. vyd. Spiegel & Frau, 2013. ISBN 978-0812992878.
https://apps.facebook.com/svitmevrytme/?fb_source=bookmark_seeall&ref=bookmarks
http://www.youtube.com/watch?v=Drz6xHRpIa4
http://www.signalfestival.com/
https://apps.facebook.com/filmovedvojice/?fb_source=bookmark_apps&ref=bookmarks&count=0&fb_bmpos=2_0
http://www.youtube.com/watch?v=Drz6xHRpIa4
https://www.facebook.com/Fidorka/app_238989879530275
https://www.facebook.com/etacz/app_419519954764345
https://www.facebook.com/events/691193864241471/
https://www.facebook.com/socialsummit
https://www.linkedin.com/pub/kyle-findlay/1b/66b/240
https://www.facebook.com/duvalguillaume?directed_target_id=0